عناوین این صفحه
محیط آرا بهارنیوز شکلات
کد خبر: ۱۱۲۲۳۷
خودروهای وارداتی تا ۲۵ میلیون تومان گران شدند؛

چه کسی پاسخگوست؟

گروه اقتصادي: در آشفته بازار خودروهای وارداتی رشد قیمت‌ها در این هفته نسبت به هفته گذشته به ۲۵میلیون تومان رسید.

 بازار خرید و فروش خودروهای وارداتی در چند ماه اخیر رکورد رشد قیمت‌ها را به‌خود اختصاص داده و هر روز شاهد تغییراتی قیمتی بسیار بالا در این بازار بودیم. بی‌سامانی بازار خودروهای خارجی در حالی هر روز تشدید می‌شود که هنوز خبری از نظارت دستگاه‌های متولی نیست و فقط صحبت‌های پراکنده و متفاوتی در مورد تصمیم دولت بر اصلاح دستور العمل واردات خودرو مطرح می‌شود. البته برخی واردکنندگان هم از این شرایط سوء استفاده کرده و با تنظیم قراردادهای ناعادلانه بامردم سعی در فروش محصولات خود در این آشفته بازار دارند.
جالب اینکه تعدادی از شرکت‌ها رشد قیمت انواع خودرو را در بازار بهانه کرده و قیمت شرکتی خود را افزایش داده اند. برخی دیگر هم با انحصار خودروها از عرضه آنها را در بازار ممانعت کرده تارشد قیمت‌ها بیشتر شده و عایدی آنها از بازار افزایش پیدا کند. نبود نظارت برفروش خودروهای وارداتی، توقف ثبت سفارش واردات و بحث احتمال افزایش تعرفه واردات خودرو باعث تشدید هرج و مرج در قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی شده به طوری که شاهد رشد بیش از ۳۰میلیون تومانی قیمت رسمی برخی خودروها هستیم.
این روزها واردکنندگان علاوه بر ایجاد محدودیت در عرضه برخی خودروها به‌قیمت گذاری بی ضابطه محصولاتشان نیز روی آورده‌اند و خودروهای وارداتی را تقریباً با هر قیمتی که دلشان می‌خواهد عرضه می‌کنند. در این میان، نبود نظارت دستگاه‌های مسئول به ویژه سازمان حمایت راه را برای تشدید هرج و مرج در عرضه خودروهای وارداتی و همچنین ایجاد بازار سیاه برای این محصولات باز کرده است.
به نظر می‌رسد توقف ثبت سفارش واردات خودرو و مطرح شدن بحث احتمال افزایش تعرفه واردات خودرو دلیل اصلی رشد نجومی قیمت خودروهای وارداتی است. در این خصوص می‌توان به افزایش قیمت حدود ۲۵ میلیون تومانی برخی محصولات کیا توسط شرکت اطلس خودرو اشاره کرد. این شرکت قیمت سورنتو ۲۰۱۶ را ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش داده و نرخ جدید ۲۷۴میلیون و ۲۶۱ هزار تومان را برای این خودرو تعیین کرده است.
این شرکت همچنین قیمت اپتیما ۲۰۱۶ را ۲۳ میلیون و ۸۷۱ هزار تومان و قیمت کارنز ۲۰۱۷ را ۱۰ میلیون و ۶۷۴ هزار تومان افزایش داده است. قیمت پیکانتو ۲۰۱۶ نیز با رشد ۱۴ میلیون و ۲۷۹ هزار تومانی به ۹۳ میلیون و ۶۶۵ هزار تومان رسیده است.
همچنین گروه خودروسازی بهمن علاوه بر ایجاد محدودیت در عرضه برخی محصولاتش مانند مزدا ۳، قیمت این خودروها را افزایش هم داده است. بر این اساس، قیمت مزدا ۳ با افزایش ۳ میلیون و ۱۶۰ هزار تومانی، از ۱۱۸ میلیون تومان به ۱۲۱ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان افزایش یافت. همچنین قیمت سواری B۵۰ با رشد ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی، از ۷۷میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به ۷۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. گروه بهمن، قیمت وانت تک کابین کارا را یک میلیون تومان و قیمت وانت دو کابین کارا نیز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش داد. قیمت کارا ۲ کابین نیز با افزایش ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومانی به ۷۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیده است.
شرکت آسان موتور نیز در جدیدترین قیمت‌گذاری محصولاتش، قیمت خودروها را تا ۳۳ میلیون تومان افزایش داده است. بر این اساس، قیمت هیوندای توسان ۲۰۱۷ با افزایش ۲۶ میلیون و ۳۷۸ هزار تومانی به ۲۳۴ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان رسیده است. این شرکت همچنین قیمت سوناتا ۲۰۱۶ را ۳۳ میلیون و ۶۸۱ هزار تومان افزایش داده و به ۲۲۷ میلیون و ۴۵۹ هزار تومان رسانده است. قیمت سانتافه ۲۰۱۶ نیز ۲۱ میلیون و ۳۶۴ هزار تومان افزایش یافته و به ۲۶۲ میلیون و ۸۹۲ هزار تومان رسیده است.
علاوه بر این، قیمت تویوتا راوفور ۲۰۱۷ نیز از ۲۷۰ میلیون تومان به ۲۸۰ میلیون تومان افزایش یافته و به این‌ترتیب رشد ۱۰ میلیون تومانی را در مورد این محصول شاهد هستیم. به این‌ترتیب شرکت‌های عرضه کننده خودروهای وارداتی با سوء استفاده از شرایط موجود نسبت به تعیین قیمت‌های نجومی برای محصولاتشان اقدام کرده‌اند که البته در مقابل شاهد سکوت مسئولان وزارت صنعت و به ویژه سازمان حمایت هستیم که ظاهراً نشان از حمایت آنها از این اتفاق دارد. این در حالی است که رفع هرج و مرج در بازار خودرو نیازمند وجود یک نهاد ناظر قوی و با اراده است.
خودروهای داخلی کمترین ایمنی در جهان را دارند
اما در این رابطه، معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل گفت: انشاءاله وزیر اقتصاد یاری کند که تعرفه واردات خودرو کاهش یابد تا مردم‌مان بتوانند خودروهای ایمن سوار شوند و خسارت شرکت‌های بیمه کاهش یابد. داود کشاورزیان در همایش بیمه و توسعه گفت: یک میلیارد خودرو در جهان پلاک شده و دو درصد این آمار در ایران است در حالی که یک درصد جمعیت دنیا هستیم.
وی ادامه داد: حدود ۱. ۲۵ درصد از تلفات جاده‌ای را داریم، اینکه این آمار به کمتر برسد با توجه به آمار و ارقام سخت است، یا شدنی نیست.
 وی افزود: در حال حاضر خودروهایی که در کشور تولید می‌شوند کمترین ایمنی را در بین خودروهای جهان دارند. نمی‌دانیم چه فکری باید به فکر خودروی غیر ایمن کنیم، انشاءاله عوارض ورود خودرو به کشور کاهش یابد تا خودروهای ایمن وارد کشور شود و مردم از خودروهای ایمن استفاده کنند تا صنعت بیمه هم کمتر خسارت ببیند.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۳۹۶/۹/۱۴ -  شماره 4109
جستجو
جستجو
MP4
بالای صفحه