در این مدت، جامعه فرهنگیان تلاش کرده است تا دانشآموزان از آموزش عقب نمانند؛ این موضوع با انتشار اخبار و مطالب متعدد از معلمانی که در این روزها برای تداوم آموزش از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند، اثبات شده است؛ از معلمی که روی درِ یخچال درس میدهد تا آن معلمی که هر روز مسیر طولانی تا روستا را طی میکند تا دانشآموزانی که دسترسی به اینترنت و گوشی و موبایل ندارند، از علم و دانش عقب نمانند.
یکی دیگر از این معلمان، راهبر آموزشی مناطق روستایی در شهرستان اندیمشک، تاکنون ۱۵۳ تبلت برای دانشآموزان کمبرخوردار، روستایی و حاشیهای خریداری کرده است. حسین اسدی، معلم خیر اندیمشکی از توابع استان خوزستان، به عنوان راهبر آموزشی مناطق روستایی در اندیمشک مشغول به خدمت است. اقدامات خیرخواهانه او در طول ۲۸ سال خدمت در آموزش و پرورش از برجستهترین سطور دفتر معلمیاش است، اسدی همیشه با حقوق اندکِ معلمی، در انجام فعالیتهای خیرخواهانه پیش قدم بوده است و خرید تلفن همراه هوشمند برای دانشآموزانش را از سال ۹۳ آغاز کرده است.این معلم خیراندیش، در سال ۹۴ به عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شد و هدیه ریاست جمهوری به مبلغ ۲۱ میلیون و۷۰۰ هزار تومان را بین مردم محروم دوکوهه و دانشآموزان این منطقه توزیع کرد و چند روز پیش هم پس از دریافت ارثیه پدریاش، به تـأسی از ذات نیکوکار پدر این مبلغ را صرف کمک به تعلیم و تربیت فرزندان ایران عزیز کرده است.
آقا معلم با ارثیه یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومانی پدر مرحومش تاکنون ۱۵۳ تبلت برای دانشآموزان کم برخوردار، روستایی و حاشیهای خریداری کرده است و به تمامی مدارس محروم و روستایی شهرستان اندیمشک نیز کمک کرده است. در عین حال ساخت مدرسه در روستای کرتل در بخش الوار گرمسیری نیز از برنامههایی است که برای کمک به تحصیل دانشآموزان این منطقه کم برخوردار روستایی دارد.
دانشآموزان محروم و کم برخوردار با کمک مدیران مدارس مناطق روستایی و حاشیهای در اندیمشک شناسایی شده و به این معلم نیکوکار معرفی میشوند. بیشتر این دانشآموزان بیسرپرست و بدسرپرست هستند و یا دارای خانوادههایی بیبضاعتند که از وضعیت معیشت نامناسبی برخوردارند.
تصویر امید بخش از یک معلم دلسوز، فداکار و علاقمند
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در گفتوگوی تلفنی با حسین اسدی گفت: معلمان خوب و زحمتکش در سراسر کشور باعث شدند تا فعالیتهای آموزشی در دوره کرونا استمرار یابد.وی با طرح این پرسش از معلم خیر، که در محل کار چه مسئولیتهایی را در حال حاضر بر عهده دارد، اظهار کرد: آموزش مجازی در دوره کرونا باعث شد تا بخشی از عظمت و خدمات معلمان به عنوان الگوهای بیبدیل در جامعه آشکار شود.وزیر آموزش و پرورش گفت: وجود شما مایه افتخار آموزش و پرورش است و شما الگویی برای همه فرهنگیان و افراد برخوردار جامعه هستید که میتوانند برای رفع محرومیت دانشآموزان کاری کنند.حاجی میرزایی با اشاره به فداکاری این معلم که چند سال قبل هم هدیه معلم نمونه کشوریاش را به دانشآموزان نیازمند اختصاص داده بود، گفت: به شما افتخار میکنم و به احترام شما میایستم و این گفتوگو را ایستاده ادامه میدهم. من به وجود معلمانی مانند شما که دلسوز هستند و روح معلمی را به طور کامل درک کردهاید افتخار میکنم.اسدی هم در این گفتوگوی تلفنی با وزیر آموزش و پرورش گفت: به قدری خوشحال کردن کودکان شوقانگیز است که هرکس تحت تأثیر قرار میگیرد و کار خیر خود را آغاز میکند.وی با تشریح اینکه چطور شد که قصد خریدن تبلت برای دانشآموزان نیازمند را کرده است، گفت: از ارثیه پدرم یک میلیارد و ۲۴۵ میلیون تومان به من رسید و قصد گرفتن یک ماشین داشتم که در گفتوگو با یکی از مدیران مدارس قرار شد با یک دختر دانشآموز که مدیر مدرسه فکر میکرد دچار افسردگی شده است، صحبت کنم.
معلم خیر خوزستانی ادامه داد: در گفتوگو با این دختر دانشآموز متوجه شدم که به دلیل نداشتن ابزارهای هوشمند و عقب افتادن از درس دچار عقب ماندگی از تحصیل و در نتیجه افسردگی شده است. به همین دلیل این دانشآموز را به مدرسه دعوت کردم و به او یک تبلت هدیه دادم.
وی در توصیف زمانی که این دختر دانشآموز تبلت را هدیه گرفت، گفت: این دختر به قدری از گرفتن چنین هدیهای شادمان و ذوق زده شد که من ماشین را فراموش کردم و تصمیم گرفتم همه پول ارثیه پدریام را برای خرید تبلت و گوشی اختصاص دهم.معلم اندیمشکی منطقه الوار ادامه داد: پس از این تصمیم توانستم ۱۵۳ تبلت برای دانشآموزان مناطق محروم تهیه کنم و از ترک تحصیل تعدادی از دانشآموزان جلوگیری کنم و قصد دارم تا هفته آینده ۲۰۰تبلت دیگر تهیه کنم و مانع ترک تحصیل یا افت تحصیلی دانشآموزان در مناطق محروم شوم.
این راهبر آموزشی مناطق روستایی و عشایری با بیان اینکه کتابهایی در موضوع چگونه به دانشآموزان مناطق محروم کمک کنیم، نوشته ام، از قصد خود برای ساختن چند مدرسه در مناطق کپرنشین خبر داد و اظهار کرد: خیر دیگر هم در این راه به من قول مساعدت و کمک داده اند؛ پس از این کار با فردی آشنا شدم که تحت تأثیر کاری که انجام دادم، قصد دارد تا ساختمان ۴ میلیاردی خود را بفروشد و برای ساخت مدرسه و رفع محرومیت دانشآموزان خرج کند. به قدری خوشحال کردن کودکان شوق انگیز است و من فیلمهایی از شادی و ذوق کودکان دارم که هرکسی با دیدن این فیلمها آنقدر تحت تاثیر قرار میگیرد که این کار خیر را آغاز میکند.