در ادامه این مطلب آمده: منابع اطلاعاتی اروپایی میگویند چندین محموله از سدیم پرکلرات، که مادهی اصلی در تولید سوخت جامد مورد استفاده در موشکهای متعارف میانبرد ایران است، از چین به بندرعباس منتقل شدهاند؛ از زمانی که سازوکار موسوم به «بازگشت خودکار تحریمها» (snapback) در پایان ماه سپتامبر فعال شد.این منابع میگویند محمولههایی که از ۲۹ سپتامبر شروع به ورود کردهاند، شامل دو هزار تُن سدیم پرکلرات است که ایران پس از جنگ ۱۲روزهاش با اسرائیل در ماه ژوئن از تأمینکنندگان چینی خریداری کرده است. باور بر این است که این خریدها بخشی از تلاشی جدی برای بازسازی ذخایر موشکی کاهشیافته جمهوری اسلامی است. چندین کشتی باری و شرکت چینی درگیر در این انتقالها تحت تحریمهای ایالات متحده قرار دارند.این محمولهها پس از آن انجام شدهاند که تحریمهای سازمان ملل، که بیش از یک دهه پیش وضع شده بود، از طریق سازوکار بازگشت خودکار تحریمها احیا شد — بندی از توافق هستهای ۲۰۱۵ موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در صورت نقض تعهدات از سوی ایران، امکان بازگرداندن تحریمها را فراهم میکرد.بر اساس تحریمهایی که ماه گذشته دوباره علیه تهران اعمال شدند، ایران اجازه ندارد هیچ فعالیتی در ارتباط با موشکهای بالستیکی که قادر به حمل سلاح هستهای باشند انجام دهد. همچنین کشورهای عضو سازمان ملل موظفاند از ارائه هرگونه مواد یا تجهیزاتی به ایران که بتواند به توسعه سامانههای پرتاب سلاح هستهای در این کشور کمک کند — از جمله موشکهای بالستیک — جلوگیری کنند.کشورها همچنین باید از ارائه هرگونه کمک به ایران در ساخت تسلیحات خودداری کنند. چین، همراه با روسیه، با بازاعمال تحریمها مخالفت کرد و گفت این اقدام، تلاشها برای «حلوفصل دیپلماتیک مسئله هستهای ایران» را تضعیف میکند.
در حالی که مادهی منتقلشده — سدیم پرکلرات — بهطور مشخص در اسناد سازمان ملل درباره مواد ممنوعه برای صادرات به ایران ذکر نشده است، این ماده پیشمادهی مستقیم آمونیوم پرکلرات محسوب میشود، که یک اکسیدکنندهی فهرستشده و ممنوعه در تولید موشکهای بالستیک است. با این حال کارشناسان میگویند این خلأ در صراحت تحریمها ممکن است به چین امکان دهد استدلال کند که نقض هیچ ممنوعیت سازمان مللی نکرده است.شبکه CNN مسیر چندین کشتی باری را که از سوی منابع اطلاعاتی بهعنوان بخشی از انتقالهای اخیر سدیم پرکلرات از بنادر چین به ایران شناسایی شدهاند، از طریق دادههای رهگیری کشتیها و شبکههای اجتماعی خدمهی آنها دنبال کرده است. به گفته منابع، بسیاری از این کشتیها از پایان ماه آوریل تاکنون چندین بار میان چین و ایران در رفتوآمد بودهاند و خدمهی آنها به نظر میرسد برای شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران کار میکنند. پستهای منظم آنها در شبکههای اجتماعی نیز ردپایی از توقفهایشان در مسیر چین تا ایران بر جای گذاشته است.در میان آنها، کشتی MV Basht قرار دارد — که از پیش تحت تحریم ایالات متحده بوده است — و در ۱۵ سپتامبر از بندر ژوهای (Zhuhai) در چین حرکت کرده، در ۲۹ سپتامبر به بندرعباس رسیده و سپس به چین بازگشته است.