عناوین این صفحه
بهارنیوز
کد خبر: ۱۱۵۱۴۵
وزیر راه و شهرسازی متن استعفای شهریورماه را منتشر کرد؛

پایان ماجرای خداحافظی آخوندی با کابینه

وزیر راه و شهرسازی که در هفته‌های اخیر جزو خبرسازترین اعضای کابینه دولت دوازدهم بوده و شایعه‌هایی درباره استیضاح یا استعفای وی به‌طور متناوب مطرح می‌شد، روز گذشته متن استعفای خود را منتشر کرد تا رسما از سمت خود خداحافظی کند؛ البته استعفایی که متعلق به یک‌ماه و نیم قبل است و هنوز رئيس‌جمهور واکنشی به آن نشان نداده است.

روز گذشته در فضای مجازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نامه استعفای وی از این سمت را که خطاب به رئیس‌جمهوری نوشته شده،  منتشر کرد.
این نامه که تاریخ ۱۰ شهریورماه سال جاری روی آن خورده، از سوی وزیر راه و شهرسازی خطاب به رئيس جمهور نوشته و در آن درخواست می‌کند که با استعفای وی موافقت کند. در این خصوص سید قاسم بی‌نیاز، مدیرکل روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی نیز در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تایید استعفای آخوندی، تصریح کرد: متن استعفا تقدیم رئيس‌جمهوری شده است و تصمیم نهایی در این رابطه با رئیس‌جمهوری است.
آخوندی در این نامه آورده است: پیرو سه بار درخواستی که سال گذشته از محضر جنابعالی (رئیس‌جمهوری) داشتم اجازه می‌خواهم از خدمت شما از دولت رخصت بخواهم. به نظر نمی‌رسد در ارتباط با روش بازآفرینی شهری مورد نظر جنابعالی بتوانم کار موثری انجام دهم. همچنین در ارتباط با سیاست دخالت حداکثری دولت در بازار و روش ساماندهی امور اقتصادی به لحاظ شرایط موجود کشور نیز امکان هماهنگی ندارم. این حق شماست که وزیر همراه‌تری را در دولت داشته باشید. خواهشمندم این‌بار با درخواست این جانب موافقت و در تعیین جانشین تسریع فرمایید. وزیر راه و شهرسازی دولت‌های یازدهم و دوازدهم در ادامه این نامه آورده: من براین اعتقاد هستم که سه اصل پایبندی به قانون، احترام به حقوق مالکیت و اقتصاد بازار رقابتی را در هیچ شرایطی نباید زیرپا گذاشت. آنچه که در تدبیر شرایط سخت جدید ناشی از تحریم‌های آمریکا شاهدیم، دقیقا نقض همین سه اصل است. در هر صورت با این سطح از تفاوت دیدگاه از حیث اخلاقی ادامه کار من درست نیست.
خواهش می‌کنم که به من رخصت دهید در اولین فرصت از خدمت‌تان خارج شوم ولی درخواست دارم که این زمان از پایان مهرماه سال جاری فراتر نرود. برای جنابعالی و همکاران در دولت و مردم عزیز ایران آرزوی توفیق و سرافرازی دارم.

 

 

 

دولت باید در کنار استفاده از افراد کارآمد، سعی کند جو روانی را آرام و مدیریت کند؛
 این جنگ روانی است یا جنگ اقتصادی؟

گروه اقتصادي: برخی  از کارشناسان، بر این باورند که کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و باید از افراد کارآمد استفاده بیشتری ببرد.
 یک اقتصاددان  در این رابطه گفت: به نظر من اول دولت باید صادقانه واقعیت‌ها را با مردم در میان بگذارد. گام بعدی این است که اصلاحات اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهد. این اصلاح اقتصادی چندین گام دارد. یکی این است که دولت باید در بودجه سال ۹۸ تمامی هزینه‌های غیرضروری را کاهش دهد و به هیچ عنوان در این بودجه نباید پروژه جدیدی در دستور کار قرار بگیرد. نمایندگان مجلس هم نباید مثل بودجه ۹۷ خرج اضافی روی دست دولت بگذارند. از طرف دیگر باید دولت به شدت از استقلال بانک مرکزی دفاع کند و سعی نکند که فشار بي‌مورد به بانک مرکزی وارد کند. این نهاد با اقتدار کامل اقداماتی در راستای حفظ ارزش پول ملی انجام دهد و نظارت خود در شبکه‌های مالی را در بالاترین حد ممکن انجام دهد.
 مهدی پازوکی  درگفتگو با فرارو در خصوص اینکه برخی بر این باورند که کشور در شرایط جنگی اقتصادی قرار دارد و باید از افراد کارآمد استفاده بیشتری ببرد، اظهار کرد: اینکه دولت‌ها سعی کنند برای اداره کشور و امور اقتصادی از نیرو‌های کارآمد استفاده کند، به خودی خود بسیار اتفاق خوشایند و مفیدی است. اما اینکه ما خودمان جو را به لحاظ روانی به سمت تشنج ببریم و به جامعه سیگنال‌های اغراق‌آمیز بدهیم، تبعات بسیاری برای کشور خواهد داشت. صحبت من این است که ما باید سعی کنیم با درایت و تدبیر و استفاده از نیرو‌های کارآمد و یک سیاست خارجی فعال فضای کشور را مدیریت کنیم و در راستای رفع مشکلات موجود گام‌هایی برداریم. مشکل این است که الان مسائلی که موجب بی‌ثباتی در بازار ارز شده، همین انتظارات منفی است؛ بنابراین ما باید الان سعی کنیم جلوی انتظارات منفی در کشور را بگیریم. اگر ما الان بتوانیم مانع از این انتظارات منفی شویم، می‌توانیم بخش عمده مشکلات کشور را رفع کنیم و حتی کمک‌هایی هم به پیشرفت کشور خواهیم کرد. وی تصریح کرد: اما متاسفانه به جای اینکه سعی کنیم فضا را آرام نگهداریم، بعضا سعی می‌شود که جو را رادیکالیزه کنند و این نه تنها موجب بر هم خوردن جو روانی در اقتصاد و سطح جامعه می‌شود بلکه بر مشکلات موجود هم می‌افزاید. ببینید ما الان با مشکلاتی مواجه هستیم و قطعا هیچ کس در این مسئله مخالفتی ندارد، اما فضای کشور به سمتی می‌رود که الان دولت به جای اینکه بتواند انرژی و سرمایه خود را صرف از بین بردن این مشکلات کند، مداوم در حال تلاش برای آرام کردن جو روانی در کشور است. زیرا بعضی‌ها خواسته یا ناخواسته این را به جامعه القا می‌کنند که ایران به شدت در بحران فرو رفته است و نمی‌توان نجات پیدا کند و...، اما این اصلا درست نیست. اگر این جو منفی ناامیدی در کشور کمی فروکش کند قطعا می‌توان بخش عمده مشکلات موجود را رفع کرد.
 او ادامه داد: بنابراین درست است که استفاده از نیرو‌های کارآمد بسیار اهمیت دارد، اما باید در نظر داشت که مشکلات کشور صرفا به دلیل مدیریت اشتباه یا ساختار‌های غلط رخ نداده است و ما الان با جو منفی در جامعه مواجه هستیم که این مسئله به تنهایی می‌تواند زمینه ساز مشکلات بسیار بزرگی باشد؛ لذا دولت باید در کنار استفاده از افراد کارآمد، سعی کند این جو روانی را آرام و مدیریت کند. از طرف دیگر کارشناسان اقتصادی که این روز‌ها پیوسته به اظهار نظر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌پردازند، باید در نظر داشته باشند که جدا از اینکه لازم است تحلیل منطقی و درستی از شرایط ارائه کنند از القا ناامیدی،‌ترس و نگرانی خودداری کنند.
 طرف صحبت من کسانی نیستند که سعی دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند و در راستای اهداف جناحی خود استفاده کنند بلکه اقتصاددانانی هستند که دل در گرو ملت و کشور دارند و ناخواسته بر ناامیدی و نگرانی مردم دامن می‌زنند. این اقتصاددان تاکید کرد: واقعیت این است که بخشی از هدف‌گذاری دشمنان مانند آمریکا و اسرائیل و عربستان، همین جنگ روانی است. منظورم این نیست که تحریم‌ها هیچ تاثیری بر اقتصاد کشور ندارند. چراکه قطعا اعمال تحریم‌های آمریکا برای ایران تبعاتی خواهد داشت، اما آن‌ها سعی می‌کنند که به گونه‌ای القا کنند که تاثیرات روانی این تحریم‌ها به مراتب بیشتر از تاثیرات خود تحریم‌ها باشد. در این میان هم بعضی‌ها از داخل آب در آسیاب دشمن می‌ریزند و مداوم تاکید و اصرار دارند که وضع بسیار خراب است و ما در یک جنگ اقتصادی قرار داریم و... باید در نظر داشت که این گونه اظهار نظرات نه تنها مشکلات را کاهش نمی‎دهد بلکه بر آن می‌افزاید و این دقیقا همان مسئله‌ای است که ما اصلا به آن نیازی نداریم و دقیقا هدف دشمنان خارجی است.
وی افرود: البته در این میان دولت هم نواقص و اشتباهاتی دارد و باید آن‌ها را رفع کند. مثلا الان ما در برخی کشور‌ها حتی سفیر نداریم و برخی سفرای ایرانی هم اصلا کارآمد نیستند و دولت باید تغییراتی در‌ترکیب سفرای خود ایجاد کند تا بتوانید در ارتباط و تعامل با جهان اقدامات مفیدی انجام دهیم. زیرا یکی از مشکلاتی که ما الان با آن مواجه هستیم تحریم‌ها است و این می‌تواند مانع از همکاری کشور‌ها با ایران شود؛ لذا باید حاکمیت به سمتی برود که روابط و تعاملات خود با جهان را قوت ببخشد. یعنی اگر قرار است برخی از کشور‌ها از ایران نفت نخرند ما باید با تغییرات در سیاست خارجی و استفاده از افراد کارآمد مشتری‌های جدید برای خود پیدا کنیم.
پازوکی عنوان کرد: الان به عنوان مثال ما مدتی است که در چین سفیر نداریم. این در حالی است که چین یکی از بزرگترین شرکای اقتصادی ما است و ما باید حواسمان به این موارد و مسائل باشد. یا مثلا در فرانسه هم تا جایی که من در جریان هستم سفیر نداریم. این در حالی است که ما افراد بسیار کارآمدی داریم که می‌توانیم در این پست‌ها استفاده کنیم. ما باید از سفارتخانه‌هایمان در کشور‌های مختلف بیشترین استفاده را ببریم نه اینکه به معرفی سفیر بی‌توجه باشیم. الان شرایطی است که ما باید از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کنیم و بسیار عجیب است که ما در کشور چین با وجود اینکه یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران است، سفیر نداشته باشیم.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سئوال که دولت باید چه اقداماتی در اقتصاد داخلی انجام دهد تا شرایط برای دوران تحریم مناسب‌تر باشد، گفت: به نظر من اول دولت باید صادقانه واقعیت‌ها را با مردم در میان بگذارد. گام بعدی این است که اصلاحات اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهد. این اصلاح اقتصادی چندین گام دارد. یکی این است که دولت باید در بودجه سال ۹۸ تمامی هزینه‌های غیرضروری را کاهش دهد و به هیچ عنوان در این بودجه نباید پروژه جدیدی در دستور کار قرار بگیرد. نمایندگان مجلس هم نباید مثل بودجه ۹۷ خرج اضافی روی دست دولت بگذارند. از طرف دیگر باید دولت به شدت از استقلال بانک مرکزی دفاع کند و سعی نکند که فشار بي‌مورد به بانک مرکزی وارد کند. این نهاد با اقتدار کامل اقداماتی در راستای حفظ ارزش پول ملی انجام دهد و نظارت خود در شبکه‌های مالی را در بالاترین حد ممکن انجام دهد. او ادامه داد: علاوه بر این‌ها باید دولت به گونه‌ای عمل کند که مهمترین منبع درآمدی، مالیات باشد. من به شدت با افزایش نرخ مالیات مخالف هستم و صحبت من این است که نرخ افزایش پیدا نکند، اما باید گستره مالیاتی بیشتر شود. ما الان جز کشور‌هایی هستیم که بیشترین نرخ فرار‌های مالیاتی را دارند؛ لذا باید با سیاست‌های درست و برگرفته از تجربیات کشور‌های دیگر، نظام مالیاتی کشور را سرو سامان دهیم و هرکسی که درآمد دارد باید مالیات پرداخت کند. اینگونه دیگر نگرانی در خصوص کاهش فروش نفت هم نخواهیم داشت و از محل مالیات‌ها می‌توانیم کمبود‌ها را جبران کنیم.
 پازوکی در پایان گفت: البته لازم است اینجا یک خبری هم به شما بدهم که طی شش ماهه گذشته میزان نفت و درآمد ارزی ما نسبت به دوره مشابه بیشتر بوده است. زیرا در سال گذشته متوسط قیمت نفت ۵۰ دلار بود، اما امسال متوسط قیمت نفت ۷۰ دلار شده است. یعنی ما حدود ۲۵ درصد بیشتر از شش ماهه سال گذشته درآمد داشتیم. علاوه بر این تا جایی که من در جریان هستم دولت درایت به خرج داده و انبار‌ها را پر کرده و تا پایان سال ۹۸ تمامی نیاز‌های اساسی مردم تامین خواهد بود؛ لذا اگر میزان فروش نفت هم کاهش پیدا کند تا حدودی برای آن دوره هم آمادگی داریم. هرچند که الان وزارت نفت در تلاش است که مشتری‌های جدید برای نفت پیدا کند و این می‌تواند بخشی از تاثیرات تحریم‌ها را کاهش دهد.

 

 

 

 واکنش دبیر FATF به مهلت ۴ ماهه مجدد به ایران
کارگروه ویژه اقدام مالی دیروز در پایان نشست ماه اکتبر خود با تمدید چهار ماهه مهلت به ایران برای تکمیل تعهداتش و خروج از لیست سیاه موافقت کرد.
بنابر این بیانیه، تا زمان تکمیل تعهدات، ایران در بیانیه عمومی باقی خواهد ماند و نگرانی از ریسک مالی ایران برای نظام مالی جهانی پابرجا خواهد بود. از سوی دیگر دبیر کارگروه ویژه اقدام مالی گفت:  انتظار داریم تا ماه فوریه، ایران کلیه تعهدات باقی مانده خود را تکمیل کند.  مارشال بیلینگسلا گفته است برای خروج ایران از لیست سیاه، این کشور باید ۹ اقدام باقی مانده دیگر از ۱۰ اقدام خواسته شده را انجام دهد. وی افزود: از این که بخش زیادی از برنامه اقدام ایران اجرایی نشده است ناراحتیم. انتظار داریم تا ماه فوریه شاهد اجرایی شدن همه آن‌ها باشیم. وی تهدید کرده است که در صورت اجرایی نشدن این اقدامات تا ماه فوریه، FATF تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد. به گفته پایگاه خبری مارکت واچ، در بین اقداماتی که FATF از ایران خواسته است انجام شود، شناسایی و توقیف دارایی‌های متعلق به افراد و گروه‌های تندرو است که در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از آن‌ها نام برده شده است. این کارگروه هم‌چنین از ایران خواسته است استثنایی برای قانون‌گذاری در خصوص تامین مالی گروه‌های مورد مناقشه نداشته باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۳۹۷/۷/۲۹ -  شماره 4313
جستجو
جستجو
بالای صفحه