عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۱۶۸۶۲

‌ آثار مخرب افزایش قیمت حامل‌های انرژی

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: دولت و بخشی از نمایندگان فکر می‌کنند افزایش بی ضابطه قیمت‌های کلیدی تنها مربوط به نرخ ارز است بنابراین در سال‌های اخیر و یک در میان، زمانی که رسوایی‌های مربوط به فاجعه‌سازی افزایش نرخ ارز آشکار شده است به سراغ افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و سایر حامل‌های انرژی رفته‌اند.

به گزارش ایلنا، فرشاد مومنی در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد افزود: در حالی‌که تمام مطالعات نشان می‌دهد آثار مخرب افزایش قیمت حامل‌های انرژی هیچ تفاوتی با افزایش قیمت ارز ندارد. از همین روی به دولت و نمایندگان تذکر می‌دهیم اجازه ندهند دولت در باتلاق بدهکاری و ناتوانی بیشتر از این فرو رود. وی با بیان اینکه در ایران به شدت نگران مسئولیت گریزی دولت در امور حاکمیتی هستیم، گفت: شعارهایی مانند خصوصی‌سازی و آزادسازی را به راه انداختند که دقیقا معطوف به امور بسترساز توسعه هستند. در دوره ۱۳۶۸ تا امروز مسئولیت پذیری دولت روند نزولی دارد به طوریکه سهم امور حاکمیتی تا پایان جنگ بین ۴۶ تا ۴۷ درصد و سهم امور تصدی‌گری بین ۵۳ تا ۵۴ درصد بود و هر چه به سال‌های اخیر نزدیک می‌شویم، مشاهده می‌شود سهم امور حاکمیتی در هزینه‌های دولت ۳۰ درصد یا کمتر و نیز سهم امور تصدی‌گری به ۷۰ درصد رسیده بود.
مومنی با اشاره به زمزمه‌هایی در خصوص افزایش نرخ بنزین گفت: هر زمان میزان گرایش دولت به افزایش قیمت‌های کلیدی بیشتر می‌شود، بحران کسری مالی دولت نیز بیشتر خواهد شد. در سال ۶۹ که به یکباره نرخ ارز ۱۵۰۰ درصد بالا رفت، گمان می‌بردند دولت وفور مالی خواهد داشت، در حالی‌که بدهی دولت بین سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۵ از کانال بودجه عمومی ۸ برابر شد، در همین دوره بدهی شرکت‌هایی دولتی نیز ۲۳ برابر شد که از منظر اقتصاد سیاسی حاوی پیام مهمی است و نشان می‌دهد شرکت‌های دولتی پس از سال ۱۳۶۸ به واسطه کاهش کنترل و نظارت بر بودجه عمومی تبدیل به حیات خلوتی برای خاصه خرجی‌های رانتی شده و این رویکرد کلا بخش بزرگی از شرکت‌های دولتی را از فلسفه وجودی خارج و تبدیل به زائده کرده است.
وی یادآور شد: برای خودفریبی یا دیگرفریبی، اینگونه تصور ایجاد می‌کنند که خام‌فروشی تنها مربوط به نفت است و اگر شکل و شمایل دیگری داشته باشد اشکالی ندارد از همین روی به طرز افراطی صادرات مواد معدنی را در دستور کار قرار داده‌اند. باید توجه داشت بیش از ۹۵ درصد صادرات غیرنفتی ما عمومأ مضمون معدنی و خام‌فروشی دارد و درآمدهای ارزی آن، از هزینه‌های ارزی برای تولید و استخراج آن کمتر بوده است یعنی صادرات غیرنفتی در چارچوب این الگو یک خودفریبی است. وی یادآور شد: مگر آقای روحانی همان کسی نبودند که در مبارزات انتخاباتی با استدلال و شواهد نشان دادند ساختار هزینه‌های دولت به شدت متورم و رانتی شده است، چرا تا امروز در بازآرایی ساختار هزینه‌ها سهل‌انگاری کرده‌اند؟ چرا شرکت‌های دولتی به حیات خلوت پرداخت‌های بی‌ضابطه تبدیل شده است؟ بطوریکه سودآوری این شرکت‌ها نسبت به دوران جنگ نیز کاهش پیدا کرده و ساختار هزینه‌های آن نابهنجار شده است. جالب آنکه در حالیکه بودجه شرکت‌های دولتی دو برابر بودجه عمومی است، میزان زمان تخصیص یافته برای بررسی آنها نزدیک به صفر است.

 

 

انفجار در نفت‌کش ایرانی در دریای سرخ
در حالی که برخی از رسانه‌ها بعد از حادثه برای نفتکش سابیتی در دریای سرخ، این حادثه را ناشی از اصابت موشک شلیک شده از عربستان اعلام کرده بودند، این موضوع از سوی شرکت ملی نفتکش تکذیب شد.
شرکت ملی نفتکش ایران، اصابت موشک از خاک عربستان به نفتکش ایرانی در دریای سرخ را تکذیب کرد.نفت کش ایرانی در دو انفجار جداگانه در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شده است.این نفتکش صبح روز  گذشته، در ۶۰ میلی بندر جده عربستان دچار سانحه شد، اگرچه برخی از احتمال تروریستی بودن این حادثه خبر می دهند اما شلیک موشک به سمت این نفتکش از خاک عربستان تکذیب شده است.با وجود این حادثه، اکنون نفتکش در وضعیت پایداری قرار دارد و نشت نفت نیز متوقف شده و خدمه نفتکش در سلامت هستند.کارشناسان فنی کشتی و کارشناسان مستقر در اتاق اضطرار شرکت در حال بررسی وضعیت و علل این حادثه هستند. مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با اشاره به این موضوع که خدمه نتفکش در سلامت کامل هستند گفت: هیچ طرفی، هیچ کمکی به نفتکش آسیب دیده ایران در دریای سرخ نکرده است.نصراله سردشتی خاطرنشان کرد: نفتکش ایرانی هنوز مسیر خود را از سرنگرفته است و به محض آغاز سفر، مسیر خود را برای خروج از دریای سرخ تغییر می دهد. هنوز علت حادثه برای نفتکش ایرانی مشخص نیست ولی جلوی نشست نفت به دریا گرفته شده است.
صبح جمعه، نفت کش ایرانی سابیتی در دو انفجار جداگانه در ساعت های ۵ و ۵:۲۰ صبح در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شد.سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: بر خلاف برخی اخبار، هیچ گونه حریقی در کشتی رخ نداده است و کشتی کاملا در وضعیت باثبات قرار داشته و همه کارکنان در وضعیت کاملا ایمن و سالم به سر می برند.این انفجار در ادامه ناآرامی های اخیر در خلیج فارس و دریای عمان روی می‌دهد که از یک سو ایران و از سوی دیگر آمریکا و عربستان را به شدت درگیر خود کرد. آخرین مورد از تنش‌ها، به حمله پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان باز می‌گردد که  ریاض و واشنگتن انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی نشانه رفتند.

 

۱۷ هزار خودرو در پارکینگ‌های شلمچه؛
کمبود اتوبوس عامل افزایش نرخ کرایه‌ها در عراق

کمبود اتوبوس و وسایل حمل و نقل عمومی نسبت به جمعیت زائران سبب ایجاد مشکلاتی در حوزه حمل و نقل در کشور عراق شد.
امسال برای نخستین‌باز زائران اربعین نیازی به اخذ روادید ندارند و تنها با همراه داشتن گذرنامه و دریافت بیمه‌نامه معتبر و تعیین مرز خروجی و ارائه آن در مبادی خروجی می‌توانند وارد عراق شوند. همین موضوع سبب شد که از ماه‌ها پیش شرایط برای افزایش میزان زائران اربعین مهیا شود و براساس پیش بینی مسئولان ایرانی احتمال افزایش زائران نسبت به اربعین سال گذشته به میزان ۳ برابر وجود دارد.
بنا بر گفته یکی از زائران اربعین، میزان زائران ایرانی افزایش چشمگیری نسبت به سال گذشته داشته و همین مسئله سبب شده که سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی کشور عراق پاسخگوی نیاز نباشد و به همین دلیل برخی از رانندگان نرخ کرایه‌ها را افزایش دهند. فرزانه خیری‌وندی که به قصد زیارت عتبات عالیات از کشور خارج شده بود، به  فارس می‌گوید: ما در همان پایانه مرزی عراق ماندیم چرا که چند راننده تاکسی به ازای هر نفر از زائران ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان کرایه می‌خواستند و همین موضوع سبب شده که ما بدون اینکه به کربلا یا نجف رسیده باشیم، به کشور خودمان بازگردیم. یکی دیگر از زائران ایرانی اربعین نیز می‌گوید: تفاوت حمل و نقل امسال با سال گذشته در این است که تقاضا بیشتر از میزان عرضه است و به همین دلیل برخی از رانندگان میزان نرخ کرایه را به صورت خودسر افزایش داده‌اند در حالی که سال گذشته نرخ کرایه‌ها ثابت بود. همچنین سال گذشته بخشی از نیاز زائران توسط اتوبوس‌ها رفع می‌شد که حالا به دلیل حجم بالای زائران میزان اتوبوس‌ها پاسخگوی نیاز نیست.
زائران از پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه عازم عراق شدند اما در همان ابتدای کار با نبود خودرو جهت حمل و نقل مواجه شدند و به همین دلیل در همان نقطه مرزی ماندند. رئیس ستاد اربعین منطقه آزاد اروند در این باره می‌گوید: مسئولان ایرانی هم اکنون به عراق رفته‌اند تا با مسئولان عراقی درباره وضعیت حمل و نقل مذاکراتی داشته باشند.
۱۷ هزار خودرو در پارکینگ‌های شلمچه
رئیس پلیس راهور خوزستان گفت: بیش از ۱۷ هزار خودرو در پارکینگ‌های مرز شلمچه مستقر هستند.
سرهنگ منصور جمشیدی با اشاره به اینکه زائران اربعین حسینی خودروهای خود را فقط در پارکینگ ۸۰ هکتاری شلمچه پارک کنند، افزود: اگر زائران در مکانی غیر از پارکینگ خودروهایشان را پارک کنند، خودروها با جرثقیل به پارکینگ منتقل می‌شود و در برگشت ممکن است برای دست یابی به خودروها با مشکل مواجه شوند. هزینه مصوب در ستاد مرکزی اربعین به ازای هر شب پارک خودرو مبلغی معادل ۵ هزار تومان باید از زائران اخذ شود و هیچ گونه افزایش نرخ کرایه اعمال نمی‌شود.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۳۹۸/۷/۲۰ -  شماره 4529
جستجو
جستجو
بالای صفحه