کد خبر: ۱۱۸۱۱۲
سایه افزایش نرخ ارز و تحریم‌ها بر بازار ؛

تاخت و تاز گرانی در بازارخودرو

گروه اقتصادی: افزایش نرخ ارز و تحریم‌ها همزمان با مشکلات سد راه ترخیص خودروها از گمرک، قیمت این خودرو‌ها را در بازار با افزایش چشمگیری همراه کرده است.

 قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی از دوسال گذشته در حال افزایش بوده است اما افزایش قیمت‌ها در این بازار به این شکل همزمان با افزایش قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی آغاز شد و در صورتی که قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی بسیار وابسته تر به شاخص‌های کلان اقتصادی هستند در این بازار افزایش قیمت‌ها با سرعت بیشتری نسبت به بازار خودروهای داخلی رخ داد به گونه‌ای که رنو تالیسمان ۲۰۱۸ که در اوایل امسال ۸۳۰ میلیون تومان قیمت داشت  به قیمت ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.
به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بازار خودروهای وارداتی حدود دو سال گذشته با تغییرات پی‌در پی سیاست‌ها روبرو بوده است؛ بسته شدن ۶ ماهه سامانه ثبت سفارش، افزایش تعرفه‌های گمرکی آن، تغییر نرخ ارز و یکسان سازی آن، سبب شده تا در این بازار جهش قیمت‌ها را مشاهده کنیم.کارشناسان می‌گویند: ممنوعیت واردات خودروهای خارجی طی دو سال گذشته به گرانی‌ها در این بازار دامن زده است این ممنوعیت منجر به خروج چشمگیر سرمایه از این بازار شده است به گونه‌ای که طی دو سال گذشته ۶۸۰ شرکت در زمینه واردات خودرو در کشور فعالیت می‌کردند که در حال حاضر تعداد شرکت‌های فعال در این حوزه به ۹ عدد رسیده است.
 با وجود پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته اما از سال ۹۷ که دولت سرانجام با ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک موافقت کرد تاکنون تنها ۱۰۰۱ خودرو (النترا و سوناتا) که متعلق به شرکت کرمان موتور بود و باید قبلاً ترخیص می‌شد اجازه ترخیص از گمرک را به دست آوردند و هم اکنون ۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو گرفتار فرآیندهای وزارت صمت هستند و در گمرک منتظر ترخیص می‌باشند.به عقیده کارشناسان بازار خودرو ترخیص قطره چکانی خودروهای وارداتی در کنار سایر عوامل مانند تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز به گرانی خودرو در این بازار دامن زده است و در چنین شرایطی خریداران به دنبال خرید هر چه سریع تر خودرو و فروشندگان نیر به دنبال افزایش قیمت بیشتر آن هستند؛ افزایش قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی به گونه ای است که طی یک ماه گذشته قیمت خودروهای وارداتی افزایش چند ده تا چند صد میلیونی را تجربه کرده است به گونه ای که قیمت خودرو رنو کولیوس ۲۰۱۸ از ۹۵۰ میلیون تومان در اواخر فروردین ماه امسال به ۱ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان رسیده است و قیمت هیوندا النترا ۲۰۱۸ از ۶۴۵ میلیون تومان به ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است و قیمت کیا اسپورتیج ۲۰۱۸ از ۹۸۵ میلیون تومان به ۱ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان رسیده است.
تمام خودروهای وارداتی در بازار افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کرده‌اند به گونه ای که قیمت کیا سراتو از ۶۱۰ میلیون تومان در اواخر فروردین ماه امسال به ۹۳۰ میلیون تومان رسیده است و قیمت کیا اپتیما هیبرید نیز از ۸۷۵ میلیون تومان به ۱ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان رسیده است و قیمت خودرو تیولی سانگ یانگ نیز از ۴۸۰ میلیون تومان ۷۱۰ میلیون تومان رسیده است و قیمت خودرو سانگ یانگ رکستون جی ۴ از ۱ میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان به ۲ میلیارد تومان رسیده است.
قیمت خودرو بی ام و سری ۳۳۰ آی از ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان در فروردین امسال به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است و قیمت بی ام و ۵۳۰ پرفکشن نیز از ۲ میلیارد و ۹۹ میلیون تومان به ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است؛ در حال حاضر قیمت مرسدس بنز ۲۵۰ کلاس ای ۲۰۱۶ نزدیک به ۴ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان اعلام شده است.
به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، با کنترل بازار ارز، تقریبا روند قیمتی در بازار خودرو ثابت مانده و تغییر چندانی در قیمت‌ها ایجاد نشده است؛ نکته حائز اهمیت اینجاست که تعیین‌کننده اصلی قیمت بازار خودرو میزان عرضه و تقاضا و تناسب میان آن‌هاست.سعید موتمنی در رابطه با آخرین وضعیت بازار خودرو و مسیر قیمتی آن طی روزهای اخیر، آن هم در شرایطی که قیمت ارز چند روزی است که به حالت کنترل در آمده، اظهار کرد: نسبت به هفته‌های گذشته که ارز نرخ‌های بالایی داشت، قیمت خودرو در بازار تغییر چندانی نداشته است و همچنان مشتری در بازار نیست؛ فروشنده بسیار است اما مشتری برای خرید مراجعه نمی‌کند.زمانی که نرخ دلار در محدوده ۲۵ هزار تومان بود، با افزایش قیمت خودرو در بازار روبرو شدیم اما حال که دلار در کانال ۲۰ هزار تومان قرار گرفته است. طبق بررسی‌ها می‌بینیم که اختلاف قیمت چندانی نسبت به هفته گذشته مشاهده نمی‌شود اما فاصله قیمت کارخانه و بازار همچنان بالاست.وی تصریح کرد: این اختلاف قیمت کارخانه و بازار که طی سال‌های اخیر ایجاد شده است، روزبه روز با کاهش عرضه خودروسازان، بیشتر شده و در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده که مشاهده می‌شود اختلاف قیمتی برخی خودروها به ۱۰۰ درصد رسیده است.موتمنی افزود: برخلاف آنچه که خودرو کالای مصرفی و ضروری است که باید متناسب با نیازی که در بازار برای آن وجود دارد، تامین شود، از سال گذشته به این نیاز به درستی پاسخ داده نشده و در نهایت هم به همین فاصله فاحش قیمتی کارخانه و بازار منجر شده؛ لذا خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرده که به دست مشتری واقعی هم نمی‌رسد.
طبق تاکید این مقام صنفی، اگر بخواهیم این فاصله قیمتی کاهش یابد، خودرو بایستی از کالای سرمایه‌ای خارج و به کالای مصرفی تبدیل شود؛ این مهم نیز زمانی اتفاق خواهد افتاد که خودرو به اندازه کافی تولید و به بازار عرضه شود. هر کالایی که در بازار دچار کمبود عرضه شود، به کالایی سرمایه‌ای تبدیل می‌شود که کوچکترین نوسان نرخ ارز هم آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.وی ادامه داد: با افزایش قیمت ارز به دلیل اینکه خودرو به چشم کالای سرمایه‌ای دیده می‌شود، افرادی که خودرو در اختیار دارند، با این دید که احتمالا قیمت‌ها بالاتر هم خواهد رفت و سود بیشتری حاصل خواهد شد، از فروش خودروهای خود امتناع می‌کنند؛ از سوی دیگر به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها به همین شیوه، مشتری نیز نمی‌تواند خرید خود را انجام دهد و به این امید است که قیمت‌ها عقب‌نشینی کند. هفته گذشته که نه فروشنده‌ای در بازار بود و نه خریداری اما در حال حاضر با کاهش قیمت ارز فروشنده هست اما تقاضا نیست.
موتمنی پیش‌بینی کرد: چنانچه نرخ ارز باز هم کاهش یابد، احتمال دارد که شاهد ریزش قیمت در بازار خورو باشیم؛ اما بازهم تاکید می‌کنم آنچه که بیشترین تاثیرگذاری را دارد، افزایش عرضه است. در هر صورت اگر عرضه بیشتر باشد، ریزش قیمت‌ها بیشتر خواهد شد. طبق روال سال‌های گذشته، چنانچه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه یا بیشتر خودرو به بازار وارد می‌شد، قاعدتا نیازها تامین شده، فاصله قیمتی کارخانه از بین رفته و بازار نیز متعادل خواهد شد.
وی یادآور شد: طبق آمار خودروسازان سال گذشته حدودا ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو بیشتر تولید و به بازار عرضه نشد، همین کمبود عرضه سبب شد که فاصله قیمتی کارخانه و بازار که زمانی به طور مثال ۳ درصد بود، در حال حاضر برای برخی خودروها به ۱۰۰ درصد هم رسیده باشد. همانطور که یاد شد، خودرو کالای مصرفی و ضروری است که بایستی نظارت بر روی آن وجود داشته باشد تا به میزان کافی و متناسب با تقاضا، تولید و به بازار عرضه شود تا فاصله قیمتی کمتر و کمتر شود؛ در اینصورت دیگر کسی بیش از نیاز خود تقاضا نخواهد کرد و واسطه‌گری و سوداگری به حداقل خواهد رسید و چه بسا که از بین هم خواهد رفت.

 

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
1399/5/6 -  شماره 4698
جستجو
جستجو
بالای صفحه
کد خبر: ۱۱۸۱۱۲
سایه افزایش نرخ ارز و تحریم‌ها بر بازار ؛

تاخت و تاز گرانی در بازارخودرو

گروه اقتصادی: افزایش نرخ ارز و تحریم‌ها همزمان با مشکلات سد راه ترخیص خودروها از گمرک، قیمت این خودرو‌ها را در بازار با افزایش چشمگیری همراه کرده است.

 قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی از دوسال گذشته در حال افزایش بوده است اما افزایش قیمت‌ها در این بازار به این شکل همزمان با افزایش قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی آغاز شد و در صورتی که قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی بسیار وابسته تر به شاخص‌های کلان اقتصادی هستند در این بازار افزایش قیمت‌ها با سرعت بیشتری نسبت به بازار خودروهای داخلی رخ داد به گونه‌ای که رنو تالیسمان ۲۰۱۸ که در اوایل امسال ۸۳۰ میلیون تومان قیمت داشت  به قیمت ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.
به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بازار خودروهای وارداتی حدود دو سال گذشته با تغییرات پی‌در پی سیاست‌ها روبرو بوده است؛ بسته شدن ۶ ماهه سامانه ثبت سفارش، افزایش تعرفه‌های گمرکی آن، تغییر نرخ ارز و یکسان سازی آن، سبب شده تا در این بازار جهش قیمت‌ها را مشاهده کنیم.کارشناسان می‌گویند: ممنوعیت واردات خودروهای خارجی طی دو سال گذشته به گرانی‌ها در این بازار دامن زده است این ممنوعیت منجر به خروج چشمگیر سرمایه از این بازار شده است به گونه‌ای که طی دو سال گذشته ۶۸۰ شرکت در زمینه واردات خودرو در کشور فعالیت می‌کردند که در حال حاضر تعداد شرکت‌های فعال در این حوزه به ۹ عدد رسیده است.
 با وجود پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته اما از سال ۹۷ که دولت سرانجام با ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک موافقت کرد تاکنون تنها ۱۰۰۱ خودرو (النترا و سوناتا) که متعلق به شرکت کرمان موتور بود و باید قبلاً ترخیص می‌شد اجازه ترخیص از گمرک را به دست آوردند و هم اکنون ۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو گرفتار فرآیندهای وزارت صمت هستند و در گمرک منتظر ترخیص می‌باشند.به عقیده کارشناسان بازار خودرو ترخیص قطره چکانی خودروهای وارداتی در کنار سایر عوامل مانند تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز به گرانی خودرو در این بازار دامن زده است و در چنین شرایطی خریداران به دنبال خرید هر چه سریع تر خودرو و فروشندگان نیر به دنبال افزایش قیمت بیشتر آن هستند؛ افزایش قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی به گونه ای است که طی یک ماه گذشته قیمت خودروهای وارداتی افزایش چند ده تا چند صد میلیونی را تجربه کرده است به گونه ای که قیمت خودرو رنو کولیوس ۲۰۱۸ از ۹۵۰ میلیون تومان در اواخر فروردین ماه امسال به ۱ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان رسیده است و قیمت هیوندا النترا ۲۰۱۸ از ۶۴۵ میلیون تومان به ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است و قیمت کیا اسپورتیج ۲۰۱۸ از ۹۸۵ میلیون تومان به ۱ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان رسیده است.
تمام خودروهای وارداتی در بازار افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کرده‌اند به گونه ای که قیمت کیا سراتو از ۶۱۰ میلیون تومان در اواخر فروردین ماه امسال به ۹۳۰ میلیون تومان رسیده است و قیمت کیا اپتیما هیبرید نیز از ۸۷۵ میلیون تومان به ۱ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان رسیده است و قیمت خودرو تیولی سانگ یانگ نیز از ۴۸۰ میلیون تومان ۷۱۰ میلیون تومان رسیده است و قیمت خودرو سانگ یانگ رکستون جی ۴ از ۱ میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان به ۲ میلیارد تومان رسیده است.
قیمت خودرو بی ام و سری ۳۳۰ آی از ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان در فروردین امسال به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است و قیمت بی ام و ۵۳۰ پرفکشن نیز از ۲ میلیارد و ۹۹ میلیون تومان به ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است؛ در حال حاضر قیمت مرسدس بنز ۲۵۰ کلاس ای ۲۰۱۶ نزدیک به ۴ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان اعلام شده است.
به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، با کنترل بازار ارز، تقریبا روند قیمتی در بازار خودرو ثابت مانده و تغییر چندانی در قیمت‌ها ایجاد نشده است؛ نکته حائز اهمیت اینجاست که تعیین‌کننده اصلی قیمت بازار خودرو میزان عرضه و تقاضا و تناسب میان آن‌هاست.سعید موتمنی در رابطه با آخرین وضعیت بازار خودرو و مسیر قیمتی آن طی روزهای اخیر، آن هم در شرایطی که قیمت ارز چند روزی است که به حالت کنترل در آمده، اظهار کرد: نسبت به هفته‌های گذشته که ارز نرخ‌های بالایی داشت، قیمت خودرو در بازار تغییر چندانی نداشته است و همچنان مشتری در بازار نیست؛ فروشنده بسیار است اما مشتری برای خرید مراجعه نمی‌کند.زمانی که نرخ دلار در محدوده ۲۵ هزار تومان بود، با افزایش قیمت خودرو در بازار روبرو شدیم اما حال که دلار در کانال ۲۰ هزار تومان قرار گرفته است. طبق بررسی‌ها می‌بینیم که اختلاف قیمت چندانی نسبت به هفته گذشته مشاهده نمی‌شود اما فاصله قیمت کارخانه و بازار همچنان بالاست.وی تصریح کرد: این اختلاف قیمت کارخانه و بازار که طی سال‌های اخیر ایجاد شده است، روزبه روز با کاهش عرضه خودروسازان، بیشتر شده و در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده که مشاهده می‌شود اختلاف قیمتی برخی خودروها به ۱۰۰ درصد رسیده است.موتمنی افزود: برخلاف آنچه که خودرو کالای مصرفی و ضروری است که باید متناسب با نیازی که در بازار برای آن وجود دارد، تامین شود، از سال گذشته به این نیاز به درستی پاسخ داده نشده و در نهایت هم به همین فاصله فاحش قیمتی کارخانه و بازار منجر شده؛ لذا خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرده که به دست مشتری واقعی هم نمی‌رسد.
طبق تاکید این مقام صنفی، اگر بخواهیم این فاصله قیمتی کاهش یابد، خودرو بایستی از کالای سرمایه‌ای خارج و به کالای مصرفی تبدیل شود؛ این مهم نیز زمانی اتفاق خواهد افتاد که خودرو به اندازه کافی تولید و به بازار عرضه شود. هر کالایی که در بازار دچار کمبود عرضه شود، به کالایی سرمایه‌ای تبدیل می‌شود که کوچکترین نوسان نرخ ارز هم آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.وی ادامه داد: با افزایش قیمت ارز به دلیل اینکه خودرو به چشم کالای سرمایه‌ای دیده می‌شود، افرادی که خودرو در اختیار دارند، با این دید که احتمالا قیمت‌ها بالاتر هم خواهد رفت و سود بیشتری حاصل خواهد شد، از فروش خودروهای خود امتناع می‌کنند؛ از سوی دیگر به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها به همین شیوه، مشتری نیز نمی‌تواند خرید خود را انجام دهد و به این امید است که قیمت‌ها عقب‌نشینی کند. هفته گذشته که نه فروشنده‌ای در بازار بود و نه خریداری اما در حال حاضر با کاهش قیمت ارز فروشنده هست اما تقاضا نیست.
موتمنی پیش‌بینی کرد: چنانچه نرخ ارز باز هم کاهش یابد، احتمال دارد که شاهد ریزش قیمت در بازار خورو باشیم؛ اما بازهم تاکید می‌کنم آنچه که بیشترین تاثیرگذاری را دارد، افزایش عرضه است. در هر صورت اگر عرضه بیشتر باشد، ریزش قیمت‌ها بیشتر خواهد شد. طبق روال سال‌های گذشته، چنانچه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه یا بیشتر خودرو به بازار وارد می‌شد، قاعدتا نیازها تامین شده، فاصله قیمتی کارخانه از بین رفته و بازار نیز متعادل خواهد شد.
وی یادآور شد: طبق آمار خودروسازان سال گذشته حدودا ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو بیشتر تولید و به بازار عرضه نشد، همین کمبود عرضه سبب شد که فاصله قیمتی کارخانه و بازار که زمانی به طور مثال ۳ درصد بود، در حال حاضر برای برخی خودروها به ۱۰۰ درصد هم رسیده باشد. همانطور که یاد شد، خودرو کالای مصرفی و ضروری است که بایستی نظارت بر روی آن وجود داشته باشد تا به میزان کافی و متناسب با تقاضا، تولید و به بازار عرضه شود تا فاصله قیمتی کمتر و کمتر شود؛ در اینصورت دیگر کسی بیش از نیاز خود تقاضا نخواهد کرد و واسطه‌گری و سوداگری به حداقل خواهد رسید و چه بسا که از بین هم خواهد رفت.

 

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد