عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۱۸۱۳۶
تلاش مردم برای حفظ ارزش سرمایه‌های اندوخته بر گرانی‌ها دامن می‌زند؛

حباب ۶۵۰ هزار تومانی سکه

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور ضمن اشاره به روند کاهشی قیمت سکه طی هفته جاری در بازار طلا افزود: دو روز ابتدایی هفته، شاهد کاهش قیمت انواع سکه بودیم که متاثر از کاهش قابل توجه قیمت ارز رخ داد، اما از سوی دیگر قیمت طلای آبشده، دیروز متاثر از قیمت انس جهانی، افزایش داشت.

 محمد کشتی آرای دلیل این رفتار متناقض در روند حرکت سکه و طلا را وجود حباب در بازار سکه دانست و اضافه کرد: قیمت طلای آب شده از آنجا که قیمت طلا همچنان در ایران کمتر از قیمت جهانی است، به رشد خود ادامه داده است.وی به روند کاهش تقاضا در بازار طلا اشاره داشت و افزود: در هفته‌های گذشته شاهد هجوم بی سابقه اقشار مختلف مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا بودیم. این روند همزمان با سایر بازارهای موازی به منظور تلاش برای حفظ ارزش سرمایه‌های اندوخته شده توسط مردم بود. اما در دو هفته اخیر و پس از فروکش کردن التهاب بازار ارز و همچنین افزایش شیب قیمت انس جهانی، علاوه بر آنکه شاهد کاهش حباب در بازار طلا هستیم، با کاهش شدید در تقاضا هم مواجه شده ایم. شرایط بازار طلا طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که استقبال برای سرمایه‌گذاری در این بازار به حد اشباع رسیده است و به همین دلیل در شرایط فعلی با تقاضای قابل توجهی از سوی سرمایه‌گذاران مواجه نیستیم. این امیدواری وجود دارد که ادامه این وضعیت باعث از بین رفتن حباب سکه شود.
وی با تاکید بر این که قیمت طلا کاهش پیدا نخواهد کرد، ادامه داد: نباید فراموش کنیم که کاهش تقاضا در بازار طلا تنها موجب از بین رفتن حباب سکه خواهد شد و به هیچ وجه شاهد کاهش قیمت طلا نخواهیم بود. چرا که اگر قیمت طلا در ایران کمتر از ارزش جهانی آن بشود، با پدیده قاچاق طلا از ایران به خارج از کشور مواجه خواهیم شد که تبعات نامطلوب اقتصادی فراوانی به جا خواهد گذاشت. کشتی آرای با اشاره به ایام اعیاد قربان و غدیر و همچنین در پیش بودن ایام عزاداری محرم توضیح داد: از مقطع اسفندماه گذشته که کرونا در ایران شیوع پیدا کرد، به دلیل کاهش قابل توجه برگزاری مراسم‌ها و مهمانی ها، صنعت طلا دچار رکود شدیدی شده است و در این شرایط درخواستی برای خرید زیورآلات و مصنوعات طلا وجود ندارد. در این شرایط مناسبت‌های عید یا عزاداری تاثیری بر قیمت‌ها در بازار ندارند.
وی افزود: البته این رکود شدید در صنعت طلا باعث شده است تا به صورت محسوسی شاهد کاهش میزان اجرت در نظر گرفته شده یا درصد سود طلاسازان و طلافروشان در بازار باشیم به نحوی که دیده شده است طلافروشان از سود قانونی هفت درصد خود صرف نظر کرده و زیورآلات را تنها با سود دو درصد به فروش می‌رسانند.

 

پراید ۹۳ میلیون تومانی در بازاری با رکود کامل
بررسی روند بازار خودرو نشان می‌دهد که نسبت به هفته گذشته، قیمت‌ها در بازار با شیبی ملایم، علی‌رغم نبود مشتری و به حداقل رسیدن خرید و فروش‌ها، افزایشی پیش می‌رود و قیمت پراید از ۹۰ میلیون تومان هم فراتر رفت.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، ضمن اعلام قیمت‌ خودروهای پرتیراژ در بازار، اظهار کرد: بازار در رکودی کامل به سر می‌برد و سطح معاملات به پایین‌ترین سطح خود رسیده است؛ چراکه دارندگان خودرو برای عدم ضرر، نسبت به فروش اقدام نمی‌کنند و خریداران نیز به امید کاهش قیمت‌ها، خریدی انجام نمی‌دهند. این در حالی است که قیمت‌ها در مقایسه با هفته‌های گذشته با شیبی ملایم، روند افزایشی داشته است. وی عرضه ناکافی خودرو را اصلی‌ترین علت افزایش قیمت‌ها دانسته و معتقد است:  اگر خودرو به میزان کافی تولید و به بازار عرضه شود، بازار کنترل و آرام خواهد شد.
در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو هر دستگاه پژو ۴۰۵ GLX از ۱۳۰ به ۱۳۹ میلیون، سمند LX از ۱۳۶ میلیون در هفته‌های گذشته به ۱۴۳ میلیون، پژو پارس ۱۷۳ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۵۱ به ۱۶۳ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۷۸ به ۱۹۷ و پژو ۲۰۷ اتوماتیک از ۲۹۰ به ۲۹۸ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. در حال حاضر پژو ۲۰۶ V۸ در محدوده ۱۹۱ میلیون، پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۲۳۶ میلیون، دنا ۲۱۲ میلیون و دناپلاس نیز ۲۶۰ میلیون قیمت دارند.در گروه سایپا نیز پراید ۱۱۱ از ۸۹ در هفته‌های گذشته به ۹۳ میلیون، وانت پراید(۱۵۱) از ۸۱ به ۹۱ میلیون و پراید ۱۳۱ نیز از ۷۸.۵ به ۸۱ میلیون تومان رسیده‌اند. همچنین تیبا صندوقدار از ۹۲ به ۹۶ میلیون، تیبا ۲ از ۱۰۲ به ۱۰۷.۵ میلیون، ساینا از ۱۰۳ به ۱۰۸ میلیون افزایش قیمت داشته‌اند.این در حالی است که محصول جدید سایپا یعنی کوئیک دنده‌ای و کوئیک R به ترتیب کوئیک ساده ۱۲۳ میلیون و کوئیک R (دو رنگ) ۱۲۷ میلیون تعیین قیمت‌ شده‌اند.روند بازار برای خودروهای مونتاژی نیز که بیشترین مورد تقاضا هستند، همین روال را دارد. نسبت‌ به هفته‌های گذشته (حداقل دو هفته گذشته) هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ با رشد ۴۵ میلیونی به ۷۴۵، هایما S۷ با رشد ۳۰ میلیونی به ۵۶۰ میلیون، سراتو با رشد ۵۵ میلیونی به ۶۲۵ میلیون، جک S۵ با رشد ۴۵ میلیونی به ۵۵۵ میلیون و چانگان با رشد ۲۰ میلیونی به ۳۶۰ میلیون تومان رسیده‌اند.
چرا قیمت در بازار خودرو باز هم گران شد؟
قیمت خودرو در حالی روندی افزایشی را طی می‌کند که انتظار می‌رفت تحت تاثیر نبود مشتری، اجرای طرح‌های متعدد فروش برای مشتریان واقعی و همچنین ثبات نسبی در بازار ارز وضعیت در این بازار دگرگون شودبازار خودرو این روزها سازی متفاوت از سایر بازارها را کوک کرده است . قیمت خودرو در حالی افزایش می‌یابد که قیمت دلار روندی کاهشی را در روزهای اخیر تجربه کرده و نوسانات اخیر نیز در محدوده کمتری نسبت به قبل رخ می‌دهد . 
در عین حال بهای طلا و سکه نیز روندی کاهشی را تجربه می‌کند و در عین حال سایر بازارها نیز در حال تاثیرپذیری از ارز در حال تغییر مسیر هستند اما فعالان این بازار معتقدند مهمترین دلیل افزایش قیمت نبود توازن میان عرضه و تقاضا از یک سو و بالا رفتن نرخ تورم و قدرت یافتن چشم انداز تورمی در آینده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد پیشتر با وجود اینکه بازار ارز روند کاهشی را در پیش گرفته بود بازار خودرو کاهش قیمتی را تجربه نکرد اما از شتاب افزایش قیمت‌ها در این بازار کاسته شد و همین امر منجر شد تا عده‌ای از فروشندگان برای مدت کوتاهی اقدام به فروش خودروهای خود کنند اما با وجود نوسانات نرخ ارز خریداری در بازار وجود ندارد و با از سرگیری روند افزایشی نرخ ارز فروشندگان نیز از بازار خودرو خارج شدند.کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت خودرو بیشتر تحت تاثیر افزایش قیمت آن از درب کارخانه است و افزایش قیمت مواد اولیه ساخت خودرو به گرانی‌ها در این بازار دامن زده است چراکه در هفته گذشته با اعلام افزایش مجدد نرخ لاستیک گرانی‌ها در بازار خودرو شدت گرفته است و بنابر عقیده کارشناسان افزایش نرخ ارز همسو با سایر عوامل منجر به گرانی در این بازار شده است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۳۹۹/۵/۱۴ -  شماره 4703
جستجو
جستجو
بالای صفحه