عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۲۷۲۹۲
بورس و فرابورس نوسانی شدند

سیگنال خطرناک رئیسی برای بورس

بازار سرمایه روزی پرنوسان را پشت سر گذاشت و شاخص کل بورس که در ساعات ابتدایی معاملات توانسته بود تا رقم یک میلیون و ۴۸۱ هزار واحد نیز افزایش یابد در ساعات میانی روندی کاهشی به خود گرفت و تا رقم یک میلیون و ۴۷۴ هزار واحد نیز کاهش یافت. البته در ساعات پایانی دوباره توانست کمی صعودی شود.

شاخص کل بورس با ۳۲۱۳ واحد افزایش رقم یک میلیون و ۴۷۶ هزار واحد را ثبت کرد. این در حالی است که شاخص کل با معیار هم وزن ۲۲۴۸ واحد کاهش یافت و در رقم ۴۲۲ هزار و ۵۷۸ واحد ایستاد.معامله گران این بازار ۸۹۷ هزار معامله به ارزش ۶۶ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال انجام دادند. به طور کلی ۱۶۵ نماد بورسی مثبت و ۲۲۱ نماد بورسی منفی بودند که از میان آن‌ها صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، توسعه معادن و فلزات، گسترش نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی پردیس و معدنی و صنعتی چادرملو نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل ملی صنایع مس ایران نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.
در روزی که رئیس سازمان بورس در نامه‌ای به وزیر اقتصاد، خواستار توقف قیمت گذاری دستوری خودرو شد، رئیس‌جمهور دستور داد جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت با موضوع تثبیت قیمت‌ها و کنترل بازار در حوزه کالاهای اساسی و ارزاق عمومی برگزار شود.
روز شنبه رئیس سازمان بورس در نامه‌ای به وزیر اقتصاد، خواستار بررسی مجدد موضوع قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو و ساخت قطعات در شورای رقابت و توقف قیمت گذاری دستوری خودرو شد. این سیگنال تاثیر مهمی را در روند خودرویی‌ها گذاشت و بیشتر نمادهای این گروه مثبت شدند.اما در حالی که این خبر منتشر شد رئیس‌جمهور از تثبیت قیمت‌ها و کنترل بازار در حوزه کالاهای اساسی و ارزاق عمومی در جلسه هیات دولت خبر داد و حالا این دو خبر از دو سمت مخالف سیگنال‌های مختلفی را به بازار سرمایه مخابره کردند.
به عقیده برخی از کارشناسان بازار سرمایه این سیگنال احتمالا در روند نمادهای گروه مواد غذایی تاثیر خود را بگذارد پیش از این سیگنال هم با ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور، نمادهای لوازم خانگی با روندی مثبت مواجه شدند.مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر این دو سیگنال در کلیت بازار سرمایه گفت: این دو خبر نشان می‌دهد بین سیاست‌گذاران همچنان وحدت رویه وجود ندارد و تصمیماتی که گرفته یا برای انجام آن تعطل می‌شود یا در نقض آن خبری منتشر می‌شود.عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اقتصادی، سیگنال بی‌اعتمادی را به بازار تزریق می‌کند. دو خبر متناقض درباره صنایع نشان می‌دهد بازار سهام ما همچنان قوام لازم را ندارد و هر دستگاهی خود را مختار می‌داند تا درباره قیمت‌گذاری در آن حوزه اظهار نظر کند. قطعا این موضوع علاوه بر تاثیر بر گروهی خاص و افت قیمت و ریزش نمادهای یک گروه در تحرکات کلی بازار سهام هم موثر است.

 

 

 دلار خودروهای مونتاژی  را۸۰ هزار تومان حساب می‌کنند!
رئیس شورای رقابت گفت: هر روز می‌گویند که به دلیل ورود شورای رقابت خودروسازان زیان کرده‌اند اما قیمت منصفانه قیمت کارخانه است و قیمت بازار منصفانه نیست.
 رضا شیوا گفت: شورای رقابت باید استقلال داشته باشد و بر اساس دلخواه دولت تصمیم‌گیری نکند. بازار خودرو انحصاری است و ما تلاش کردیم نگذاریم انحصارگر قیمت‌های خود را به بازار تحمیل کند. زمانی که تورم بالای ۴۰ تا ۵۰ درصد است تولیدکننده باید حداقل‌ها را به قیمت اضافه کند و وقتی ما ۸ درصد به قیمت خودرو افزودیم مردم هم علیه شورای رقابت موضع گرفتند. در حالی که تولیدکننده نیز نیاز به افزایش قیمت داشت.شورای رقابت قبول ندارد که از طریق هزینه تمام شده قیمت گذاری کند بلکه ما به قیمت پایه اعتقاد داریم و سال به سال تورم بخشی را به آن اضافه می‌کنیم. قیمت پایه بر اساس سال ۹۰_۹۱ است که هر سال تورم بخشی به آن اضافه شده است. برای خودروهای جدید هم از طریق روش کلینک قیمت گذاری عمل کردیم.در سال ۹۰_۹۱ مشکلی در عرضه و تقاضا نداشتیم و مبنای قیمت را براساس آن سال گذاشتیم. وی افزود: از دو سال پیش گفتیم با توجه به اینکه خودروسازان ما افزایش عرضه نمی‌کنند باید واردات انجام شود. ما محدودیت‌های ارزی دارند اما همین خودروهای تولیدی ما ارزبری دارند و خودروهای مونتاژی هم ما ارزبری زیادی دارند.خودروهای مونتاژی کنترل شده نیستند و گاهاً برای تعیین قیمت، دلار را ۸۰ هزار تومان حساب می‌کنند.واردات خودرو هیچ فشار ارزی به کشور وارد نمی‌کند. اگر خودروی ۳ ساله وارد کشور شود مردم توان خرید آنها را دارند. اگر تعرفه بالا نباشد برای خودروهای صفر هم مشتری پیدا می‌شود.
چرا قیمت پراید گران شد؟
قیمت پراید ۱۱۱ در بازار به ۱۵۳ میلیون تومان رسیده و امروز خبرگزاری‌های مختلف این قیمت را روایت کرده‌اند. اما چرا پراید گران شد و این اتفاق افتاده است؟پس از اظهارات جدید وزیر صمت و احتمال لغو واردات خودروهای خارجی، بازار طبق پیش‌بینی واکنش نشان داده و قیمت پراید گران شد. از نگاه برخی کارشناسان در صورت آزادسازی واردات خودرو ممکن بود حتی خودروهای داخلی هم تا ۲۰ درصد ارزان شوند.چند روز پیش وزیر صمت به صراحت از مخالفت با آزادسازی واردات خودرو صحبت کرد که اگر این اظهارات به معنای لغو احتمالی آزادسازی واردات خودرو باشد ممکن بود قیمت خودرو را متاثر کند.پیش از این پیش‌بینی می‌شد پس از آزادسازی واردات خودروهای خارجی و کاهش قیمت این خودروها در بازار، این ارزانی به پراید هم سرایت کند اما اکنون با اظهارات جدید وزیر صمت این سناریو تقریبا دور از واقعیت به نظر می‌رسد.
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو هر دو معتقد بودند در صورت اجرایی شدن قانون جدید به شکلی که اکنون در این قانون آمده است می‌توان انتظار کاهش قیمت ۲۵ تا ۴۰ درصد در خودروهای خارجی را داشت.دادفر و جعفری اعتقاد داشتند که ممکن است با اجرای این قانون پس از کاهش قیمت تا ۴۰ درصدی در خودروهای خارجی، قیمت خودروهای داخلی هم ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزان شوند.با این اظهارات می‌شد انتظار داشت که قیمت خودروهای داخلی مثل پراید هم از این قانون جدید متاثر شوند اما اظهارات جدید فاطمی امین این سناریو را کم‌رنگ کرده است. روز گذشته نیز در بازار قیمت پراید یک میلیون تومان گران شد و به ۱۵۳ میلیون تومان رسید.
در همین حال روز گذشته نیز رئیس سازمان بورس در نامه‌ای به وزیر اقتصاد، خواستار بررسی مجدد موضوع قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو و ساخت قطعات در شورای رقابت و توقف قیمت گذاری دستوری خودرو شده است. آیا بازار به این درخواست هم ممکن است واکنشی مثبت یا منفی نشان دهد؟

 

پول ایرانی‌ها، ترکیه را از ورشکستگی نجات داد
یک عضو هیات رئیسه مجلس می گوید: ایرانیان با خرید ملک، ترکیه را از ورشکستگی نجات دادند.
مجتبی یوسفی نماینده اهواز در توییتر نوشت: پس از نقش ایران در عدم سقوط دولت اردوغان در کودتا، این بار ایرانیان با خرید ملک، ترکیه را از ورشکستگی نجات دادند. از ۹۷ تا ۹۹ معادل ۷ میلیارد دلار ارز برای خرید ملک در ترکیه از کشور خارج شده است. هزینه گستاخی‌های اخیر را برخی از ایرانیان پرداخت کرده‌اند. 
ترکیه می‌خواهد ایران را دور بزند
در همین حال،‌ رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه می‌گوید:  دولت اردوغان به دنبال پیدا کردن راهی برای دور زدن مسیر ایران در ترانزیت و حمل و نقل کالاست. سید جلال ابراهیمی اظهار کرد: جایگاه جغرافیایی ایران در حوزه ترانزیت و جابجایی کالا، جایگاهی خاص و منحصر به فرد است و در طول سال‌های گذشته با وجود تمام موانع هیچ‌کس تردیدی ندارد که برای جابجایی بسیاری از محموله‌های اقتصادی، کشورها چاره‌ای جز استفاده از خاک ایران ندارند. وی با اشاره به کریدورهای مهم منطقه‌ای که به ایران ختم می‌شوند، توضیح داد: بسیاری از کامیون‌هایی که از سمت اروپا به سمت کشورهایی چون افغانستان و پاکستان تردد می‌کنند باید از خاک ایران رد شوند. از سوی دیگر کامیون‌هایی که از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی بار دارند نیز برای رسیدن به اروپا از خاک ایران استفاده می‌کنند. کشورهایی مانند ترکیه و عراق نیز برای ترانزیت به مسیرهای ایران وابسته هستند.با گسترش زیرساخت‌های راهی ایران برای عبور خودروها از آذربایجان و ارمنستان و رسیدن آنها به گرجستان ما همچنان در این زمینه برگ برنده را خواهیم داشت. ترکیه اما در مقابل تلاش کرده با عبور کامیون‌هایش از آذربایجان و نخجوان و دریای خزر به نوعی ایران را دور بزند و در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی‌هایی نیز برای این موضوع داشته است.ابراهیمی با اشاره به درگیری و اختلاف نظر همزمان ترکیه با روسیه و ایالات متحده آمریکا، تشریح کرد: از زمانی که روسیه در شبه جزیره کریمه وارد شد، اختلافات با ترکیه افزایش پیدا کرد. این در حالی است که ترکیه عضو ناتوست و اگر اختلاف‌ها را با روسیه کم کند، از سمت غرب فشارها افزایش خواهد یافت، موضوعی که تاثیر خود را در کاهش ارزش لیر نشان داده و می‌تواند در آینده ادامه پیدا کند.وی خاطرنشان کرد: اردوغان رئیس جمهوری ترکیه طرح‌های کلانی در سر دارد و در این بین ایران به عنوان یک رقیب منطقه‌ای مطرح است. ما باید تلاش کنیم با استفاده از تمامی ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی نه تنها فضا را در این رقابت خالی نکنیم که با استفاده از مزیت نسبی ایران، راه برای گسترش ترانزیت و استفاده از ظرفیت‌های آن باز شود.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۰/۷/۱۲ -  شماره 4998
جستجو
جستجو
بالای صفحه