حجت الاسلام سید محمدنبی موسوی فرد در خطبههای نماز جمعه اهواز با بیان اینکه از اقدام شجاعانه فرزندان انقلابی ایران اسلامی تقدیر و تشکر میکنیم، درباره وعده رهبری مبنی بر اینکه انتقام سخت خواهد بود، اظهار کرد: این عمل مجرمانه و مذبوحانه دشمن در مقابل شکست هایی بود که در میدان نبرد از سربازان اسلام به ویژه در ماههای اخیر خورده بودند. اقدام احمقانه آمریکا پاتکی به تکهای متعدد و سنگین ایران اسلامی و جبهه مقاومت بود، منتها آن تکها مردانه و در میدان نبرد بود. اما آن کشوری که خود را دشمنتروریسم میداند، شبانه چنین عملی را مرتکب میشود در رأستروریستهای عالم است.
موسوی فرد بیان کرد: انتقام تنها ازترامپ نخواهد بود، بلکه انتقام از تخلفات آمریکا در نقض قوانین بشری و انتقام برای بازدارندگی و پشیمانسازی در تکرار اعمال خبیثانهای است که ممکن است آمریکا به آن دست بزند. ابعاد انتقام از سطح حداقلی تا مقابله به مثل، تا حذف منشا فتنه محقق میشود.
وی به بیان مختصات انتقام سخت که توسط رهبر انقلاب مطرح شد، پرداخت و گفت: انتقام سخت یعنی انتقام راهبردی نباید نمایشی باشد. در این انتقام راهبردی زمان و مکان و کیفیت و کمیت آن نامعلوم است تا کابوسی برای دشمن باشد. انتقام نباید فقط به چند مهره باارزش دشمن و چند پایگاه او محدود شود. کدام پایگاه دشمن میتواند هم سنگ سردار سلیمانی باشد؟ انتقام باید مستمر و دائمی باشد و مثل خون حاج قاسم همیشه بجوشد. انتقام راهبردی باید موثر و هوشمندانه و مکرر باشد. انتقام راهبردی باید مستقیم و مکرر باشد. باید هم پنهان و هم آشکار باشد. امنیت بخش و موجب بازدارندگی باشد و سایه جنگ را از کشور بردارد. انتقام نباید تنها از سوی نیروهای مسلح باشد، مجلس و دولت هم باید به کمک نیروهای مسلح بیایند. در انتقام راهبردی نباید به زدن چند موشک اکتفا شود؛ بلکه باید همه جانبه و جامع باشد. انتقام سخت و راهبردی باید با زمانبندی دقیق و قاطعانه انجام شود. در نهایت نتیجه انتقام سخت باید به خروج آمریکا از غرب آسیا و افول و زوال آمریکا و تسریع ازاله رژیم صهیونیستی از کره خاکی بینجامد.
بیشترین تعداد روزهای ناسالم نیز در آبانماه ثبت شد؛
اهواز در ۹ ماه تنها ۱۳روز هوای پاک داشت
گروه دیار کارون: آلودگی هوا در استان خوزستان و به خصوص شهر اهواز موضوع تازه ای نیست و به گلایه چندین ساله مردم استان تبدیل شده است؛ این در حالی است که مسئولان هر ساله وعدههای فراوانی برای بهبود وضعیت هوا میدهند اما در هنگام پاییز و زمستان مشخص میشود وعدهها همچون همیشه در حد حرف بودهاند و رنگ واقعیت به خود نخواهند گرفت.
آلودگی هوا به مرز هشدار که میرسد، مسئولان طبق معمول سال های گذشته ستاد بحران تشکیل میدهند و به جای این که این معضل را یک بار و برای همیشه حل کنند، به راه حل های موقتی روی میآورند.در صورتی که اقدامات مقطعی، راهکار قابل قبولی برای مدیریت ریزگردهای خوزستان به شمار نمی رود و رفع آن ها به یک عزم و اراده ملی نیاز دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۳ روز با هوای پاک در اهواز گزارش شده است.محمدجواد اشرفی اظهار کرد: با در نظر گرفتن شاخص کیفی هوا بر اساس ذرات ۲.۵ میکرون، از ابتدای سال جاری تاکنون، اهواز ۱۳ روز هوای پاک را تجربه کرده است.وی افزود: در این مدت ۱۲۹ روز قابل قبول، ۱۱۵ روز ناسالم برای گروههای حساس، ۲۰ روز ناسالم و یک روز بسیار ناسالم در اهواز گزارش شده است.
وی با اشاره به تعداد روزهای غبارآلود اهواز، بیان کرد: زمانی که وضعیت هوا از قابل قبول خارج میشود و به مرحله ناسالم برای گروههای حساس میرسد، تاثیر ذرات ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) مشخص میشود بنابراین در این مدت اهواز ۱۳۶ روز غبارآلود را تجربه کرده است.اشرفی گفت: بیشترین تعداد روزهای با هوای پاک بر اساس این شاخص در اهواز در فروردینماه با ۶ روز و بیشترین تعداد روزهای قابل قبول در فروردین ماه با ۲۰ روز بوده است.وی افزود: بیشترین تعداد روزهای ناسالم برای گروههای حساس نیز در آذرماه با ۲۳ روز بوده و بیشترین تعداد روزهای ناسالم نیز در آبانماه با ۶ روز بوده است. اهواز در شهریور ماه یک روز هوای بسیار ناسالم را تجربه کرد.
«خاموشی فلرهای نفتی» موضوع مورد مناقشه آلودگی هوای اهواز در سالهای گذشته است که هرچند وقت یک بار به صدر اخبار میآید و وعدههایی برای جمعآوری این فلرها داده میشود و دوباره این وعدهها در میان دود حاصل از پالایشگاهها و شرکتهای نفتی گم میشود.زمانی که نفت خام استخراج میشود، گاز طبیعی خام همراه با نفت نیز استخراج میشود. در مناطقی از جهان که فاقد خطوط لوله و دیگر زیرساختهای حمل گاز هستند، معمولا مقادیر زیادی از این گاز همراه به عنوان گازهای زاید یا غیرقابل استفاده اصطلاحا «فلر» میشوند. سوزاندن گاز همراه ممکن است در بالای برج عمودی فلر رخ دهد و یا در یک فلر در سطح زمین در یک گودال زمینی انجام شود.
«فلر» برای توصیف یک شعله بیحفاظ که گازهای مازاد را می سوزاند به کار برده میشود؛ این پدیده در تأسیسات نفتی، پالایشگاهها و صنایع پتروشیمیائی به منظور ایمنی کارکنان و تجهیزات موجود در محل اتفاق می افتد. در واقع گازهای فلر هنگامی تولید میشوند که فرایندها عملکرد کاملی نداشته باشند؛ مشعلسوزی، پدیده سوزاندن گازهای اضافه در مکانهای استخراج نفت و گاز است.
آتش زدم مزارع
اما علاوه بر موضوع فلرهای نفتی، آتش زدن مزارع کشاورزی و مزارع نیشکر و به ویژه مزارع برنج توسط کشاورزان از دیگر معضلاتی است که در پاییز و زمستان ، سبب آلودگی هر چه بیشتر هوای شهرهای مختلف خوزستان میشود.
کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای ادارهکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به آلودگیهای اهواز، از انجام بررسیها و تحقیقات وسیع برای مشخص شدن عامل این آلودگیها خبر داد.علیرضا آذریان با اشاره به انتشار دود و آلودگیهای ناشی از آن در اهواز در شبها و روزهای اخیر، اظهار کرد: با توجه به انجام کشت پاییزه و بهاره در دو بازه زمانی در خوزستان، هر ساله در اردیبهشتماه و آبانماه شاهد آلودگی هوا ناشی از آتشزدن مزارع کشاورزی و مزارع نیشکر و به ویژه مزارع برنج توسط کشاورزان هستیم. آتش زدن مزارع پس از برداشت و قبل از کشت، به دلیل یک باور محلی انجام میشود و کشاورزان فکر میکنند با این کار، خاک مزارع برای کشت بعدی قوت میگیرد.وی افزود: آتش زدن مزارع باعث انتشار دود میشود و در شرایطی که سرعت وزش باد در خوزستان کاهش یافته و شاهد ایستایی هوا هستیم، پدیده وارونگی دما یا اینورژن رخ میدهد. در این شرایط قطعا انتشار دود ناشی از آتش زدن مزارع در لایههای ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری جو تجمع پیدا میکند و این لایهها را تحت تاثیر قرار میدهد و آلودگی اتفاق میافتد. اگر در چنین شرایطی، آلودگی هوا نیز از قبل وجود داشته باشد، اینورژن تشدید میشود. وی با بیان اینکه اینورژن در زمانی که نور خورشید سرد میشود مانند اوایل صبح یا غروب، تشدید میشود، بیان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی خوزستان و بارشهای اخیر، رطوبت افزایش یافته است؛ با افزایش رطوبت، محدودیتی برای تابش نور خورشید ایجاد میشود و این موضوع یکی از عواملی است که میتواند اینورژن را تحت تاثیر قرار دهد.وزش کم باد هم میتواند یکی از عوامل ایجادکننده اینورژن باشد. بنابراین در شرایطی که هوا ایستا است و هیچ جریان عمودی و افقی در جو وجود ندارد، اگر مزارع آتش زده شوند یا هر آلایندگی دیگری رخ دهد، آلاینده و آلودگی هوا محسوستر میشود.
آذریان بیان کرد: در آلودگی هوای اهواز، اگر گزینه آلودگی ناشی از آتش زدن مزارع را مطرح میکنیم نافی آلایندههای دیگر مانند آلودگی ناشی از فلرهای نفتی نیستیم. آلایندگی ناشی از خودروها نیز در آلودگی هوای اهواز مزید بر علت است.
نفس کشیدن در هوای پاک و تمیز برای اهالی اهواز تبدیل شده به یک آرزوی دستنیافتنی. به دیدن آسمان زنگار بسته عادت کرده اند. به گرد و غبار، دود سیاه، به زدن ماسک، به قطع شدن آب و برق، تعطیلی مدارس و ادارات، تنگی نفس گرفتن و زیر چادر اکسیژن رفتن. انگار همه این ها جزئی از زندگی شان شده است.
البته مشکلاتی که بحران آلودگی در اهواز به دنبال دارد، فقط به بحث سلامت مردم ختم نمی شود، بلکه این بحران می تواند تبعات اجتماعی سنگینی را هم در پی داشته باشد. به باور کارشناسان مسائل اجتماعی، اگر این معضل مرتفع نشود، دیر یا زود شاهد سیل مهاجرت مردم اهواز به شهرهای دیگر خواهیم بود که به دنبال آن اقتصاد خوزستان نیز به شدت آسیب خواهد دید.
آغاز در بغداد و پایان در مازندران؛
هفته شوم ایرانیان
سومین هفته دی ماه را باید شومترین هفته ایرانیان نام نهاد؛ هفتهای که با ترور سردار سلیمانی آغاز شد، بعد به سقوط یک فروند هواپیمای خط هوایی اوکراین با حدود ۱۵۰ سرنشین ایرانی انجامید و با واژگونی یک دستگاه اتوبوس خط تهران - گنبد در مازندران و جان باختن ۱۹ هموطن دیگر به روز پایانی رسید.
پس از حوادث سیلاب نوروزی که تحویل سال مردم کشور را با تلخ کامی همراه کرد، به جرات ميتوان گفت که هفته سوم دیماه تلخ ترین هفته شاید در یک دهه گذشته بود. از ترور سردارسلیمانی و مرگ دهها نفر در تشییع پیکرد ایشان، تا سقوط هواپیمای اکراینی که تقریبا تمامی آنها از نخبگان علمی کشور بودند هفته سوم دیماه را به هفته شوم سال ۹۸ بدل کرد. علاوه بر جان باختن حدود ۶۰ نفر از مردم کرمان در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی، بامداد روز چهارشنبه بر اثر سقوط هواپیمای بوینگ ۷۳۷ در آسمان تهران تعداد ۱۷۶ نفر که حدود ۱۵۰ نفرشان ایرانی بودند، جان باختند . بسیاری از این جان باختگان نخبگان دانشگاهی بودند که در اوکراین تحصیل ميکردند.
هنوز شوک سقوط هواپیمای اوکرایینی در تهران ادامه داشت که بامداد شوم پنجشنبه ۱۹ دی یک دستگاه اتوبوس خط تهران - گنبد در محور سوادکوه در استان مازندران واژگون شد تا با کشته شدن ۱۹ هموطن دیگر، داغ دل ایرانیان عمیق تر شود.تمامی این حوادث بامداد سومین هفته دی ماه رخ دادند. پس از تحولات روزهای نخست هفته جاری که داغ عمیقی را بر قلب مردم ایران بر جای گذاشت و حادثه بامداد چهارشنبه هم آن را عمیق تر کرد ، ساعت سه بامداد روز پنجشنبه واژگونی اتوبوس مسافربری منجر به مرگ ۱۹ نفر و زخمی شدن ۲۴ سرنشین آن شد که دهها خانواده دیگر را نیز داغدار کرد تا آمار کشتههاي حوادث کشور را به عدد ۲۶۵ نفر برسد.
بر اثر این سانحه یک دستگاه اتوبوس مسافر بری که از مبدا تهران به مقصد گنبد در جاده سوادکوه در حال حرکت بود، دچار واژگونی شد که ۴۳ کشته و مجروح بر جای گذاشت که یکی از کشته شدگان جنین در شکم مادر بود. علت این حادثه بنا بر اعلام رسمی پلیس راه استان مازندران ناشی از نقض فنی در سیستم ترمز اتوبوس بود ، در حالی که گزارشهاي غیر رسمی از سرعت غیرمجاز ۱۰۰ کیلومتری اتوبوس هم حکایت دارد.بنا بر اعلام مرکز اورژانس و جمعیت هلال احمر استان مازندران مجروحین حادثه واژگونی اتوبوس به بیمارستانهاي شهرهای زیراب، قائمشهر و ساری منتقل شدند. شدت حادثه به گونهای بود که به گفته مسئولان چهره چهار نفر اصلا قابل شناسایی نبود و باید مورد آزمایشهاي پزشکی قانونی برای اهراز هویت قرار گیرند. علاوه بر این ، پزشکی قانونی استان مازندران اعلام کرد که تمامی سرنشینان اتوبوس از اهالی استان گلستان بودند که از تهران به سمت این استان در حال حرکت بودند. حوادث جاده ای در مازندران به هفته سوم دی ماه ختم نمی شود، زیرا امسال نیز جادههاي استان همانند و حتی بیشتر از سال قبل قربانی گرفتند.
مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران نیز در مورد تعداد جان باختگان حوادث جاده استان گفت: در ۹ ماه امسال ۴۹۵ نفر در جادههاي مازندران بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند.
علی عباسی با اشاره به اینکه هنوز آمار مقایسه ای جان باختگان جاده ای ۹ ماهه در دست نیست ، افزود: اما در هشت ماه امسال نسبت به سال گذشته افزایش ۶ درصدی را شاهد بودیم. به گفته او بیشترین کشته شدگان جادهای استان نیز مربوط به سه جاده کوهستانی هراز ، کندوان و سوادکوه است که هر سه از جادههاي مواصلاتی مازندران به پایتخت و از گردشگرپذیرترین جادههاي کشور هستند.