عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۳۲۴۵۵
واكاوی دلایل مهاجرت سینماگران خوزستانی به تهران

در جست و جوی پلاتو و تجهیزات سینمایی ...!

کوثر کریمی

صنعت سینمای خوزستان در کشور از قدمت و پتانسیل بالا و ویژه‌ای برخوردار است اما با این وجود نتوانسته جایگاه واقعی خود را به دست آورد. اگر نگاهی گذرا به لیست هنرمندان مطرح و کاربلد عرصه سینما در کشور بیندازیم بی‌شک آمار گسترده‌ای از فرزندان خوزستان را در زمره برترین و بااستعدادترین هنرمندان بازیگر، فیلمساز و نویسنده عرصه سینمای کشور خواهیم یافت؛ این در حالی است که وقتی صحبت از تولیدات سینمایی مرکز خوزستان به میان می‌آید، پرونده چشمگیری را در بایگانی استان مشاهده نمی‌کنیم.

حال این سوال پیش می‌آید خوزستانی که همیشه چه در عرصه تئاتر و چه در سینما از قابلیت و ذخیره هنری بالایی برخوردار است چرا در عرصه تولیدات سینمایی در مقایسه با بسیاری از استان‌های کشور در جایگاه ضعیف‌تری قرار دارد. هنرمندان خوزستانی برای بهره‌گیری از استعدادها و توانایی‌های بالقوه خود و به ظهور رساندن هنر خویش همیشه با مسئله‌هایی روبه‌رو بوده‌اند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به نبود زیرساخت‌های قوی فرهنگی‌ـ‌هنری و همچنین بی‌حمایتی همه‌جانبه از تولیدات هنری هنرمندان استان توسط مدیران فرهنگی نام برد و این کمبودها در نهایت به مهاجرت هنرمندان منجر می‌شود. در این رابطه معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌خوزستان گفت: ۲۰ درصد بدنه سینمای ایران (عوامل، کارگردان، بازیگر و...) هنرمندان خوزستانی هستند؛ در همین جشنواره امسال فجر هنرمندانی نظیر آهنگر، حمید زرگر نژاد و مهرداد خوشبخت از استان خوزستان بودند که سه فیلم شاخص در جشنواره فیلم فجر داشتند. سید امین سپهریان می‌افزاید: چهار دوره است که در حوزه هنرهای نمایشی تئاتر فجر (فجر، سرآمدترین جشنواره تئاتر ایران است) هنرمندان خوزستانی برگزیده می‌شوند؛ همچنین در ۲ دوره گذشته فجر تولیدات مجتبی رستمی‌فر برگزیده مطلق جشنواره فجر بود. او یادآور می‌شود: امسال هم حسین کارگر با نمایش «آگنیتاژ» مقام اول نمایشنامه ‌نویسی و موسیقی، تنها جایزه بروشور، مقام ۲ بازیگری زن، بازیگری مرد و همچنین کارگردانی را کسب کرده است. سپهریان می‌گوید: این جایگاه خوزستان است که در حوزه هنر و سینما همیشه در عمل خودش را ثابت کرده و امید است همه متولیان امر شرایط فعالیت را برای هنرمندان فراهم و کاستی‌ها را برطرف کنند؛ کاستی‌ها در حوزه فرهنگ و هنر استان از لحاظ ساختمان‌ها، پلاتوها و تجهیزات سینمایی زیاد است.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌خوزستان عنوان می‌کند: نیازمند بازنگری و تجهیز بیشتر زیرساخت‌های حوزه فرهنگ و هنر خوزستان هستیم؛ سینمای مستند ایران در دستان فرزندان خوزستان است و افراد بزرگی از شهرهای مختلف این استان در حوزه سینمای مستند فعالیت می‌کنند. او بیان می‌کند: هم‌ اکنون در حوزه سینمای مستند نیز هنرمندان خوزستانی در جشنواره‌های بین‌المللی و ملی می‌درخشند؛ سینمای مستند ایران مدیون فرزندان خوزستان است چون تولیدات فاخر، تأثیرگذار و نوین همراه با جریان سازی داشته‌اند. معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌خوزستان در خصوص مهاجرت هنرمندان استان تصریح می‌کند: با توجه به شرایط کاری اکثراً به تهران مهاجرت کردند. سپهریان بیان می‌کند: هرچند با واژه «مهاجرت» در حوزه هنر مخالف هستم چون باید به «همه جای ایران سرای من است» اعتقاد داشته باشیم؛ زیرا رفتن به پایتخت برای داشتن امکانات بیشتر نه مهاجرت بلکه پیشرفت محسوب می‌شود. او درباره آموزش هنرهای نمایشی در خوزستان تصریح می‌کند: هنرستان هنرهای زیبا فقط پسرانه داشتیم ولی برای دختران نیز هنرستانی را فعال کردیم؛ پیگیر راه‌اندازی دانشگاه علمی‌- کاربردی تئاتر و سینما در خوزستان هستیم؛ کار ساختمان و معماری خانه هنر خوزستان در اهواز تمام شده و به‌زودی تجهیز می‌شود و هر طبقه آن برای انجمن‌های مختلف از جمله سینما جوان و هنرهای تجسمی‌طراحی شده است. 
سپهریان در ادامه پلاتو، آمفی‌تئاتر، کلاس‌های آموزشی و گالری را دیگر امکانات این خانه هنر برشمارده و می‌گوید: برای تقویت زیرساخت‌های حوزه فرهنگ و هنر خوزستان حرکت‌هایی صورت گرفته است. او با اشاره به اینکه خوزستان در بخش‌های مختلف فرهنگ و هنر از جمله ادبیات، تئاتر و رسانه جزو استان‌های اول کشور است، می‌گوید: امکانات بیشتر در پایتخت متمرکز شده و حضور هنرمندان در این استان پیشرفت محسوب می‌شود. سپهریان با اشاره به اینکه اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی‌هر استانی یک سری ظرفیت‌ها دارد که به آن ابلاغ می‌شود، عنوان می‌کند: برای اولین بار در خوزستان آموزش دوره تعاملی فیلمسازی با حضور ۱۴ فیلمساز در قالب اردوی چند روزه برگزار شد؛ حتی تدوین فیلم به‌ عنوان خروجی دوره نیز انجام شد.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌خوزستان خبر می‌دهد: در دوره فیلمسازی بلندمدت از بین بیش از ۲۰۰ نفر تعداد ۶۰ نفر برگزیده و از نظر سواد سینمایی و علاقه‌مندی به کار مورد گزینش قرار گرفتند؛ چندین دوره تک ‌درس و ۱۰ نشست تخصصی با اساتید و پیشکسوتان سینمایی استان برگزار شد؛ همچنین ۱۰ فیلم در حال پیش ‌تولید داریم و ۱۰ فیلم دیگر تا پایان سال در مراحل آخر تولید قرار می‌گیرند؛ امسال پنج مقام در جشنواره‌های بین‌المللی کسب کردیم. او تصریح می‌کند: امسال اعتبار ۵۵۰ میلیون تومان برای تولیدات سینمای جوانان در قالب ۲۲ طرح اختصاص دادیم؛ در مهر سینمای ایران از کارگردانان نقاط مختلف استان تقدیر کردیم. معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌خوزستان می‌گوید: پیش از سال نو به عنوان اولین استان با همکاری مرکز «هنر تجربه» گروهی از فیلمسازان هنر و تجربه ملی را به اهواز دعوت و کارگاه‌های آموزشی را برگزار خواهیم کرد؛ سپهریان با اشاره به اینکه خوزستان ظرفیت بسیار بالایی در حوزه سینمای مستند دارد، یادآور می‌شود: طی ماه جاری کارشناسان «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» در خوزستان حضور پیدا می‌کنند تا طرح‌های هنرمندان استان را برای تولیدات آینده دریافت کنند. 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۱/۱۲/۲۱ -  شماره 5329
جستجو
جستجو
بالای صفحه