عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۳۲۴۶۱

معـجـزه تـوافـق

گروه اقتصادی كارون| کاهش قیمت دلار با معجزه توافق تهران ریاض همچنان ادامه دارد؛ روز گذشته قیمت دلار در کف کانال ۴۵ هزار تومانی قرار گرفت تا ثابت شود تاثیر توافقات مساعد سیاسی بر بازار ارز، تا چه میزان پررنگ و واقعی است. در این میان با انتشار اخبار توافق میان ایران و عربستان، امیدهایی برای مذاکرات هسته‌ای برجام نیز شکل گرفت و در فضای مجازی شنیده می‌شد که برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز بی‌اثر بود و باید وزارت خارجه را متولی دلار کرد. این کنایه نشان از پیوستگی زنجیره‌وار اجزای اقتصاد و سیاست است. برخی امیدوارند روابط مساعد سیاسی با سایر کشورها بتواند قیمت ارز در کشور را تا کانال ۳۰ هزار تومانی نیز کاهش دهد، هر چند باید همچنان منتظر بود.

موضوع قابل تامل در بازار، افزایش درهم امارات و بازگشت به کانال ۱۳ هزار تومانی بود. روز گذشته اخباری از گشایش در روابط بین بانکی با کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس رسید و اینكه بازار ارز آماده یك محموله عظیم از درهم امارات است كه بازار را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. تغییرات قیمتی درهم تاثیر مستقیمی‌بر قیمت دلار دارد. با کاهش قیمت درهم، قیمت دلار هم پایین می‌رود و با افزایش آن، قیمت دلار هم افزایشی می‌شود. افزایش عرضه درهم به بازار می‌تواند باعث کاهش قیمت درهم شود و این کاهش، می‌تواند قیمت دلار را مجددا وارد فاز ریزش کند. به هر روی تحلیلگران معتقدند داد و ستد در بازار ارز به شکل محدودی صورت گرفته و معامله‌گران با آسودگی بیشتری مبادله می‌کنند. این در حالی است که برخی عنوان می‌کنند که ممکن است با تبادل احتمالی زندانیان، تنش‌های ایران و آمریکا نیز کاهش پیدا کند. 
کارشناسان اقتصادی هم می‌گویند سد مقاومتی قیمت دلار محدوده ۴۵ هزار تومان است. اگر دلار به بالاتر از این رقم برسد، سیگنال افزایش قیمت به بازار می‌دهد. اما اگر دلار به زیر ۴۵ هزار تومان برسد و در این محدوده بماند، روند کاهشی ادامه پیدا می‌کند. كارشناسان می‌گویند احتمال دارد تا پایان سال قیمت دلار با مولفه‌های مذکور بین محدوده ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان باقی بماند. این درحالی است که محدوده بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان می‌تواند محدوده معقولی برای این اسکناس آمریکایی باشد؛ اما در سال آینده اگر نقدینگی کنترل نشود شاهد قیمت‌های بالاتری در بازار ارز خواهیم بود.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۱/۱۲/۲۲ -  شماره 5330
جستجو
جستجو
بالای صفحه