عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۳۲۸۳۹

گرانی تا کجا ادامه دارد؟

گروه اقتصادی كارون| قیمت خانه و خودرو، در حالی به همراه طلا، ارز و سکه و شاید همه چیز چنان روز به روز گران‌تر و نجومی‌تر می‌شود که به نظر می‌رسد به زودی برای جمع بزرگی از ایرانیان به رویا تبدیل خواهد شد.

هر چند بسیاری می‌گویند همین حالا هم بسیاری از ملزومات اولیه زندگی برایشان دست نایافتنی و رویاگونه شده است. در این میان، از ابتدای سال جاری و با تداوم نرخ فزاینده تورم سال گذشته، گرانی مواد غذایی و در کل هزینه‌های سبد خانوار‌ها کلید خورده است؛ از گرانی شیر و شکر تا مسکن و خودرو، خطر گران‌تر شدن هزینه سرپناه و سفره مردم زنگ خطر جدی برای رسیدن اقتصاد به تورم سه رقمی‌است. از سویی دیگر، اما افزایش قیمت خودرو‌ها به صورت نجومی‌تاثیر روانی شدیدی بر افزایش قیمت مسکن نیز داشته است. کما اینکه در سال‌های گذشته چراغ قیمت خودرو در بازار همواره قرمز بوده و به تبع آن نیز قیمت کارخانه‌ای افزایش داشته و همزمان با افزایش قیمت خودرو بازار مسکن نیز با شیب تندتری صعودی بوده است. به عبارت بهتر، تنش‌های بازار مسکن و خودرو این روز‌ها دغدغه جدی شهروندان است که برای تأمین هر کدام از این دو کالا در فاصله زمانی کوتاه باید هزینه چندبرابری صرف کنند؛ به نحوی که بازار مسکن و خودرو در این دوره، افزایش بیش از ۱۵ برابر داشته است.
بررسی قیمت خودرو در بازار طی این سال‌ها نشان دهنده افزایش قیمتی نجومی‌است؛ برای مثال یک خودرو پراید از قیمت ۲۱ میلیون تومان در سال ۹۵ به ۳۶۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده و در همین بازه زمانی نیز قیمت یک آپارتمان ۶۰ متری در حوالی شرق تهران از رقم حدودی ۱۸۰ میلیون تومان به بیش از ۲ میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر بسیاری معتقد هستند که مساله افزایش قیمت خودرو که حالا برخی از مدل‌های ایرانی و تقریبا تمامی‌مدل‌های غیرایرانی آن میلیاردی شده اند، تاثیر روانی آشکاری بر افزایش قیمت مسکن نیز داشته است. درباره خودرو‌های وارداتی چند میلیارد تومانی باید گفت قیمت گذاری آنها اکنون در ایران هیچ ربطی به معیار‌ها و قیمت گذاری جهانی ندارد و تفاوت نجومی‌قیمت خودرو در داخل و خارج به دلیل اقتصاد بیمار و ممنوعیت واردات خودرو است. حال مهمترین پرسش مردم این است؛ گرانی تا کجا ادامه دارد؟

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۲/۲/۲۵ -  شماره 5366
جستجو
جستجو
بالای صفحه