عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۳۲۸۵۳

سالی که نکوست از بهــارش پیـداسـت

گروه اقتصادی کارون| تورم ماهانه اعلام ‌شده از سوی مرکز آمار ایران ارقام هشدارآمیزی را نشان می‌دهد که اگر به آن‌ها توجه نشود نشان از آن دارد که سال سختی را پیش رو خواهیم داشت. این مرکز، شاخص کل تورم ماهانه در اسفند سال گذشته را ۷/۴ درصد و در فروردین امسال ۷/۳ درصد اعلام کرده است. این شرایط مثلی را به خاطر می‌آورد که «سالی که نکوست از بهارش پیداست».

شعار امسال مهار تورم است، اما به نظر می‌رسد در این خصوص اقدام خاصی صورت نگرفته است و اراده جدی هم برای بهبود شرایط دیده نمی‌شود. این ارقام تورمی‌در حالی اعلام شده است که مرکز آمار با تغییراتی سعی در نمایش غیرشفاف آمار‌های تورم داشته، اما بررسی آمار‌های ناقص اعلامی‌وضعیت پرچالشی را به تصویر می‌کشد.
رشد عجیب تورم ماهانه در حالی گزارش می‌شود که اتفاق خاصی نیفتاده است و امسال بدون حذف ارز کالا‌های اساسی و بدون آنکه اتفاق خاصی در سیاست‌های کلان رخ داده باشد، رشد ۷ درصدی تورم ماهانه خوراکی‌ها بر طبق گزارش‌ها ثبت شد. دولت سیزدهم در عرضه و تقاضا مشکل دارد و همچنین با کسری بودجه روبه‌رو است. به نظر من اگر دولت نتواند مشکل تحریم‌ها را حل کند روند افزایش تورم ادامه‌دار خواهد بود.براساس این آمار شاخص کل تورم ماهانه در اسفند ۱۴۰۱، ۷/۴ درصد بوده که در فروردین‌ماه امسال به ۷/۳ درصد رسیده است. اوضاع وقتی تأسف‌بارتر می‌شود که نگاهی به تورم رخ‌داده در محصولات خوراکی و آشامیدنی بیندازیم. براساس جدول ارائه‌شده توسط مرکز آمار ایران، تورم ماهانه اسفند در سال گذشته در مورد خوراکی‌ها ۹/۶ درصد بوده که کمی‌بیش از دو واحد درصد از تورم کل در آن ماه نیز بیشتر بوده است. همین اتفاق در فروردین امسال نیز رخ داده و تورم ماهانه آن ۰/۴ درصد بوده که از تورم کل در ماه فروردین نیز بیشتر است. از آنجا که مواد خوراکی جزو کالا‌های اساسی مردم و خریدهای هر روز است، وقتی درآمد‌ها کم شود قطعا تقاضای مردم برای این قبیل کالا‌ها افزایش پیدا می‌کند و این روند نیز باقی خواهد ماند. متاسفانه امواج تبعات منفی ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان وجود دارد و عوارض ارز ۲۸۵۰۰ تومانی نیز به آن افزوده شده است و این روند بیشترین فشار را به مردم که مخاطبان اصلی کالا‌های اساسی هستند وارد می‌کند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۲/۲/۲۷ -  شماره 5367
جستجو
جستجو
بالای صفحه