عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۳۲۸۵۴

آمارهای تلخ یواشکی

گروه اقتصادی كارون| در سالی که به نام مهار تورم نامگذاری شده است، نرخ رشد تورم در نخستین ماه سال رکوردشکنی کرده است. رشد قیمت‌ها در سال گذشته بیش از همه در گروه خوراکی‌ها بوده و به نظر می‌رسد همچنان در این ماه نیز کالاهای اساسی و خوراکی‌ها سهم بالایی در افزایش قیمت داشته باشد.

با رشد بالای شاخص قیمت مصرف‌کننده در این ماه، رشد نقطه‌ای نیز به رکوردی بی‌سابقه رسیده و این یعنی سرعت افزایش قیمت‌ها در فروردین خیز جدی برداشته است. تورم ماهانه نخستین ماهِ سال جاری برابر با ۵.۲ درصد بوده و دومین رکورد را در بازه ده‌ماهه رقم زده است. هر چند ماه قبل‌تر، یعنی اسفند ۱۴۰۱، رشد قیمت‌ها برابر با ۶ درصد بوده، اما تورم فروردین امسال در نوع خود یک رکورد مهم محسوب می‌شود. نکته مهم در این میان این است که این آمار از سوی مراکز رسمی‌و دولتی که وظیفه انتشار آمار را دارند منتشر نشده است و رکوردشکنی نرخ تورم از طریق برخی منابع آگاه اعلام شده است.
مرکز آمار ایران در پنج سال گذشته، در اولین روز ماه جدید، شاخص قیمت مصرف ‌کننده در ماه گذشته را منتشر می‌کرد و نشان می‌داد بهای سبد مصرفی خانوار چه تغییراتی را تجربه کرده است. این روند تا روز اول اسفند سال ۱۴۰۱ ادامه داشت و در این روز، مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف ‌کننده در بهمن‌ماه را منتشر کرد. گزارشی که نشان می‌داد دولت سیزدهم در حال خلق یک رکورد جدید در تورم به ویژه در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هاست. اما آنچه به جز نرخ بالای تورم موجب وحشت کارشناسان اقتصادی است؛ تاثیر آن بر قیمت دلار است. با توجه به آمارها به نظر می‌رسد نرخ تورم روند افزایشی و رو به رشد خود را تغییر نداده و با این مسیر چشم انداز قیمت دلار نیز برای سال جاری امیدوار کننده‌ به نظر نمی‌رسد. با این ترتیب امیدواری‌ها به توقف روند افزایشی قیمت‌ها در بازارهای مختلف نیز چندان پر رنگ و جدی نیست. آن هم در شرایطی که بسیاری از امیدها برای توقف و تغییر این روند بسته به مذاکرات برجام و تغییر مسیر سیاست خارجی ایران است. همچنان امیدی برای احیاء برجام و لغو تحریم‌های ناشی از آن وجود ندارد تحریم‌هایی که به همراه مساله FATF قفل‌های اصلی اقتصاد ایران محسوب می‌شوند.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۲/۲/۳۰ -  شماره 5368
جستجو
جستجو
بالای صفحه