عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۳۲۸۵۹
تورم بانک مرکزی در آغاز ۱۴۰۲ به ۶۸.۷۷ درصد رسیده است

رکورد تاریخی نرخ تورم؛ یک قدم تا ۷۰ درصد!

اگرچه بانک مرکزی مدتی است نرخ تورم را اعلام نمی‌کند، اما یک منبع مطلع نرخ تورم فروردین ماه را ۶۸.۷ درصد اعلام کرد؛ نرخی که تنها یک قدم تا تورم ۷۰ درصدی فاصله دارد و بیشترین نرخ تورم در ۳۰ سال اخیر است و این متغیر از مهمترین شاخص‌های ارزیابی وضعیت رفاه اقتصادی بوده و تا آخر سال گذشته مسیری صعودی را رقم زد.

سایت اکوایران نوشت: منبع مطلع، درباره تورم بانک مرکزی در نخستین ماه سال جاری خبر داد و تورم ماهانه فروردین ۱۴۰۲ را ۵.۲ درصد اعلام کرد. تورم در ماه آخر سال گذشته سیر صعودی پیدا کرد؛ شاخصی که به سرعت رشد عمومی قیمت‌ها در هر مقطع از سال پرداخته و ارزیابی می‌کند قیمت کالا‌ها و خدمات در هر زمان چه تغییری داشته است. این متغیر از مهمترین شاخص‌های ارزیابی وضعیت رفاه اقتصادی بوده و تا آخر سال گذشته مسیری صعودی را رقم زد. 
 طبق این آمار، تورم نقطه‌ای در فروردین امسال برابر با ۶۸.۷ درصد بوده و در یک قدمی ۷۰ درصد قرار داشته است.بانک مرکزی پس از گذشت حدود چهار هفته از پایان فروردین، هنوز آماری از وضعیت تورم فروردین منتشر نکرده است. این در حالی است که یک منبع مطلع به اکوایران تورم ماهانه فروردین را دومین رکورد ۱۰ ماه اخیر اعلام کرده است. پیش‌بینی نهادهای پولی و مالی نیز از تورم حدود ۴۰ تا ۵۰ درصدی حکایت دارد و با احتمال کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی، این گمانه مطرح می‌شود که دولت بار دیگر دست خود را در مقابل بانک مرکزی دراز کند و بنابراین تا زمانی که چاپ پول ادامه داشته باشد، روند تورم هم صعودی خواهد بود، مگر اینکه گشایش‌های سیاسی و اقتصادی در کشور رخ دهد.
رشد بالای قیمت‌ها در فروردین ۱۴۰۲
این منبع خبری اطلاع داد که تورم ماهانه نخستین ماهِ سال جاری برابر با ۵.۲ درصد بوده و دومین رکورد را در بازه ده‌ماهه رقم زده است.رشد قیمت‌ها در سال گذشته عمدتا از مسیر قیمت خوراکی‌ها بوده و به نظر می‌رسد همچنان در این ماه نیز سهم بالایی داشته باشد. پیش از این تورم ماهانه اعلام‌شده از سوی مرکز آمار نیز مؤید همین نکته بوده است. مرکز دیگر اعلام آماری رشد قیمت‌ها در فروردین تورم ماهانه را برابر با ۳.۷ درصد برآورد کرده بود.با رشد بالای شاخص قیمت مصرف‌کننده در این ماه، رشد نقطه‌ای نیز به رکوردی بی‌سابقه در کشور رسیده است.
رکوردزنی بی‌سابقه در تورم نقطه‌ای
مقایسه نقطه‌ای قیمت‌ها به معنای آن است که سبد مصرفی خانوار‌ها نسبت به موقعیت مشابه خود در سال قبل چه تغییر قیمتی داشته است. برای ارزیابی این متغیر، باید شاخص قیمت مصرف کننده با موقعیت مشابه خود در سال گذشته مقایسه شود.اکنون با ثبت رشد ۵.۲ درصدی تورم ماهانه در فروردین ماه امسال، شاخص قیمت مصرف کننده به ۸۳۵.۶ می‌رسد. در این صورت مشاهده می‌شود تورم نقطه‌ای بانک مرکزی در این مقطع برابر با ۶۸.۷۷ درصد بوده و از تورم ثبت شده در پایان سال گذشته حدودا ۴.۹ واحد درصد بالاتر آمده است.بررسی‌ها نشان می‌دهد که این بیشترین تورم نقطه‌ای ثبت‌شده در بازه حداقل ۳۲ سال اخیر بوده است. پیش از این نیز اکوایران، با استفاده از مدل‌های آماری، تورم این مقطع را پیش‌بینی کرده بود. در این مدل با استفاده از شامخ مدیران کل در خصوص قیمت مواد اولیه پیش‌بینی شده بود تورم نقطه‌ای بانک مرکزی به ۶۷.۵ درصد برسد که البته فاصله چندانی با رقم واقعی ثبت شده نداشته است.
زنگ خطر «بهار تورم» 
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص مهار تورم تا الان یعنی اواخر اردیبهشت‌ماه، محقق نشده است و حتی سمت‌وسوی اقتصاد کشور نیز به سمت کاهش تورم نیست.
سیدکاظم موسوی درباره چشم‌انداز تحقق شعار سال درخصوص مهار تورم با توجه به منتشر نشدن نرخ تورم فروردین‌ماه۱۴۰۲ افزود: وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید آمار تورم فروردین‌ماه امسال را منتشر کنند و هر ۲دستگاه باید در این خصوص پاسخگو باشند. دولت سیزدهم باید تدبیری کند تا نرخ رشد تورم تعدیل شود. دولت اگر نتواند تورم را مهار کند باید به مردم پاسخگو باشد و علت را توضیح دهد.
نماینده اردبیل با بیان اینکه آمار نقدینگی پایان سال گذشته بالا بوده است، تصریح کرد: نقدینگی بالا تداوم تورم را رقم زده است. ۲۰درصد افزایش حقوق کسانی که کار دولتی و خصولتی می‌کنند، پاسخگوی تورم حاکم بر جامعه نیست و ناترازی در تورم و پرداختی‌ها مبرهن است. به بیان روشن عرض می‌کنم که پرداختی‌های ما با تورم همخوانی ندارد. بانک مرکزی و وزارت اقتصادی باید تدبیری کنند تا مردم برای تامین حداقل‌های خودشان که همان معیشت‌شان و کالاهای اساسی است، بیش از این به مشکل برنخورند. مردم الان در تامین کالاهای اساسی خودشان به مشکل برخورده‌اند و رفع این مشکل تدبیر انقلابی می‌خواهد. وی با بیان اینکه چشم‌انداز روشنی برای مهار تورم در ماه‌های آینده دیده نمی‌شود، ادامه داد: الان اقتصاد ما اقتصاد مریضی است و مردم بزرگوار خوب و ستودنی ما نجیبانه دارند شرایط را تحمل می‌کنند. همه باید دست به دست هم بدهیم تا حداقل در خرید اقلام یخچالی خودشان مختصر لبخندی بر لب‌هایشان بنشیند و این اقلام از دسترس‌شان دور نشده باشد. دولت باید بیشتر توجه کند، البته آیت‌الله رئیسی شبانه‌روز در حال تلاش است ولی این کارها را باید اعضای کابینه پیش ببرند و نسبت به شرایط پاسخگو باشند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۲/۲/۳۰ -  شماره 5368
جستجو
جستجو
بالای صفحه