عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۳۲۸۶۴

بررسی احتمالات پیروزی اردوغان و اوغلو

ابوالفضل فاتح

دور نخست انتخابات ترکیه با مشارکت ۸۶.۹۹ درصد واجدین شرایط به انجام رسید و آقای اردوغان با ۴۹.۵ درصد آراء و آقای کمال قلیچداراوغلو با۴۴.۸۹ درصد آراء به ترتیب حائزین اکثریت آراء شدند؛ در اغلب نظرسنجی‌ها آقای اردوغان حدود ۴۳ تا ۴۵ درصد آراء و آقای کمال قلیچدار اوغلو حدود ۴۷ تا ۴۹ درصد آراء را به خود اختصاص می‌دادند و حتی چند نظر سنجی احتمال پیروزی آقای اوغلو در دور نخست را داده بودند.

چنانچه شاهد بودیم نتایج دور اول به شکل معنی داری با اغلب نظرسنجی‌ها مغایرت داشت و در حقیقت کاملا بر عکس شد. دلایل مختلفی برای این مغایرت‌ها شمرده شده، از جمله تمایل طراحان نظرسنجی‌ها به سوی تغییر بزرگ در ترکیه و تلاش برای واقعی نشان دادن و سپس عملیاتی کردن این تغییر، تمرکز نظرسنجی‌ها بر کلان شهرها و شهرهای مرکزی و تاثیر فضای رسانه ای اپوزیسیون و کشورهای اروپایی بر افکار عمومی‌بر این شهرها، فرهنگ پاسخ به نظرخواهی‌ها در این مناظق جهان و پاسخگویی غیرواقعی جمع معنی داری از مشارکت کنندگان و رای پنهان آقای اردوغان که در فضای منفی شکل گرفته، برخی خود را حامی‌تغییر عنوان کرده اما در عمل به اردوغان رای داده اند. علاوه بر این، برخی منتقدان آقای اردوغان بر این باورند که کمپین ایشان از آراء بسیاری از مهاجران که در سال‌های اخیر با تغییر قوانین، پاسپورت ترکیه را اخذ کرده اند بهره برده و حتی سوء استفاده از قدرت از جمله مانع تراشی در خواندن آراء برخی مناطق و همچنین استفاده از برگه هویت بسیاری از افرادی که در زلزله کشته شده اند را بر این کژتابی‌ها افزوده اند که در اینجا نمی‌توان در اثبات یا رد آن سخنی گفت.
به هر صورت، انتخابات مرحله اول به پایان رسیده و اینک مرحله دوم آغاز شده است. مهمترین پرسش در شرایط فعلی این است که نتیجه نهایی انتخابات چگونه خواهد بود؟ با توجه به نقشه آراء دو رقیب انتخاباتی، و با توجه به آن که نفر سوم حذف شده است، به نظر می‌رسد آقای اردوغان مسیر بسیار هموارتری را برای پیروزی در مرحله دوم پیش روی دارد و به همان نسبت مسیر دشوارتری پیش روی آقای اوغلو است. وضعیت آراء بسان مسابقه دو سرعت می‌ماند که یک نفر در ۵ متر پایانی و نفر دیگر در ۵۰ متر پایانی قرار دارد و طبیعی است در زمان کوتاه دو هفته باقی مانده، پر کردن این فاصله بسیار دشوار است. با این وصف، با توجه به فاصله رای آقای اوغلو با آقای اردوغان اگر حداقل ۹۰ درصد آراء نفر سوم (آقای سینان) به حساب آقای اوغلو سر ریز شود و آقای اردوغان نیز هیچ رای اضافه ای نیاورد در این صورت با فاصله ی بسیار اندک، آقای اوغلو برنده خواهد شد. همچنین اگر آقای اوغلو بتواند تعداد معتنابه رای دهندگان جدید را به عرصه ی انتخابات بکشاند و رقیب او از این مهم ناتوان باشد، آنگاه همراه با سرریز شدن بخشی از آراء آقای سینان به سوی آقای اوغلو، احتمال پیروزی برای اوپوزیسیون ترکیه خواهد بود. در این میان آراء دور نخست نشان داد، جریان آقای اردوغان به رغم نارضایتی‌های گسترده به ویژه به دلیل نرخ تورم بالا و ناکارآمدی‌ها در جریان زلزله اخیر و به رغم فشار شدید رسانه‌های اپوزیسیون توانسته است پایگاه رای خود را حفظ کند. این مهم می‌تواند ناشی از وفاداری بر اسلام گرایی حزب عدالت و توسعه، مدرنیزاسیون و توسعه اقتصادی و علمی‌و نظامی‌ترکیه و تغییر در سیاست خارجی ترکیه به منصه یک قدرت اسلامی‌و منطقه ای باشد. با توجه به سهم آقای اردوغان از دور نخست انتخابات، به نظر می‌رسد در صورت ادامه روند فعلی، کمپین او راه آسان و کوتاه تری پیش روی خواهد داشت و به اصطلاح فعلا شکست خوردن اردوغان قدری سخت تر از پیروزی‌اش خواهد بود. پیروزی ائتلاف آقای اردوغان در انتخابات پارلمانی که نمایه ای از مقبولیت هر یک از کمپین‌های انتخاباتی است، نیز موید همین مطلب است. در كنار همه اینها، در دور دوم با حذف رقیب سوم، اگر فرض بگیریم هر کدام صرفا رای فعلی خود را به دور دوم ببرند، از مجموع ۵۱۶۵۶۵۵۶ رای، هم اکنون سهم آراء اردوغان حدود با ۲۷۰۸۸۳۶۰ رای یعنی حدود ۵۲.۴ درصد و سهم آقای اوغلو با ۲۴۵۶۸۱۹۶ رای، حدود ۴۷.۶ درصد خواهد بود. بنابر این آقای اردوغان صرفا نیازمند حفظ رای خود است، حال آن که آقای اوغلو باید تقریبا تمام آراء آقای سینان را به حساب خود جذب کند یا به همان میزان رای دهنده جدید دریافت کند، تا آقای اردوغان را از اکثریت خارج کند. که هم جذب کل آراء آقای سینان برای آقای اوغلو و هم ایجاد انگیزه برای مشارکت افراد جدید چندان آسان نیست.
با همه اینها، با توجه به مشارکت حدود ۸۸ درصدی در انتخابات، چنان که عرض شد، دشوار است که بتوان در شرایط عادی رای دهنده جدیدی را به انتخابات وارد کرد، و اگر احتمال افزایش و یا کاهش در میزان مشارکت باشد، در شرایط فعلی برای هر دو طرف تا حد زیادی یکسان خواهد بود، مگر آن که اتفاق منحصر بفردی روی دهد تا انگیزه‌ها به شکل ناگهانی در یک طرف فزونی یا در طرف دیگر کاهش یابد، پس بنابر این باید از سبد رای موجود بهره برد و فقط به آن تکیه کرد. 

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۲/۲/۳۰ -  شماره 5368
جستجو
جستجو
بالای صفحه