این پروژه با پول نفت قرار است انجام شود و پیمانکار گفته ظرف چهار سال پروژه را به اتمام میرساند؛ ولی در واقعیت حداقل ۱۵ سال طول میکشد. سمیه رفیعی ادامه داد: این پروژه تنها جنگل جلگه ای ایران، جنگل گیسوم را تخریب میكند و ۱۰۰ هزار قطعه درخت با قطر ۳۰ سانتی متر از بین میرود و بسیاری از زمینهای کشاورزی باید خریداری شود. در اینجا امنیت غذایی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت. وی افزود: از چهار روستا خط آهن رد خواهد شد و ادعا میکنند که ۱۵ میلیون تن بار را میتوانند جا به جا کنند؛ ولی کل ظرفیتی که وقتی متصل به شبکه راه آهن میشویم، نهایتا ۵ میلیون تن است. شرکت مشاور و پیمانکار، دارد برای کشور و دولت ما تصمیم گیری میکند. یک کیسه ۱۵ ساله دوخته میشود که درآمد داشته باشد.
سمیه رفیعی تاکید کرد: ما چند ماه است روی این موضوع کار میکنیم. میآیند اول و آخر پروژه را احداث میکنند و این میانه را به عنوان توجیه در نظر میگیرند که حتما این پروژه باید تکمیل شود. این پروژه از اساس مشکل دارد؛ چرا که نه توجیه اقتصادی و نه فنی و تکنیکی دارد، از سویی دیگر تمام منابع و معادن شن و ماسه کشور برای این پروژه حرام میشود؛ چون اصل این پروژه بتنی است. همچنین اصلا پول و منابعی برای خرید زمینهای زراعی وجود ندارد. رئیس فراکسیون محیط زیست افزود: مسیر جلفا الان وجود دارد و دلم از این میسوزد که بار را میتوان از این مسیر منتقل کرد و فقط ۱۰۰ کیلومتر بازسازی میخواهد. ضمن اینکه سرخس یک میلیون تن بار را از سمت بافق به چابهار میرساند. همچنین بحث ترانزیت دریایی هم وجود دارد. همچنین فاطمه محمدبیگی، نماینده مجلس نیز در این خصوص گفت: به جای این پروژه، اگر قرار بر راهسازی باشد میتوان از پایین رشته کوه البرز نیز راهسازی کرد.