عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۳۲۸۸۶
سرانجام شایعات به واقعیت پیوست و شمخانی رفت

علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی شد

رئیس‌جمهور در حکمی ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های ۱۰ ساله امیر دریابان «علی شمخانی» در زمان تصدی‌ دبیری شورای‌عالی امنیت ملی، «علی اکبر احمدیان» را به این سمت منصوب کرد.

تغییر علی شمخانی از سمت مهم دبیرشورای عالی امنیت ملی پس از ده سال، اتفاقی مهم در دولت رئیسی است که از روز‌های نخست به دنبال آن می‌گشت؛ اما چندان توفیقی در این زمینه نیافت. از سوی دیگر اقدامات شمخانی در یکسال اخیر مبنی بر توافق با عربستان و گفت‌وگو‌ها با چین باعث شد اطرافیان رئیسی نسبت به کنارگذاشتن شمخانی تصمیم جدی‌تر و تلاش بیشتری اتخاذ کنند.نور نیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی از کنار رفتن قطعی شمخانی خبر داده و نوشته بود: در حالی که طی هفته‌های اخیر در محافل مختلف، شایعات زیادی درخصوص قصد دریابان شمخانی برای کناره‌گیری از دبیری شورای عالی امنیت ملی بر سر زبان‌ها بود، انتشار شعری معنادار از محتشم کاشانی در توییتر، نشان می‌دهد که کناره‌گیری شمخانی از این سمت پس از ده سال، قطعی است.
علی اکبر احمدیان، دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی متولد  سال ۱۳۴۰ در استان کرمان و از همرزمان سردار سلیمانی در لشکر ۴۱ ثارالله است. او دانشجوی دندانپزشکی بود که در سال ۵۹ تحصیل در دانشگاه تهران را به صورت موقت رها کرد و به جبهه‌های جنگ رفت. احمدیان همچنین یکی از ۵ عضو جدیدی است که رهبر انقلاب  ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ به ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام، اضافه کردند.
منصور حقیقت پور، فعال سیاسی درباره جنبه‌های مختلف کنارگذاشتن شمخانی به انتخاب گفت: این اتفاق هم می‌تواند سیاسی باشد هم طبیعی باشد. بالاخره ایشان ده سال دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است و هر انسانی بعد از ده سال تمام طرح‌ها و برنامه‌ها و نوآوری هایش را ارائه می‌دهد و جابجایی بعد از ده سال کار بدی نیست، البته می‌تواند وجه سیاسی هم داشته باشد. آقای رئیسی دنبال کسی می‌گردد که از نظر چارچوب فکری با ایشان نزدیک باشد و شاید ابعاد  شمخانی بزرگتر از آن بود که در این تراز قرار بگیرد. نتیجتا این اتفاق را باید مشترک ببینیم که جنبه هم سیاسی داشت و هم جنبه طببیعی! وی درباره تغییر نگاه و رویکرد شورای عالی امنیت ملی پس از شمخانی اشاره کرد: تغییر نگاهی صورت نمی‌گیرد، ما باید ساختار را تحلیل کنیم.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۲/۳/۲ -  شماره 5371
جستجو
جستجو
بالای صفحه