عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۳۴۴۳۵

عوامل تاثیرگذار بر بازار ارز

گروه اقتصادی کارون| قیمت دلار در روزهای گذشته و همزمان با افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال و تعطیلات سال جدید، به سمت صعود نوسان می‌کند و این در حالی است که برخی از کارشناسان اقتصادی از احتمال افزایش قیمت در روزهای آینده خبر می‌دهند.

کارشناسان در طول سال های گذشته بارها به این موضوع پرداخته اند که کنترل قیمت ارز در کوتاه مدت امکان‌پذیر است اما دولت نمی‌تواند برای مدت طولانی همچنان رشد نرخ ارز را سرکوب کند. از طرف دیگر مهار بیش از حد قیمت ارز مانند یک فنر جمع شده عمل می‌کند و به یکباره با جهش همراه می‌شود.  این تجربه در سال‌های گذشته هم اتفاق افتاده و مردم می‌دانند که بعد از یک دوره ثبات در قیمت ارز بعد با جهش روبرو می‌شود و همین عامل منجر شده در اسفند ماه تقاضا برای خرید ارز افزایش یابد. از طرف دیگر همواره ابتدای سال با انتظارات تورمی‌جدیدی روبرو هستیم که به تمام بازار‌ها سرایت می‌کند. بر مبنای همین تحلیل، تقاضا برای دلار نیز افزایش یافته است. از دیگر عوامل تاثیرگذار بر جریان بازار ارز می‌توان به جریان انتخابات در آمریکا اشاره کرد که با احتمال حضور دوباره دونالد ترامپ در کاخ سفید، سیگنال های منفی به بازار ارز کشور مخابره می‌شود. 
به همین دلیل بازار بر اساس پیش بینی‌هایی که بر اساس آینده می‌کند، واکنش نشان می‌دهد و این افزایش نرخ به دلیل پیش بینی‌هایی است که با توجه به تحولاتی که در داخل ایران و آمریکا صورت گرفته به وجود آمده است. مهم‌ترین اثری که افزایش نرخ دلار دارد بر روی انتظارات تورمی‌است، این بدان معناست که بنگاه‌های اقتصادی که از الان برای ماه‌های آینده قیمت اعلام می‌کنند با افزایش نرخ ارز، پیش بینی این بنگاه‌ها، افزایش قیمت‌ها در ماه‌های آینده است، بنابراین قیمت‌های خود را از همین ماه افزایش می‌دهند. اثر افزایش نرخ دلار بر روی انتظارات تورمی‌در ایران معمولا در فاصله ۶ ماهه خود را نشان می‌دهد. البته این موضوع هم به عوامل مشخصی بستگی دارد. البته باید توجه داشت حتی پیش از این هم  تورم به صورت مستمر افزایش داشته است و حتی زمانی که نرخ ارز ثابت مانده و در کانال ۵۰ هزار تومان تثبیت شده بود، در آن دوره هم افزایش نرخ تورم در کشور را شاهد بودیم.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۲/۱۲/۱۹ -  شماره 5557
جستجو
جستجو
بالای صفحه