عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۳۴۴۴۰

کلاف سردرگم افزایش حقوق

گروه اقتصادی كارون| در حالی که کمتر از ۱۰ روز تا پایان سال باقی مانده اما هنوز تصمیمی‌درباره افزایش حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۳ گرفته نشده است.

ماههاست که موضوع افزایش حقوق کارگران از سوی فعالان کارگری و مسئولان حوزه کار و کارگری در کشور مورد توجه قرار دارد و به دغدغه کارگران  بدل شده است. با توجه به این شرایط، این پرسش‌ها مطرح است که دربرابر تورم مورد انتظار در سال آتی، آیا دستمزد کارگران، به اندازه تورم افزایش خواهد یافت و کارگران انتظار دارند دستمزدشان تا چه حد افزایش پیدا کند؟ از آنجا که کارگران  قدرت چانه زنی لازم را برای مقابله با تصمیمات دولت ندارند، امیدی به افزایش چشمگیر مبلغ دستمزد کارگران وجود ندارد و این نگرانی‌ها وجود دارد که دست کارگران خالی بماند. در حال حاضر برآورد‌های غیررسمی‌در حوزه خط فقر، بین ۲۳ تا ۲۵ میلیون تومان است. 
به هر حال، بر اساس آن چه که در ماده ۴۱ قانون کار آمده است، سبد معیشت یک تعریف مشابه و تعریف دقیقی از خط فقر است؛ بنابراین وقتی که رقم خط فقر و سبد معیشت بین ۲۳ تا ۲۵ میلیون است، توقع می‌رود که دستمزد‌ها به همین اندازه و برای تامین حداقل‌ها افزایش پیدا کند. قطعا با توجه به رقم ۷ میلیون و سیصد هزار تومان دستمزد فعلی بسیار دور از تصور است. نرخ تورم نیز بر اساس اعلام مرکز آمار، حدود ۴۲ درصد است. همه این‌ها نشان می‌دهد که رقم دستمزد باید بیشتر از ۶۰ الی ۷۰ درصد افزایش پیدا کند، اما گفته‌ها و عملکرد دولت در ماه‌های اخیر، نشان می‌دهد که توجهی به این موضوعات ندارد و بالاجبار روی رقم‌هایی توافق خواهد شد که مجلس برای کارمندان و حداقل حقوق بگیران کارمند تعیین کرده است. در مجلس روی ۱۰ میلیون تومان توافق شده و دولت در تلاش است که همین مبلغ را برای کارگران تصویب کند، در حالی که این رقم   نمی‌تواند مشکلات معیشتی گروه‌های کارگری و بازنشستگان تامین اجتماعی را حل کند. فعالان حوزه کار و کارگری با در نظر گرفتن نرخ تورم،  می‌گویند رقم فعلی (۱۰ میلیون تومان) که توسط برخی از نمایندگان مجلس و مقامات دولتی اعلام شده بسیار پایین‌تر از حدی است که حتی بتواند سبد معیشت کارگران را پوشش دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۲/۱۲/۲۰ -  شماره 5558
جستجو
جستجو
بالای صفحه