تصادف به عوامل متعددی مرتبط است؛ از بحث وسائل نقلیه گرفته تا خود راننده و مسیر و جاده که از عوامل افزایش تصادفات هستند.
در این بین نظارت و کنترل نیز لازم است و جرائم رانندگی باید به گونه ای باشد که بازدارندگی لازم را داشته باشد . راننده میبایست احساس کند که اگر میخواهد مرتکب خلافی شود باید جریمههای سنگینی بابت آن پرداخت کند. البته نباید از بحث آموزش و فرهنگ سازی برای رانندگان نیز غافل شویم ولی یکی از عوامل مهم بحث نظارت و کنترل است که جادهها نیازمند نظارت پلیس هستند. جادهها سیستمهای کنترلی باید داشته باشند و اگر کسی تخلفی کرد میبایست بر اساس گزارش پلیس و دوربینها جریمه آن را پرداخت کند. در نتیجه افزایش نرخ جریمههای رانندگی به عنوان یکی از عوامل میتواند بازدارنده باشد ولی درصد تاثیر آن را نمیتوان پیش بینی کرد. ضمن اینکه کیفیت خودروها و آموزش نیز در کاهش تصادفات و مرگ و میر تاثیر بسزایی دارد. برخی رانندگان با علم به خلاف بودن حرکت خود مرتکب آن تخلف میشوند و پلیس هم آنها را جریمه میکند ولی میزان جریمه به قدری پایین است که اصلا مفهومیبرای راننده ندارد و این میزان جریمه نمیتواند بازدارندگی لازم را داشته باشد. وقتی در کشور ما در حضور پلیس با سرعت غیر مجاز تردد میکنند، دور در جا میزنند، کارهای حادثه ساز میکنند و با یک جریمه ۲۰۰ هزار تومانی به کار خود ادامه میدهند که این میزان جریمه در کیفیت رانندگی فرد متخلف تاثیری ندارد. اگر چه برای برخی از رانندگان ۲۰۰ هزار تومان هم ارزش کمیندارد ولی میزان جریمههای فعلی نمیتواند بازدارندگی لازم را داشته باشد. در همه جای دنیا نیز وقتی کسی تخلف میکند جریمهها را افزایش میدهند و شرایطی را ایجاد میکنند که برای دفعه دوم مرتکب تخلف نگردد. البته در این بین نمیتوان از عوامل دیگری نظیر تعمیر و نگهداری جادهها و ایجاد زیرساختهای لازم و حتی اتومبیل خوب جهت آرامش رانندگان چشم پوشی کرد ولی افزایش جریمه میتواند یکی از عوامل کاهش نخلفات رانندگی و تصادفات جاده ای باشد.