عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۳۴۴۶۱
نگاهی به تمامی‌داربی‌های اسفندماه؛

کفه ترازو به سمت استقلال سنگینی می‌کند

مسئولان سازمان لیگ هنوز موضع‌گیری رسمی‌نسبت به شایعات ساعات گذشته پیرامون احتمال تعویق داربی پایتخت نداشته‌اند اما براساس آخرین اعلام رسمی‌که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال داشت، قرار است مسابقه داربی طبق همان برنامه‌ریزی اولیه سازمان لیگ برگزار شود و ۲ تیم روز چهارشنبه بیست‌وسوم اسفندماه از ساعت ۲۰ به مصاف هم خواهند رفت؛ هر چند که با توجه به نکات مطرح شده از سوی شورای تامین، احتمال تعویق بازی همچنان مطرح است!

سرخابی‌های پایتخت اگر مسابقه داربی به تعویق نیفتد، برای یازدهمین‌بار قرار است در اسفندماه برابر هم صف‌آرایی کنند. حضور ۲ تیم در کورس قهرمانی و در اختیار داشتن رتبه‌های اول و دوم جدول باعث شده تا در اوج هیجان و جذابیت مصاف استقلال و پرسپولیس برگزار شود؛ آن‌هم در حالی‌که طبق قانون سازمان لیگ، در صورت برابری امتیازات در پایان فصل، عملکرد تیم‌ها در بازی رودررو حائزاهمیت است و این مسئله باعث شده تا اهمیت نبرد پیش‌روی سرخابی‌ها به اوج برسد.
به یاد آخرین برد استقلالی‌ها در تاریخ داربی!
استقلال و پرسپولیس در تاریخ داربی، ۱۱ بار در جریان مسابقات باشگاه‌های تهران، جام تخت جمشید، جام حذفی، لیگ آزادگان و لیگ برتر در اسفندماه برابر هم قرار گرفته‌اند. در میان ۱۱ بازی برگزار شده در اسفندماه، آبی‌پوشان پایتخت عملکرد درخشانی از خود به جای گذاشته‌اند و توانسته‌اند ۵ بار به پیروزی برسند. اولین برد آبی‌ها در اسفندماه در مسابقات باشگاه‌های تهران در اسفندماه ۱۳۵۱ به‌دست آمد که آن‌ها توانستند با دبل گلزنی علی جباری به پیروزی برسند. آبی‌پوشان پایتخت در اسفندماه ۱۳۷۰ موفق شدند در جریان لیگ آزادگان بردی ۲گله را برابر پرسپولیس جشن بگیرند. استقلالی‌ها سومین بازی‌شان در اسفندماه را در سال ۱۳۷۹ برگزار کردند که توانستند بردی یک‌گله را با درخشش علیرضا اکبرپور به‌دست آورند. چهارمین برد آبی‌ها در داربی‌های اسفندماه، در یکی از دراماتیک‌ترین داربی‌های تاریخ رقم خورد؛ جایی‌که در سال ۱۳۸۳ آبی‌پوشان پایتخت توانستند کامبکی درخشان را به‌ثبت برسانند و بردی ۳ بر ۲ را به‌دست آورند. استقلالی‌ها آخرین برد خود در یک داربی رسمی‌را در اسفندماه ۱۳۹۶ به‌دست آوردند و در آن مسابقه با گلزنی وریا غفوری توانستند برنده شوند و از آن مسابقه به بعد، دیگر آبی‌ها نتوانستند در داربی‌های پایتخت در وقت قانونی برنده شوند!
اسفند، ماهِ محبوب سرخ‌ها نیست
پرسپولیسی‌ها در ادوار داربی، از میان ۱۱ مسابقه‌ای که در اسفندماه برگزار شد، توانسته‌اند فقط یک‌بار در وقت قانونی برنده شوند. سرخ‌پوشان پایتخت در دور برگشت نهمین دوره لیگ آزادگان در اسفندماه ۱۳۷۸ توانستند با گلزنی مهدی‌هاشمی‌نسب و پایان رأفت به پیروزی برسند. به جز برد در اسفندماه ۱۳۷۸، پرسپولیسی‌ها  در سال ۱۳۶۷ در جام حذفی، بعد از تساوی در وقت قانونی، توانستند با نتیجه ۴ بر ۲ در ضربات پنالتی به پیروزی برسند. ۲ تیم همچنین در دوران داربی‌های برگزار شده در اسفندماه، در وقت قانونی تاکنون ۴ بار برابر هم به نتیجه تساوی رضایت داده‌اند و حالا همگان چشم‌انتظار برگزاری یازدهمین داربی در اسفندماه هستند. آخرین تساوی دو تیم در داربی‌های اسفندماه در دور برگشت لیگ بیست‌ویکم به‌ثبت رسید که رودی ژستد با گلزنی خود توانست آبی‌ها را از باخت برابر پرسپولیس نجات بدهد و استقلالی‌ها توانستند در مسیر قهرمانی گامی ‌بلند بردارند.
بیشترین پیروزی از آنِ  پرسپولیس
در ۱۰۲ دیدار گذشته رو در روی دو تیم، ۲۶ برد با ۹۴ گل سهم استقلال و ۲۷ پیروزی با ۱۰۱ گل زده سهم پرسپولیس بوده است. نتیجه ۴۹ بازی این دو تیم با نتیجه تساوی خاتمه یافته است. با این حساب سرخ‌ها یک پیروزی بیشتر از رقیب سنتی خود دارند.از مجموع تمام مسابقات برگزار شده ۴ بازی ناتمام بوده‌است که یک بازی با نتیجه یک بر صفر به‌سود استقلال باقی ماند و ۳ بازی دیگر هم ۳ بر صفر به‌سود استقلال اعلام شد و یک مسابقه هم در سوپر جام فوتبال ایران به‌دلیل انصراف تیم استقلال نتیجه بازی بدون برگزاری به‌سود تیم پرسپولیس اعلام شد.هر دو تیم در تعداد جام‌هایی که به دست آورده‌اند در عدد ۳۸ مساوی هستند. لیگ‌های سراسری ایران پرسپولیس ۱۵ و استقلال ۹ بار به مقام قهرمانی رسیده‌اند. در جام حذفی هر دو در عدد ۷ برابر هستند.
هت‌تریک دو بازیکن پرسپولیس
همایون بهزادی و ایمون زائد دو بازیکن سابق پرسپولیس در ادوار برگزاری دربی برای پرسپولیس موفق به زدن ۳ گل در یک بازی شوند. در تیم استقلال هنوز بازیکنی نتوانسته در یک بازی برابر پرسپولیس ۳ بار گلزنی کند. حسین کلانی (پرسپولیس)، علی جباری (استقلال)، ایرج سلیمانی (پرسپولیس)، غلامحسین مظلومی‌(استقلال)، صفر ایرانپاک (پرسپولیس)، شاهرخ بیانی (پرسپولیس)،‌هادی نوروزی (پرسپولیس)، مجتبی جباری (استقلال)، مهدی طارمی‌(پرسپولیس)، امیرارسلان مطهری (استقلال) و گئورگی گولسیانی (پرسپولیس) از جمله بازیکنانی هستند که دو بار در یک بازی برای تیم خود در دربی گلزنی کرده‌اند.
رکورد دست نیافتنی ایرانپاک در دربی
صفر ایرانپاک تنها بازیکنی است که موفق به گلزنی در ۶ دربی مختلف شده‌است، حسین کلانی و مهدی‌هاشمی‌نسب نیز بازیکنانی هستند که در پنج دربی مختلف در امر گلزنی موفق بوده‌اند. غلامحسین مظلومی، علی جباری، فرهاد مجیدی و علی علیپور بازیکنانی هستند که در چهار دربی مختلف موفق به باز کردن دروازه تیم رقیب شده‌اند.
پرگل‌ترین دربی
در ادوار دربی، دو بازی با به ثمر رسیدن ۶ گل عنوان پرگل‌ترین دربی‌های ادوار را داشته‌اند. در سال ۱۳۵۲ تیم پرسپولیس موفق شد در یک بازی یکطرفه با نتیجه ۶ بر صفر استقلال را از پیش رو بردارد. در دربی شماره ۸۳ نیز پرسپولیس توانست با نتیجه ۴ بر ۲ استقلال را شکست دهد که در هر دو بازی ۶ گل رد و بدل شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۲/۱۲/۲۲ -  شماره 5560
جستجو
جستجو
بالای صفحه