عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۳۴۴۶۲
اسکار به افتخار کریستوفر نولان ایستاد

رکوردهایی که وارد کتاب اسکار شد

نود و ششمین دوره اهدای جوایز اسکار بامداد دوشنبه دهم مارس ۲۰۲۴ با اجرای جیمی کیمل در سالن دالبی تئاتر هالیوود برگزار شد. امسال هم همچون سال‌های گذشته مراسم اسکار شکوه سابق خود را نداشت و اجرای کیمل، محافظه‌کارانه‌ترین انتخاب برای مجری‌گری مراسم، چندان چنگی به دل نزد. به جز اجرای ترانه‌های نامزدشده، اتفاق خاص دیگری در مراسم نیفتاد. شاید حضور آل پاچینو برای اهدای جایزه بهترین فیلم تنها اتفاق ویژه شب بود و همین‌طور دو جایزه غیرمنتظره که کمی از قابل پیش‌بینی بودن جوایز اسکار در سال‌های اخیر کاست. فهرست کامل برندگان اسکار ۲۰۲۴ را در این مطلب بخوانید.

از مجموع فیلم‌های سال ۲۰۲۳، فیلم «اوپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان در سیزده بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود و هفت جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد را با خود به خانه برد. به باور بسیاری دیگر جوایزی که «اوپنهایمر» در اسکار ۲۰۲۴ دریافت کرد هم به‌حق بود. تدوین و فیلمبردای و موسیقی متن این فیلم حقیقتاً قابل تحسین بود. تنها شگفتی جایزه صدا بود که به «منطقه مورد علاقه» تعلق گرفت. بعد از «اوپنهایمر»، فیلم «بیچارگان» به کارگردانی یورگوس لانتیموس با یازده نامزدی، بیشترین تعداد کاندیدها را به خود اختصاص داده بود و چهار جایزه را دریافت کرد، از جمله جایزه شگفتی‌ساز بهترین بازیگر نقش اول زن برای اما استون. سه اسکار دیگری که این فیلم دریافت کرد، بهترین طراحی تولید، طراحی لباس و گریم هم جوایز بحقی بود. «قاتلان ماه کامل» مارتین اسکورسیزی که در ده شاخه نامزد دریافت جایزه شده بود، بزرگ‌ترین ناکام شب بود و هیچ جایزه‌ای را دریافت نکرد؛ حتی جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن که پیش‌بینی می‌شد به لیلی گلداستون برسد. «باربی» فیلم جنجالی گرتا گرویگ هم که در هشت شاخه نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود، تقریباً نادیده گرفته شد و تنها یک جایزه، بهترین ترانه را با خود به خانه برد.
معمولاً جوایز اسکار شباهات زیادی به جوایز گلدن گلوب و چند جایزه سینمایی معتبر دیگر دارد. در نود و ششمین مراسم اسکار هم جوایز طبق پیش‌بینی‌ها بین فیلم‌ها تقسیم شد. «اوپنهایمر»، «بیچارگان» و «منطقه مورد علاقه» گل سرسبد مراسم بودند. بحث پروتکل‌های تازه هالیوود و میدان دادن به رنگین‌پوستان هم همچنان پابرجا بود؛ البته به جز در بخش جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن. جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن اسکار ۲۰۲۴ همچون گلدن گلوب به داوین جوی رندولف برای فیلم «جاماندگان» ساخته الکساندر پین رسید. رابرت داونی جونیور هم بالاخره به اسکاری که سال‌هاست شایسته آن بود، برای فیلم «اوپنهایمر» کریستوفر نولان رسید. در گلدن گلوب ۲۰۲۴ هم او همین جایزه را دریافت کرده بود.
جایزه بهترین فیلم بین‌المللی گلدن گلوب ۲۰۲۴ به «آناتومی یک سقوط» به کارگردانی ژوستین تریه رسید. اما این فیلم حتی به عنوان نماینده سینمای فرانسه هم به آکادمی اسکار معرفی نشد و اسکار بهترین فیلم بین‌المللی سال ۲۰۲۴ به رقیب اصلی‌اش فیلم نماینده بریتانیا «منطقه مورد علاقه» ساخته جاناتان گلیزر رسید. در عوض، جایزه بهترین فیلمنامه اورجینال به «آناتومی یک سقوط» رسید. اسکار بهترین انیمیشن بلند همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد به «پسرک و مرغ ماهی‌خوار» هایائو میازاکی رسید. اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی به فیلم تحسین‌شده «داستان آمریکایی» رسید که در راستای پروتکل‌های جدید هالیوود در انتخاب گروه بازیگران، نامزدها و برندگان جوایز مهم نشانی از میدان دادن به رنگین‌پوستان است.
 لیست برندگان به شرح زیر است:
بهترین فیلم: اوپنهایمر
بهترین کارگردان: کریستوفر نولان / اوپنهایمر
بهترین بازیگر نقش اول  زن: اما استون / بیچارگان 
بهترین بازیگر نقش اول مرد: کیلین مورفی / اوپنهایمر
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: رابرت داونی جونیور / اوپنهایمر 
بهترین نقش مکمل زن: داوین جوی رندولف / جاماندگان
بهترین فیلمنامه اقتباسی: کورد جفرسون / داستان‌های آمریکایی
بهترین فیلمنامه اورجینال: ژوستین تریه و آرتور حراری / آناتومی یک سقوط
بهترین فیلمبرداری: هویته فن‌هویتما / اوپنهایمر
بهترین طراحی لباس: بیچارگان
بهترین گریم: بیچارگان 
بهترین انیمیشن بلند: پسر و مرغ ماهی‌خوار
بهترین فیلم کوتاه لایو اکشن: داستان شگفت انگیز هنری شوگر
بهترین انیمیشن کوتاه: جنگ تمام شد (الهام گرفته از موسیقی جان و یوکو)
بهترین ترانه اورجینال: بیلی آیلیش برای ترانه من برای چه ساخته شدم از فیلم باربی
بهترین موسیقی: اوپنهایمر 
بهترین طراحی صحنه: بیچارگان
بهترین تدوین: اوپنهایمر
بهترین فیلم بین المللی: منطقه تحت نظر 
بهترین صدا: منطقه تحت نظر
بهترین جلوه‌های ویژه: گودزیلا منهای یک 
بهترین مستند بلند: ۲۰ روز در ماریوپل
بهترین مستند کوتاه: آخرین تعمیر گاه
رکوردهایی که وارد کتاب اسکار شد
مراسم نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار در حالی برگزار شد که با چندین رکورد شگفت‌انگیز در تاریخ این جوایز سینمایی همراه بود.
 اسکار ۲۰۲۴ گرچه تقرببا نزدیک به پیش‌بینی‌ها برگزار شد و «اوپنهایمر» مهم‌ترین جوایز را به خانه برد اما رکوردهایی را نیز در تاریخ ۹۶ ساله این رویداد سینمایی به ثبت رساند.
بیلی آیلیش با برنده شدن جایزه بهترین آهنگ اورجینال برای فیلم «باربی» دو سال پس از برنده شدن با آهنگ اصلی فیلم «جیمز باند» وارد کتاب رکوردهای اسکار شد و به عنوان جوان‌ترین برنده‌ دو جایزه اسکار در تاریخ این رویداد سینمایی شناخته شد. این رکورد پیش از این در اختیار بازیگر زن لوئیز راینر بود که دومین اسکار خود را با فیلم «زمین خوب» در ۲۸ سالگی دریافت کرده بود. 
جودی فاستر که دومین اسکار خود را برای «سکوت بره‌ها» در ۲۹ سالگی دریافت کرد و هیلاری سوانک که دومین اسکار خود را برای «عزیز میلیون دلاری» در ۳۰ سالگی کسب کرد در رتبه‌های بعدی این جوان‌ترین برندگان دو جایزه اسکار قرار دارند.
فیلم «قاتلان ماه کامل» با وجود ۱۰ نامزدی دست خالی جوایز اسکار را ترک کرد، این سومین فیلم کارگردان مارتین اسکورسیزی پس از «دار و دسته‌های نیویورک» (۲۰۰۲) و «مرد ایرلندی»(۲۰۱۹) است که با وجود نامزدی در ۱۰ شاخه موفق به کسب هیچ جایزه‌ای نمی‌شود.
«اوپنهایمر» در گیشه آمریکا ۳۲۹.۳ میلیون دلار فروخته است تا چهارمین فیلم پرفروش برنده بهترین فیلم تاریخ اسکار  پس از «تایتانیک» (۶۷۴.۳ میلیون دلار)، «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» (۳۷۹.۴ میلیون دلار) و «فارست گامپ» (۳۳۰.۵ میلیون دلار) باشد.»
کریستوفر نولان و همسرش اما توماس از جمله تهیه کنندگانی بودند که برای اوپنهایمر (همراه با چارلز روون) برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شدند. آنها اولین زوجی هستند که از سال ۱۹۸۹ که ریچارد دی. زانوک و لیل فینی زانوک برای تهیه کنندگی «رانندگی برای خانم دیزی» برنده اسکار بهترین فیلم شدند، این جایزه را دریافت می‌کنند.
در مراسم اسکار ۲۰۲۴، ژوستین تریه و همسرش آرتور هراری هم برای فیلم «آناتومی یک سقوط» برنده جایزه بهترین فیلمنامه اصلی شدند.
اما استون برای دومین بار جایزه بهترین بازیگر زن را برای بازی در فیلم «بیچارگان» دریافت کرد، در حالی که اغلب پیش‌بینی‌ها لیلی گلداستون را برای فیلم «قاتلان ماه کامل» را به عنوان برنده پیش‌بینی کرده بودند. استون که هفت سال پیش برای فیلم «لالالند» برنده اسکار شده بود، تنها برنده بازیگری امسال بود که قبلا برنده اسکار شده بود.
داواین جوی راندولف برای فیلم «جاماندگان» جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد. او دهمین هنرپیشه سیاهپوستی است که در این رشته برنده شده است.
وس اندرسون در نهایت اولین اسکار خود را برای بهترین فیلم کوتاه «داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر» کسب کرد. این کارگردان سرشناس پیش از این برای فیلم‌هایش در ۷ شاخه‌های مختلف جوایز اسکار نامزد کسب دریافت جایزه شده بود.
کیلین مورفی که برای بازی در فیلم «اوپنهایمر» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شد، نخستین بازیگر ایرلندی تاریخ جوایز اسکار است که این جایزه را ردیافت می‌کند.
فیلم «منطقه مورد علاقه» به عنوان نخستین فیلم بریتانیایی موفق به کسب جایزه بهترین فیلم بین‌المللی (غیرانگلیسی زبان) شد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۲/۱۲/۲۲ -  شماره 5560
جستجو
جستجو
بالای صفحه