عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۳۴۴۶۴

همه در انتظار قیمت دلار

گروه اقتصادی كارون| روند کاهشی بازار ارز كه از روز یكشنبه آغاز شده بود دیروز شدت گرفت. كارشناسان می‌گویند دلار با تلاش سیاست‌گذار در کف حمایتی در حال معامله است. هر چند از ابتدای سال، تلاش‌ها و سیگنال‌های سیاست‌گذار به قیمت دلار روند کاهشی داد، اما صعود این اسکناس اجتناب‌ناپذیر بود؛ زیرا صنایع بالادستی کشور با دلارهایی با قیمت بالاتر معامله می‌شوند.

در حالی که با شروع هفته جاری روند افزایشی نرخ ارز متوقف شد و در روز گذشته این روند تغییر فاز داد. دلار آزاد که در روز شنبه نتوانست وارد کانال ۶۱ هزار تومانی شود، در بازار روز یكشنبه  به کانال ۵۹ بازگشت و روز گذشته هم در همین حدود معامله شد. تحلیل گران سقف فعلی بازار را حوالی ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان می‌دانند. به‌ نظر می‌رسد شوک تقاضای ایجاد شده در بازار در حال فروکش کردن بوده و از شدت تاثیرگذاری ریسک‌های سیاسی نیز کاسته شده است. می‌توان گفت تقاضای آخر سال گریبان‌گیر بازار ارز شده بود. در راستای رشد سطح تقاضا در هفته‌های گذشته نرخ ارز رشد چشمگیری را تجربه کرده و در قله‌های قیمتی معامله می‌شد. تحلیل گران معتقدند بخشی از این تقاضا به‌واسطه سفر‌های نوروزی و بخش دیگر آن تحت تاثیر انتظارات تورمی‌شکل گرفته است. بانک مرکزی نیز در مقابل با افزایش سقف ارز مسافرتی و همچنین تقویت بازار به روش‌های گوناگون ارزی و طلایی اقدام به مقابله با این رشد تقاضا کرد. 
بررسی‌های به‌عمل آمده از بازار روز‌های اخیر نشان می‌دهد که مازاد تقاضا به مرور در حال از بین رفتن است. برخی از كارشناسان می‌گویند معمولاً تقاضا برای واردات در انتهای سال افزایش پیدا می‌کند؛ چون بسیاری از واردکنندگان تمایل دارند کالای خود را قبل از سال جدید وارد کنند. از آنجا كه معمولاً در فروردین و اردیبهشت ماه واردات و ثبت سفارش سخت‌تر است؛ بنابراین تقاضا در پایان سال افزایش پیدا می‌کند، همچنین بانک‌ها نیز در دو ماه گفته‌ شده معمولاً کمتر تسهیلات می‌دهند. مشتریان و بنگاه‌داران نیز تمایل دارند در پایان سال معاملات خود را انجام دهند، از این جهت نیز تقاضا برای ارز افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه قیمت دلار کمی ‌بالا می‌رود. آنان می‌گویند افزایش نرخ ارز در پایان سال امری عادی است و اگر اتفاق عجیبی در اقتصاد رخ ندهد به‌ احتمال زیاد نرخ ارز در فروردین و اردیبهشت ماه کمی‌ریزش می‌کند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۲/۱۲/۲۲ -  شماره 5560
جستجو
جستجو
بالای صفحه