عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۳۴۴۷۰
آیت‌الله ایازی: هیچ عالمی تایید نمی‌کند برای مقابله با بی‌حجابی عکس بگیریم

این برخوردها نتیجه عكس می‌دهد

در حالی که دستیار رئیس‌جمهور عکس‌برداری یک روحانی در قم از یک زن که روسری از سرش افتاده بود را مورد انتقاد قرار داد، مشاور وزیر ارشاد از این اقدام حمایت کرد.

در روزهای اخیر یک فرد روحانی در یک مرکز درمانی قم در مورد حجاب  با یک زن درگیر شد که در نهایت زن به دخالت او به‌شدت اعتراض کرد. زن معترض سپس دچار حمله عصبی شد و فرد روحانی نیز از صحنه رفت.در این میان، میثم نیلی، مشاور وزیر ارشاد با انتشار پیامی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، روحانی فیلم‌بردار از زن را «صبور» و زن معترض را «متوهم و هتاک» خوانده و گفته است که اگر آن طلبه عکس هم گرفته بود، «خطا نکرده بود».او در ادامه نوشت: «بخشی از برخورد قضایی با جرائم عمومی، مبتنی بر تشخیص تصویر مجرمان است. عکس گرفتن از کسی که در ملأ عام کاری بر خلاف شرع و قانون و عرف انجام می‌دهد خودش عرف روزگار رسانه است».ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌داد یک روحانی در یک مرکز درمانی از یک زن که بدون حجاب کودکی را در آغوش گرفته فیلمبرداری می‌کند.زن از روحانی می‌خواهد فیلمی را که بدون اجازه گرفته پاک کند اما با وجود مداخله چند نفر دیگر، این روحانی حاضر به حذف تصاویر نمی‌شود و به زن می‌گوید باید روسری‌اش را سر کند و در نهایت زن معترض دچار حمله عصبی می‌شود و فرد روحانی نیز از صحنه می‌رود.این زن پیشتر در شبکه‌های اجتماعی به «مادر قمی»، معروف شده بود، اما گزارش‌های جدید می‌گوید او خاله نوزادی بوده که در آغوش گرفته بود.
در واکنش به این برخورد فرد روحانی،  آیت‌الله اصغر ناظم‌زاده، استاد حوزه علمیه در سایت خود بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت: فیلمی از برخورد یک خانم بی‌حجاب با یک روحانی جوان در رسانه‌های مجازی منتشر شد که هم لطمه به روحانیت زد و هم کشور را به بی‌قانونی متهم نمود.با دیدن این فیلم مشمئزکننده و ملال‌آور لازم دانستم چند نکته را یادآور شوم:
۱ - این آقای روحانی اگر مجوزی برای عکسبردای از زنان بی‌حجاب دارد، حق ندارد ماموریت را با عمامه عملی کند و اگر مامور نبوده حق نداشته از زن نامحرم و لو بی‌حجاب عکس بگیرد چون ضمن این که این کار ممنوع و جرم است، اتهام‌آور هم هست، بلکه تنها حق داشت به عنوان نهی از منکر به آن خانم تذکر می‌داد و اگر خانم قبول نمی‌کرد به فرموده قرآن کریم: «اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما» رد می‌شد و اعتنا نمی‌کرد.۲ - این آقا باید توجه داشته باشد که در محیط درمانگاه لازم بود موضوع را با مدیریت درمانگاه در میان می‌گذاشت و خود شخصا اقدامی نمی‌کرد.۳ - بر فرض به اشتباه، عکس را گرفتید لازم بود وقتی آن خانم از شما خواست عکس را پاک کنید فورا عکس را پاک می‌کردید و به او فقط تذکر می‌دادید و به مسئله پایان می‌دادید تا مجبور نمی‌شدید با گذاشتن عبا و عمامه فرار کنید و باعث وهن لباس روحانیت شوید.۴ - بر مسئولان دادگاه ویژه روحانیت لازم است به موضوع زننده این روحانی ورود کند و با رعایت تمام جوانب قضیه، اگر طبق قوانین جرمی مرتکب شده دستور مقتضی صادر نماید، تا این ناهنجاری‌های غیر قابل جبران تکرار نشود.۵ - اساتید محترم و بزرگوار حوزه علمیه در کلاس درس‌های سطح و خارج و تفسیر و اخلاق، به تناسب، روش امر به معروف و نهی از منکر را به شاگردان محترم خود یادآور شوند تا در انجام وظیفه شرعی و اصلاح امور، به خطا و بیراهه نروند.۶ - از آنجایی که حجاب واجب شرعی است، از همه خواهران و دختران هموطن مسلمان و غیرمسلمان انتظار می‌رود حقوق همدیگر و شهروندی را رعایت کنند و طوری در جامعه ظاهر نشوند تا سبب برخوردهای ملال‌آور و ناراحت‌کننده گردد و خدای نکرده موجب بی‌نظمی در جامعه و سبب گرفتاری برای خود و خانواده و دیگران فراهم گردد.
از سوی دیگر  نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در مورد حادثه درمانگاه قم گفت: هیچ کس حق ندارد بدون اجازه فرد دیگری وارد زندگی خصوصی‌اش شود و در آن دخالت کند. یک روحانی اگر هم می‌خواهد من را هدایت کند باید به گونه‌ای هدایت کند که من هدایت‌پذیر باشم نه اینکه من را از خودش و باوری که دارد، متنفر کند.
مسعود پزشکیان افزود: بعضی کار‌های ما باعث می‌شود به جای اینکه افراد را جذب کنیم آن‌ها را نسبت به خودمان متنفر می‌کنیم.یک عده افراد جامعه نسبت به ما موضعی ندارند و بی‌تفاوت هستند ما را هم قبول ندارند آن‌ها کار خودشان را می‌کنند ما هم کار خودمان را می‌کنیم، اما ما برخی مواقع کاری می‌کنیم که آن‌ها به ما کار داشته باشند و این معنی‌اش این است که نسبت به ما موضع بگیرند و متنفر باشند بلند شوند و کاری کنند که ما نباشیم. وقتی نمی‌توانیم افراد را هدایت کنیم، بهتر است حرفی نزنیم که بدترش کنیم.وی با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان مجلس در مورد جریمه‌های نقدی قانون عفاف و حجاب می‌گوید: هرکسی از این آقایان که ادعا می‌کند دلشان برای انقلاب و نظام و دین می‌سوزد به خانواده خودشان نگاه کنند. ببیند بچه خودشان را با اجبار می‌توانند وادار به کاری کنند. اگر به این نتیجه رسیدند که می‌توانند به اجبار آن‌ها را هدایت کنند پس در جامعه هم همین کار انجام دهند.وقتی من نمی‌توانم دختر، پسر و نوه خودم را به اجبار وادار به نماز خواندن و پوشیدن چادر کنم پس نمی‌توانم این حرف را در جامعه به کسانی بگویم که من را نمی‌شناسند یا اگر هم می‌شناسند قبولم ندارند بزنم. معتقدم باید افراد را هدایت کرد، هدایت زور گفتن نیست هدایت راهش این است که در قبال تفکر و ایده خودمان منطق محکم و با ارزش ارائه دهیم.پزشکیان در مورد لایحه حجاب مجلس و تبدیل آن به قانون هم اظهارکرد: استفاده از ماهواره طبق قانون ممنوع است، اما آیا مردم استفاده نمی‌کنند؟ هر چه وارد کشور شد ما برایش قانون نوشتیم که نشود، ولی شد. پس ما نباید حرفی بزنیم که وجدان عمومی جامعه و حقوق اجتماعی افراد نسبت به آن موضع دارد. در مورد حجاب نیز اگر قانون بنویسیم به سادگی قابل اجرا نیست و اگر هم اجرایی شود برای این نظام مشکل‌آفرین است.این نماینده مجلس ادامه داد: چهل سال است نظام و انقلاب دست ماست، مدارس و مهد کودک‌ها دست ماست. روحانیون در مدارس و کودکستان بودند چرا آنجا نتوانستند بچه‌ها را تربیت کنند. در کودکستان و مدرسه که بچه‌ها قابلیت انعطاف دارند، نتوانستیم بچه‌ها را هدایت کنیم. پول برای تربیت آن‌ها گرفتیم، کلاس گذاشتیم، تلویزیون را در اختیار داریم و مسجد داریم نه تنها کاری نکردیم بلکه رفتار‌هایی کردیم که از دست ما عصبانی هستند و حالا می‌خواهیم با قانون آن‌ها را اصلاح کنیم که این غیرممکن است. تربیت غیر از اجبار و دستور دادن است چراکه اجبار غیر قابل پذیرش است.
هیچ عالمی تایید نمی‌کند برای مقابله با بی‌حجابی عکس بگیریم
یك عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: درباره شیوه برخوردی که در قم اتفاق افتاد، این نکته را عرض کنم که عکس، حریم شخصی افراد است. شما اگر به مشاهد مشرفه تشریف ببرید، آنجا نوشته‌اند که عکس گرفتن ممنوع است. چرا؟ به خاطر اینکه امکان دارد کسی در حال عکس گرفتن از خود، از افراد دیگر هم عکس بگیرد و این دخالت کردن در حریم خصوصی دیگران است که ممنوع است. آیت‌الله سیدمحمدعلی ایازی افزود: روحانیت مستقل و نواندیش بار‌ها مواضع خود را درباره این موضوعات بیان کرده است و لزومی ندارد در هر مسأله‌ای به صورت موضوعی ورود کند. اصل این الزام کردن‌ها و دخالت‌ها موجب یک نوع تنفیر و نفرت‌پراکنی نسبت به اسلام می‌شود و بار‌ها و بار‌ها از سوی علمای بزرگ، محققین و اساتید تبعات منفی آن بیان شده است. اینکه گفته شود که روحانیت درباره به این مسائل موضع‌گیری نکرده، درست نیست؛ موضع ما درباره این موضوعات مخالفت است؛ چه نسبت به چیزی که به عنوان لایحه حجاب در مجلس تصویب شده و کم و کیف آن خیلی روشن نیست که چه کاری می‌خواهند انجام دهند و چه درباره این نوع برخورد‌های اخیر.
نکته اساسی برای کسانی که دغدغه مسأله حجاب دارند، این است که شیوه‌هایی که این‌ها انجام داده‌اند، نتیجه معکوس دارد و حتی برای کسانی که به حجاب رغبت داشته باشند این کار‌ها ایجاد تنفر می‌کند؛ چه برسد به کسانی که اساساً با فلسفه حجاب آشنایی ندارند؛ لذا این روش‌ها منجر به حجاب نمی‌شود مگر اینکه بنای کسانی که داعیه حجاب را دارند، خراب کردن دین باشد و می‌خواهند حجاب، موجب تنفر مردم در جامعه از اسلام باشد. من خبر ندارم که آن‌ها چنین انگیزه‌ای در پشت پرده کارشان دارند، ولی بدون شک این روش‌ها و کار‌ها باعث علاقه‌مندی زنان به حجاب نمی‌شود.همه می‌گویند که عکس گرفتن، دخالت کردن در حوزه خصوصی افراد است؛ لذا چنین کاری توسط یک فرد ناآگاه به مسائل دین، ولو اینکه لباس روحانی بر تن داشته باشد، یک امر ناپسند و محکوم است. امروز هیچ عالمی تایید نمی‌کند که ما برای مقابله با بی‌حجابی، از حوزه خصوصی افراد عکس بگیریم و این کار درستی نیست.عکس‌العمل‌هایی که در مقابل این قضیه اتفاق می‌افتد، ناشی از همین رفتار‌های اشتباه است. یعنی گاهی یک رفتار غلط باعث می‌شود که افراد دیگری واکنش نشان بدهند و همین واکنش نشان دادن‌ها، اتفاقاتی را ایجاد می‌کند که شما ملاحظه می‌کنید؛ در سطح جامعه و کشور بازتاب‌هایی رخ می‌دهد و افرادی عکس‌العمل نشان می‌دهند. من به جامعه ایران عرض می‌کنم که عالمان اصیل ما از این نوع رفتار‌ها و برخورد‌ها بری هستند و این کار‌ها را درست نمی‌دانند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۲/۱۲/۲۲ -  شماره 5560
جستجو
جستجو
بالای صفحه