عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۳۴۸۷۴
رهبر انقلاب: روز انتخابات یک روز خوب برای یک امر مهم سیاسی است

برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری

گروه سیاسی: رای‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ با رقابت مسعود پزشکیان و سعید جلیلی برگزار شد.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری جمعه هفته گذشته؛ ۸ تیر ۱۴۰۳ با رقابت میان مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و مصطفی پورمحمدی برگزار شد، اما هیچ یک از نامزد‌ها نتوانستند حد نصاب لازم را به دست بیاورند. ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵رای شمارش شد؛ مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رای و سعید جلیلی: ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸رای به مرحله دوم راه یافتند.همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  همزمان با آغاز مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، رأس ساعت ۸ صبح رأی خود را در صندوق انداختند.
رهبر انقلاب پس از انداختن رای خود در صندوق ۱۱۰، روز انتخابات را یک روز خوب و روز فعال شدن مردم برای یک امر مهم سیاسی دانستند و گفتند: ان‌شاءالله مردم عزیزمان با همت بیشتر در مرحله دوم و حضور در پای صندوق‌های رأی و انتخاب بهترین، کار را در این مرحله تمام می‌کنند تا فردا شنبه رئیس جمهورمان را داشته باشیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر افزایش شوق و علاقه مردم در این مرحله از انتخابات ریاست‌جمهوری افزودند: اگر این‌گونه باشد خرسند کننده است و امیدواریم خداوند متعال ملت را موفق و کشور را آباد کند و همه کسانی را که در این مسیر زحمت می‌کشند مشمول لطف و رحمت خود قرار دهد.
مخبر بعد از رأی دادن به مردم قول داد 
سرپرست ریاست‌جمهوری گفت: به دقت، حفظ سلامت انتخابات و صیانت از حق مردم را در دولت پیگیری می‌کنیم و به مردم اطمینان می‌دهم دولت بدون هیچ گرایشی این انتخابات را برگزار می‌کند. محمد مخبر پس از مشارکت در انتخابات با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: یاد رئیس‌جمهوری شهید را گرامی می‌داریم و خلأ وجود او انصافا لحظه به لحظه خود را نشان می‌دهد.وی تاکید کرد: امیدوارم امروز شاهد حضور گسترده‌تری از مردم در این انتخابات باشیم‌. به دقت حفظ سلامت انتخابات و صیانت از حق مردم را در دولت پیگیری می‌کنیم و به مردم اطمینان می‌دهم دولت بدون هیچ گرایشی این انتخابات را برگزار می‌کند.
حضور مردم بسیار سرنوشت ساز و مهم است
 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  بعد از انداختن رأی خود در صندوق آرا  با تاکید بر اهمیت مشارکت انتخابات اظهار کرد: حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رای در اقتدار و امنیت ملی کشور تاثیر بسزایی دارد و در واقع باید فرصت‌ها را مغتنم بشماریم.صادق آملی لاریجانی، افزود: کسی که امروز ان شاءالله به فضل الهی به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود، کسی است که سرنوشت اجرایی کشور را بر عهده خواهد داشت و این مسأله بسیار مهمی است؛ چرا که با توجه به عمده مشکلات کشور در حوزه اجرایی کسی باید سکاندار این امر مهم باشد که بتواند این مشکلات را برطرف و به وعده‌هایی که داده، عمل کند.حضور مردم بسیار سرنوشت ساز و مهم است؛ هم استیفای حقشان است و هم یک تکلیف الهی است و هر کسی که سربلندی کشور را می‌خواهد، با هر سلیقه و گرایشی باید در انتخابات شرکت کند. امیدوارم که این دوره مردم بهتر از هفته قبل در انتخابات شرکت کنند و حضور گسترده‌تری داشته باشند و آنچه که خیر است، مقدر شود.آملی لاریجانی همچنین گفت: کلامی هم با نامزدهای این انتخابات دارم که امروز یکی از آنها به عنوان رئیس جمهور تعیین می‌شوند؛ انتخابات اقتضائاتی دارد و نامزدها حرف‌هایی زدند و وعده‌هایی دادند و نسبت به هم نقدهایی کردند، اما از فردا باید فضای همدلی حاکم باشد و خدای ناکرده این‌گونه نباشد کلماتی که چه خودشان و چه ستادها و هواداران‌شان در این ایام گفتند، بخواهد ادامه پیدا کند.
از سوی دیگر رئیس قوه قضاییه پس از شرکت در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد:  رئیس جمهور هرچقدر با آرای بالاتری انتخاب شود از پشتوانه بیشتر مردمی برخوردار است و مقام اول اجرایی کشور می‌تواند برنامه‌هایی که دارد را بهتر و سریع‌تر به اجرا برساند.
 غلامحسین محسنی‌اژه‌ای،  خاطرنشان کرد: اگر ما با دید ملی، دینی و سیاسی نگاه کنیم و اگر نسبت به سرنوشت و پیشرفت کشورمان و رفع مشکلات نظر داریم باید امروز به صورت گسترده در انتخابات شرکت کنیم و به فردی که به عنوان کاندیدای اصلح تشخیص داده‌ایم، رای دهیم.
وی افزود: استحضار دارید که رییس جمهور رییس شورای عالی فضای مجازی است، یعنی کسانیکه به فضای مجازی چه از جنبه‌های فرصتی و چه از جنبه‌های تهدیدی نگاه می‌کنند، رییس جمهور می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. رییس جمهور رییس شورای عالی فرهنگی کشور است و اگر کسانی نسبت به مسائل فرهنگی کشور نقطه‌نظراتی داشته باشند و به دنبال اصلاح یا ارتقای فرهنگ هستند باید بدانند که رییس جمهور در این زمینه بسیار تاثیرگذار است. رییس جمهور رییس شورای عالی اقتصاد است و اگر امروز مردم نسبت به مسائل اقتصادی کشور و رفع مشکلات و محدودیت‌هایی که در کشور با آن مواجه هستیم، دغدغه دارند رییس جمهور می‌تواند موثر باشد.
واکنش قالیباف به مشارکت ۴۰ درصدی 
رئیس مجلس شورای اسلامی اسلامی گفت: امیدواریم مردم با حضور پرشور خود در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ، مشارکت پایین مرحله قبل را جبران کنند و سرنوشت ۴ سال آینده خود را به درستی رقم زنند.
محمدباقر قالیباف، اظهار کرد: امروز زمان انتخاب مهم‌ترین شخص اجرایی کشور است؛ فردی که تمشیت امور کشور در دست او قرار دارد. اگر امروز کسی تردید کند و در انتخابات حضور نیابد، در حقیقت تصمیم‌گیری برای ۴ سال آینده خود را رها کرده است. وی با ابراز تأسف از کاهش مشارکت مردم در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری، بیان کرد: در مرحله قبل ۴۰ درصد مردم مشارکت کردند که متاسفانه پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری بود. امیدواریم مردم با حضور پرشور خود در این مرحله، مشارکت پایین مرحله قبل را جبران کنند و سرنوشت ۴ سال آینده خود را به درستی رقم زنند.رئیس مجلس با تاکید بر اینکه همه وظیفه داریم به رئیس‌جمهور منتخب کمک کنیم، افزود: رئیس‌جمهور هرگز نمی‌تواند به تنهایی مشکلات را حل کند. البته که ما در عین حال بر پاسخگویی رئیس‌جمهور تاکید داریم، اما کمک مردم و به خصوص جوانان به دولت برای پیشبرد اهداف ضروری است.قالیباف با اشاره به اینکه امروز مهمترین دغدغه کشور، اقتصاد است، گفت: دولت باید این حوزه را در اولویت قرار دهد. برای حل مشکلات اقتصادی مانند هر اقدام دیگری نیازمند اجماع و وحدت ملی هستیم.
وی با تاکید بر اینکه امیدواریم دولت کابینه‌ای قوی تشکیل دهد، عنوان کرد: مهم‌ترین تصمیم مجلس، بررسی دقیق و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی خواهد بود. مهمترین نقش مجلس در اولین گام، تایید کابینه قوی برای دولت است. پس از آن نیز همکاری‌های مشترک خصوصا برای اجرای برنامه هفتم آغاز خواهد شد. امیدواریم در ۴ سال آینده مجلس و دولت به خوبی با یکدیگر همکاری کنند و میثاق ملی بین دولت، مجلس و مردم شکل گیرد.
جدیدترین نظرسنجی انتخابات
نتیجه آخرین موج نظرسنجی موسسه افکارسنجی ملت مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد مشارکت مردم در مرحله دوم، نسبت به دور اول افزایش پیدا کرده است و پیش بینی می‌شود نرخ مشارکت در این انتخابات با احتساب حاشیه خطای ۳ درصد، حدود ۴۲/۷ درصد باشد.همانطور که در دور اول انتخابات مشاهده شد، بخش قابل‌توجهی از افرادی که گفته بودند در انتخابات شرکت می‌کنند اما در انتخاب کاندیداها مردد بودند، عملاً در انتخابات شرکت نکردند و این باعث بروز خطا در نتایج عمده مراکز نظرسنجی شد.با این فرض در موج آخر این پیمایش که از تاریخ ۱۳ تا ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ با حجم نمونه ۱۱۰۰ نفر از افراد بالای ۱۸ سال در کشور و با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده متناسب با جمعیت انجام شده است، نتایج نهایی انتخابات در دو حالت گزارش می‌شود. در حالت اول تمام مرددین از نمونه حذف شده‌اند و در حالت دوم تنها نیمی از این افراد از نمونه خارج شده‌اند. همچنین، در بین کسانی که گفته‌اند قطعاً در انتخابات شرکت خواهند کرد،  مسعود پزشکیان ۷/۵۳ درصد و سعید جلیلی ۲/۴۴ درصد از این آراء را به خود اختصاص داده‌اند. علاوه بر این ۱/۲ درصد قصد دارند رأی سفید یا باطله دهند.البته اگر نیمی از افراد مردد در نمونه را حذف نماییم، میزان مشارکت قطعی مردم در انتخابات ۸/۴۶ درصد خواهد بود. همچنین، در بین کسانی که گفته‌اند قطعاً در انتخابات شرکت خواهند کرد،  مسعود پزشکیان ۹/۴۸درصد و  سعید جلیلی ۳/۴۰ درصد از این آراء را به خود اختصاص داده‌اند. علاوه بر این ۲ درصد گفته‌اند رأی سفید یا باطله می‌دهند و ۸/۸ درصد نیز بی‌تصمیم بوده‌اند.
افزایش مشارکت نسبت به دور اول
 گزارش‌ها از حوزه‌های انتخابیه حاکی از آن است که میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات نسبت به  دور اول افزایش قابل توجهی داشته است.
به گزارش تسنیم،     نظرسنجی‌های موسسات مختلف نیز افزایش مشارکت را پیش‌بینی کرده بودند اما به نظر می‌رسد  حتی از پیش‌بینی نظرسنجی‌ها نیز فراتر رفته و در برخی حوزه‌ها این «افزایش» بالای ۵۰ درصد بیشتر از دور اول است.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۳/۴/۱۶ -  شماره 5622
جستجو
جستجو
بالای صفحه