عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۳۴۸۸۴

خوشبینی بازارهای مالی به چشم‌انداز سیاسی

گروه اقتصادی کارون: سرانجام چهاردهمین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به پایان رسید و مسعود پزشکیان با کسب آرای ۱۶ میلیونی رئیس‌جمهور ایران شد. موضوعی که در میانه نگرانی بازار‌های مالی حالا چشم‌انداز جدیدی را پیش‌روی آن‌ها قرار داده است. بر این اساس بورس در روندی متفاوت از روز‌های گذشته به طور یکپارچه سبزپوش شد و شاخص کل ۸۸ هزار واحد رشد کرد.

این روند در بازار‌های طلا و دلار معکوس بود. دلار ۲ هزار تومان ریخت و به تبعیت از آن سکه و طلا نیز در مسیر کاهشی قرار گرفتند. این واکنش هیجانی پیش از این با مشخص شدن تیم اقتصادی مسعود پزشکیان و نگرش‌های وی به اقتصاد پیش بینی شده بود و حالا  کارشناسان می گویند  برای ادامه همین روند نیازمند ارائه یک برنامه مشخص و شفاف هستیم.
 در حال حاضر چند پارامتر مهم در بورس وجود دارد. مثلا این که این بازار در کف قیمتی خود است، P/E بازار و P/S بازار، حاشیه سود‌های ناخالص شرکت‌هایی که افت محسوسی در یک ماه گذشته داشتند و پارامتری مثل ارزش معاملات که در این مدت از ترس روی کار آمدن جبهه پایداری در پایین‌ترین سطح خود قرار گرفت. همه این عوامل سبب شد بازار‌ها در کما فرو بروند. نقدینگی ما همین الان بالای ۸ هزار و ۳۰۰ همت است و ارزش کل بازار حدودا ۷ هزار همت. اصولا این اعداد باید نزدیک به هم باشند. اما فعلا می‌بینیم که بورس عقب افتاده است. پس اگر پول به آن ورود کند، جا دارد که این بازار به جلو حرکت کند.دلار در حال حاضر می‌بینید که قیمت دلار ۵۸ هزار تومان شده و حقیقتا با نقدینگی حدود ۸۳۰۰ همت و یک رشد اقتصادی حدود ۳ درصدی ارزش دلار روی کاغذ به طور منصفانه ۵۵ تا ۵۶ هزار تومان است. در بازار طلا هم دو لیدر دلار و انس جهانی تعیین کننده است.برخی از کارشناسان بازار سرمایه می گویند احتمالا بورس به طور هیجانی تا چند  روز آینده به صورت کاملا هیجانی رشد کند و پیش‌بینی می‌شود حرکت خوبی داشته باشد چرا که در این مدت خیلی از واقعیت‌های موجود عقب بود. برای رسیدن به تعادل هم بورس باید بالا می‌رفت و دلار به پایین حرکت می‌کرد که اتفاق افتاده است؛ بنابراین می‌توان گفت با آمدن دولتی معتدل، جو بازار مثبت شده و انتظار می‌رود که بازار‌ها خوب خواهد شد، البته آنچه در این میان مهم است اینکه نباید امیدواری‌ها را در حد و اندازه معجز بالا برد اما می‌توان سیگنال‌های مثبت را  دید؛ در واقع   انتظار معجزه نداریم؛  اما بسیاری از فعالان در بازارهای سرمایه، ارز و طلا  می‌گویند حتی همین امید به حضور کارشناسانی در حد علی طیب‌نیا، امیدهای بسیاری را  به وجود آورده است که این  موضوع را در قیمت‌ها می‌توان مشاهده کرد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۳/۴/۱۸ -  شماره 5624
جستجو
جستجو
بالای صفحه