عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۳۴۸۸۶
زلزله در بازار طلا، سکه، ارز و بورس؛ کمر قیمت‌ها شکست

واکنش سریع و مثبت بازار ها به پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات

گروه اقتصادی: بازارهای طلا، سکه، ارز و خودرو در حالی معاملات را در اولین روز هفته آغاز کردند که اعلام نتایج نهایی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری و انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ، با واکنش مثبت بازارها روبه‌رو شد؛ به طوری که لرزه بر اندام بازارها افتاد و قیمت‌ها فرو ریخت.

آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، قیمت سکه بیش از یک میلیون تومان، طلا بالای ۷۰ هزار تومان، دلار در حدود ۲ هزار تومان ریزش کرد و در مقابل، بازار سرمایه به پرواز در آمد. این اتفاق در حالی افتاد که پیش از این کارشناسان و تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند در صورتی که پزشکیان رئیس‌جمهور شود، بازار سرمایه وارد روندی صعودی خواهد شد و رنگ حرکتی قیمت‌ها در سایر بازارها نیز قرمز می‌شود.
دلار به زیر کانال ۶۰ هزار تومان برگشت
بررسی قیمت‌ها در بازار ارز نشان می‌دهد که قیمت دلار با کاهش در حدود یک هزار و ۷۰۰تومانی، به زیر کانال ۶۰ هزار تومان برگشت و ۵۹ هزار و ۱۷۶ تومان قیمت پیدا کرد. این میزان تغییر، کاهش حدود ۲.۵ درصدی قیمت سکه را نشان می‌دهد.معامله گران معتقدند قیمت دلار دیروز در واکنش به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی مسعود پزشکیان مسیر کاهشی معاملات پشت خط را ادامه خواهد داد و احتمال کاهش قیمت اسکناس آمریکایی به محدوده‌های حمایتی وجود دارد. این گروه از فعالان بازار می‌گویند مرز ۵۸ هزار و ۷۰۰تومان، حمایت مهمی برای دلار محسوب می‌شود که در صورت تثبیت روزانه زیر آن، عقب‌نشینی به کانال‌های کاهشی متحمل خواهد بود.
حباب سکه ترکید
در این میان، همزمان با اعلام نتایج انتخابات، قیمت سکه در بازار یک میلیون و ۱۵۷ هزار تومان سقوط کرد و به ۴۱ میلیون و ۳۵۳ هزار تومان کاهش یافت. قیمت نیم‌سکه نیز ۴۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۳۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۱۰۰ هزار تومان فرو ریخت. در حال حاضر نیم‌سکه ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۷ میلیون تومان قیمت دارد.در این میان، بررسی‌ها نشان می‌دهد که حباب سکه ۵۴۹ هزار تومان کم شده و به ۷ میلیون و ۸۱۵ هزار تومان رسیده است.
طلا نزولی شد
با وجود افزایش قیمت طلا در بازار جهانی و رسیدن به مرز ۲ هزار و ۴۰۰ دلار، اما قیمت طلا در بازار ایران روندی نزولی گرفت. هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران با کاهش ۷۵ هزار تومانی، به ۳ میلیون و ۴۱۸ هزار تومان رسید. هر مثقال طلا نیز ۳۲۳ هزار تومان ریزش کرد و ۱۴ میلیون و ۸۱۱ هزار تومان قیمت پیدا کرد.این کاهش قیمت در حالی است که اونس طلا در بازار جهانی تا مرز کانال ۲۴۰۰ دلار بالا آمده و به ۲ هزار و ۳۹۱ دلار رسیده است.
بورس به پرواز در آمد
انتخاب  پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور بلافاصله با واکنش بورس تهران مواجه شد؛ به طوری که در معاملات اولین روز هفته، همه نمادها سبز شد.بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص کل بورس دیروز رشد ۸۸ هزار و ۱۷۹ واحدی را تجربه کرد و به ۲ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۸۴۹ واحد رسید.تحلیلگران بازار سرمایه اعتقاد دارند سیاست‌هایی که پزشکیان در دوران انتخابات جهت تنش‌زدایی با دنیا اعلام کرد، یک سیگنال بسیار مهم برای بازار سرمایه بود؛ اینکه عنوان شد سایه یکی از ریسک‌های سیستماتیک از بازار برداشته خواهد شد.به باور آنها، پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد، حذف قیمت‌گذاری دستوری، تشکیل کانون سهامداران‌حقیقی و... از جمله خواسته‌های سرمایه‌گذاران است.
ریزش شدید قیمت تتر  
همزمان با مسجل شدن پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری، قیمت تتر که همواره ارتباط مستقیم با قیمت دلار در بازار آزاد داشته، سه هزار تومان ریزش کرد. همزمان با آغاز اعلام نتایج رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳، قیمت تتر در معاملات بامدادی با افتی بیش از ۴ درصد به کانال ۵۹ هزار تومانی وارد شد.تتر که در سقف کانال ۶۱هزارتومانی معامله می‌شد با پایان یافتن انتخابات و آغاز شمارش آرا، روندی نزولی به خود گرفت. این روند نزولی با اعلام نتایج رسمی و پیشتازی مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات، شدت بیشتری گرفت و حالا در زمان نوشتن این گزارش (۳ و ۵۰ دقیقه بامداد) تتر در پله‌های پایین کانال ۵۹ هزار تومانی معامله می‌شود.در معاملات آخر هفته دلار با افزایش قیمت ناشی از نااطمینانی از نتایج انتخابات به کانال ۶۱هزار تومانی رسیده بود.
 آغازی برای بهبود اقتصاد ایران در بلندمدت  
سهراب دل‌انگیزان، کارشناس اقتصادی و استاد اقتصاد دانشگاه در ابتدا به اهمیت حضور یک فرد درست در ساختمان پاستور پرداخت و توضیح داد: «انتخاب یک شخص منظم و معتقد به قانون، شایسته‌سالاری و تخصص‌محور بودن کارها و کسی که نظم مالی و بودجه‌ای را رعایت کند، می‌تواند نسبت به کسی که این موارد را رعایت نمی‌کند، بسیار موفق‌تر باشد. با وجود اینکه مسعود پزشکیان هنوز کار خود را به عنوان رئیس‌جمهوری آغاز نکرده اما بر اساس مصاحبه‌ها، مناظره‌ها و شناختی که از او وجود دارد، می‌توان گفت به نظر می‌آید تغییری در انتخاب مدیران تراز اول کشور صورت گیرد و تخصص‌محوری جایگزین وفادارمحوری شود. انتظار می‌رود در دولت پزشکیان، انضباط پولی و مالی تا حدودی دقیق‌تر رخ دهد. به علاوه، به نظر می‌رسد در این دولت، تلاش‌های جدی‌تری برای بهبود روابط بین‌الملل، کاهش تحریم‌ها و پیدا کردن راه‌هایی برای ایجاد ارتباطات تجاری و دیپلماتیک صورت بگیرد.مجموعه این موارد، نوید یک فضای امیدبخش در اقتصاد ایران را می‌دهد و همین موضوع یعنی کاهش انتظارات تورمی می‌تواند در همین روزها، سبب کاهش قیمت ارز حتی با مقادیر اندک شود. اگرچه این روند دائمی نخواهد بود، اما می‌تواند آغازی برای بهبود کلی وضعیت اقتصادی در بلندمدت باشد.»
برخی از کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی اقتصاد ایران محدودیت‌های سیاسی بسیاری وجود دارد که دست دولت را در بهبود وضعیت اقتصادی کشور می‌بندد. دل‌انگیزان درباره این ادعا اظهارکرد: «اقتصاد ایران پر از محدودیت‌های سیاسی است اما این محدودیت‌ها به شکلی نیستند که نتوان با وجود آنها کار کرد. برای مثال در دولت‌ خاتمی در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ شرایط در قیمت نفت بسیار وخیم بود و ایران نفت خود را با قیمت هشت تا ۱۰ دلار می‌فروخت. افزون بر آن، بدهی‌های ارزی پس از دوران سازندگی بسیار بالا رفته بود. به عبارت دیگر، ایران در گذشته هم این شرایط وخیم را تجربه کرده است اما راهکارهایی وجود دارد که دولت در همین شرایط بتواند در مسیر درست حرکت کند. مساله اصلی این است که دولت بتواند نظم و انضباط برقرار و بر اساس آن کار کند.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۳/۴/۱۷ -  شماره 5623
جستجو
جستجو
بالای صفحه