عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۳۴۸۸۷

استقبال خوب بازار سرمایه از مسعود پزشكیان و تیمش

رضا صادقیان

بسیاری از بازارهای مالی كشور از جمله بازار سرمایه   با آمدن  مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌ دولت، سبز پوش شدند. اگرچه برخی از كارشناسان معتقدند این روند چندان تداوم نخواهد داشت و تا زمان استقرار کامل دولت و تعیین سیاست‌های اقتصادی، بازارها نوسان‌های مختلفی را تجربه می‌کنند اما همین سیگنال‌ها نشان از امید به آینده دارد. بازار سرمایه و درخواست فعالان این بازار دولت برای به رسمیت شناختن استقلالش مهم‌ترین  موارد در مناظرات انتخاباتی بود.  بورسی که در مناظره‌های انتخاباتی نیز بار‌ها به اهمیت آن اشاره شد و حالا پزشکیان نسبت به آن مسئولیت دارد.روز گذشته با استقبال خوبی که بازار سرمایه از دکتر پزشکیان و تیم اقتصادی با تجربه ایشان کردند، انتظار این می‌رود که دغدغه‌های مؤثر و نکاتی که بازار سرمایه را به این حال و روز انداخته حل شود؛ نکاتی از جمله نرخ بهره بانکی و انتشار اوراق در بازار سرمایه طی سه سال اخیر، چالش‌های اساسی بود که بازار سرمایه را از اولویت دولت انداخته بود. دولتی‌ها برای تأمین کسری بودجه چشم‌شان را بر روی چالش‌های بورس بسته بودند و از عهده برطرف کردن دغدغه‌های بورس برنیامدند. درست است که بازار به صورت هیجانی مثبت شد، اما دولت پزشکیان باید هرچه سریع‌تر به اولویت‌های بورس رسیدگی کند.فعالان بازار سرمایه درباره گام‌های نخست و لازمی که بورس از پزشکیان انتظار دارد، می‌گویند حل مشکل نرخ خوراک پتروشیمی، دلار نیما و نظام دستوری قیمت‌گذاری و نرخ بهره بانک که در سطح اوراق با ۴۰ درصد معامله می‌شود، نقاط ضعفی بود که برطرف نشد. انتظار می‌رود که دولت ضمن قبول اصل ۴۴ قانون اساسی و کاهش تصدی‌گری دولت بر اقتصاد، در میان‌مدت به سمت اصلاح ساختار اقتصادی حرکت کند. در صورت اصلاح ساختار اقتصادی، بازار سرمایه نیز به صورت پایدار از رشد بهره می‌برد.

همچنین  درباره تداوم جهش مثبت بورس در روز‌های پیش‌رو می‌توان گفت، جهش دیروز و سبزپوشی بازار، بیش از اندازه خوشبینانه است که تداوم داشته باشد. بدون بر طرف کردن مسائل اساسی بورس و دغدغه‌های فعالان این حوزه، بازار سبز پوش نخواهد ماند. چالش‌های پیش‌رو از جمله معرفی وزرا و تغییرات در سطح مدیریت اقتصادی کشور، تأثیرات مختلفی را به صورت زمان‌بر در بورس خواهد گذاشت.
گفتنی اینكه بررسی قیمت‌ها در بازار ارز نشان می‌دهد که قیمت دلار با کاهش در حدود یک هزار و ۷۰۰تومانی، به زیر کانال ۶۰ هزار تومان برگشت و ۵۹ هزار و ۱۷۶تومان قیمت پیدا کرد. این میزان تغییر، کاهش حدود ۲.۵ درصدی قیمت سکه را نشان می‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۳/۴/۱۷ -  شماره 5623
جستجو
جستجو
بالای صفحه