عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۳۴۸۹۰

رسانه‌های جهان: امید به سیاست خارجی عمل‌گرایانه و بیم از عدم‌تغییرات

لیلا فرهادی

 تقریبا تمامی رسانه‌های مهم جهان خبر پیروزی پزشکیان را با ترکیبی از امید و شگفتی منتشر کرده اند.   آنها از ایجاد تغییرات بزرگ بعد از انتخاب پزشکیان ابراز ناامیدی کرده اند اما رسانه های آمریکایی به طور محسوس به بهبود روابط با ایران در حوزه برنامه هسته ای، امیدوارند. 
صنم وکیل رئیس بخش خاورمیانه در اندیشکده چاتهام به سی ان ان گفته بعید است که انتخاب پزشکیان به سرعت به تغییرات داخلی بیانجامد. اما پزشکیان به وضوح گفته برای تغییرات از درون تلاش خواهد کرد و در نتیجه فضای سرکوب کمی آرام خواهد گرفت.
سی ان ان در مورد ایجاد تغییرات در مساله تنش میان ایران و اسرائیل که چند ماه پیش به اولین حمله مستقیم ایران منجر شد نوشت: پزشکیان قرار نیست مواضع ایران در قبال اسرائیلر ا تغییر دهد. او از علاقه‌مندان به قاسم سلیمانی است و او را منبع افتخار ملی ایران می‌داند.با این حال سی ان ان ابراز امیدواری کرده است. این رسانه نوشته: پزشکیان یک اصلاح طلب مورد حمایت خاتمی است. مواضع او علیه سرکوب اعتراضات بعد از انتخابات ۱۳۸۸ و اعتراضات پاییز ۱۴۰۱ روشن است. ظریف از متحدان پزشکیان و از چهره‌های محبوب میان مردم ایران است. در دوران وزارت او رابطه ایران با جهان گرم‌تر شده بود.
روزنامه نیویورک تایمز نوشته پزشکیان قول داده با همه رقبای خود برای حل چالش‌های پیش رو همکاری کند، چون می‌داند چالش مقابله با جنگ داخلی و تفرقه موجود بیش از حد مهیب است.این رسانه نوشته: فهرست دلهره‌آوری از چالش‌ها در انتظار برنده است: اقتصاد بیمار که به دلیل سال‌ها تحریم ضعیف شده است، میزان ناامید کننده آرا و پیچیدگی‌های ژئوپلیتیکی که ایران را در سال جاری دو بار به آستانه جنگ رسانده است. بسیاری از ایرانیان دولت را به دلیل ویران کردن اقتصاد، محدود کردن آزادی‌های اجتماعی و انزوای کشور از سایر نقاط جهان سرزنش می‌کنند - و این انتخابات به نوعی به عنوان یک همه پرسی برای نشان دادن سیاست‌های ایدئولوژیک دولت عمل کرد.
واشنگتن پست چه نوشت؟ 
روزنامه واشنگتن پست در گزارش مفصلی به معرفی پزشکیان پرداخته و برنامه‌های او از جمله اصلاحات اقتصادی و اجتماعی و رابطه با جهان را برشمرده است. این رسانه نوشته: پزشکیان قول داده بر شکاف بین مردم و حاکمیت پل بزند. اما به محض اینکه وارد دفتر ریاست‌جمهوری شود، اصولگرایان بر سر راه برنامه‌های او خلل ایجاد خواهند کرد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۳/۴/۱۷ -  شماره 5623
جستجو
جستجو
بالای صفحه