عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۳۴۸۹۶
اقتصاددانی برای همه فصول؛

تورم در ایران با طیب‌نیا تک رقمی می‌شود؟

گروه اقتصادی: مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری توانست کاندیدای پیروز باشد و به عنوان نهمین رئیس‌جمهور در دوران جمهوری اسلامی ایران به ایستگاه پاستور برسد.

حالا و پس از شکست قطعی سعید جلیلی و تفکر او که بسیاری از کارشناسان آن را برای اقتصاد و سیاست و حتی رویکرد اجتماعی خطرناک می‌دانستند، حالا چشم‌ها به کابینه آینده مسعود پزشکیان دوخته شده است.یکی از اولین پرسش‌ها درباره گزینه وزارت اقتصاد و دارایی کابینه پزشکیان است و اولین نامی که در این میان شنیده می‌شود، علی طیب‌نیا است؛ وزیر اقتصادی که در دوران حسن روحانی توانست تورم را در کشور کنترل کند!خبر پیوستن او به کمپین انتخاباتی مسعود پزشکیان البته که با واکنش‌های بسیار مثبتی از سوی کارشناسان و جامعه مخاطبان نیز رو‌به‌رو شده بود؛ اما علی طیب‌نیا کیست؟
علی طیب‌نیا از دانشگاه تا دولت
طیب‌نیا همزمان با انقلاب اسلامی در رشته ریاضی مدرک دیپلم خود را دریافت کرد و با کسب رتبه ۱۶ کنکور در رشته اقتصاد دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت، این انتخاب رشته او به توصیه شهید بهشتی مبنی بر لزوم تحصیل در رشته اقتصاد انجام شد. او پس از تعطیلی دانشگاه‌ها در ایام انقلاب و نیز با توجه به انقلاب فرهنگی دوران کارشناسی‌اش را در سال ۱۳۶۴ به پایان رساند.علی طیب‌نیا، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است. او در سال ۱۳۷۲ دکتری تخصصی خود را با موضوع رساله «تورم ساختاری در ایران» از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران دریافت کرد و در ادامه در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به تدریس مشغول شد. وی از سال ۱۳۷۳ به عنوان دبیر کمیسیون اقتصاد دولت وارد کار اجرایی در سطح کلان اقتصاد ایران شد. تخصص وی در حوزه‌های بخش عمومی، پول، سیاست‌های پولی، سیاست‌های مالی و مالیاتی و برنامه‌ریزی اقتصادی است. طیب‌نیا تا سال ۱۳۸۴ به طور پیوسته به عنوان دبیر و نیز مشاور کمیسیون اقتصادی دولت مشغول فعالیت بود.طیب‌نیا، اقتصاددان و استاد دانشگاهی است که در دولت یازدهم به ساختمان قدیمی وزارت امور اقتصادی و دارایی در باب همایون راه یافت و بر صندلی وزارت تکیه زد. او در انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در قامت مشاور عارف، کاندیدایی که در روز‌های پایانی رقابت‌های انتخاباتی به نفع حسن روحانی کنار رفت در صفحه‌ تلویزیون ظاهر شد.
طیب‌نیا در فضای کارشناسی ایران به عنوان یک استاد موفق و آگاه دانشگاه شناخته می‌شد. استادی که پایان‌نامه‌اش مرتبط با تورم بود و نظریات متعددی را در خصوص مهار تورم ارائه کرده است. او پیش از تشکیل دولت یازدهم به تیم حسن روحانی پیوست و با تشکیل دولت یازدهم در قامت وزیر امور اقتصادی و دارایی در کابینه حضور یافت.
پیوستن به  دولت حسن روحانی
علی طیب‌نیا بعدتر خود در برنامه‌ای تلویزیونی روایتی از چگونگی شکل‌گیری تیم اقتصادی دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی ارائه داده است. وی همان زمان درباره‌ ترکیب تیم اقتصادی کابینه گفت: در دولت یازدهم از ابتدا قرار شد هماهنگی و انسجام مبنای تشکیل کابینه قرار بگیرد. قبل از اعلام نتیجه انتخابات کارگروه اقتصادی آقای روحانی با حضور حدود ۱۵ کارشناس از طیف‌های مختلف سیاسی کشور در دفتر مرکز تحقیقات استراتژیک تشکیل شد و توافق کلی روی منشا مشکلات صورت گرفت که این توافق مبنای تشکیل ستاد اقتصادی دولت تدبیر و امید قرار گرفت. بدون داشتن انسجام و هماهنگی، تیم اقتصادی دولت موفق نخواهد بود. دولت یازدهم دارای تیم اقتصادی منسجمی است.طیب‌نیا در حالی بر صندلی وزارت امور اقتصادی و دارایی تکیه زد که ۵۳ سال داشت و عنوان جوان‌ترین وزیر کابینه را از آن خود کرده بود. او در جلسه رای اعتماد با به دست آوردن ۲۷۴ رای مثبت در صدر فهرست وزیرانی قرار گرفت که بالاترین رای را در تاریخ جمهوری اسلامی داشتند.
طیب‌نیا در سال ۱۳۹۲ در دولت حسن روحانی توانست با کسب بالاترین رای اعتماد وزرا در تاریخ جمهوری اسلامی ایران به عنوان وزیر امور اقتصادی در کابینه حضور پیدا کند،البته روابط او چندان با مجلس به سامان نبود و در نهایت نیز طیب‌نیا در تاریخ‌های ۱۷ آذر ۱۳۹۲، ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ و ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ از مجلس شورای اسلامی کارت زرد دریافت کرد.
کارنامه‌ای درخشان در مهار تورم
طیب‌نیا را می‌توان موفق‌ترین وزیر اقتصاد در تاریخ جمهوری اسلامی دانست. در تمام سال‌های بعد از جنگ که دولت‌های هاشمی، خاتمی، احمدی‌نژاد، روحانی و رئیسی در راس امور اجرایی کشور بوده‌اند، تنها در دو سال تورم در ایران تک رقمی بود و آن دو سال نیز مربوط به دوران وزارت طیب‌نیا در رأس وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده است.کما اینکه آنگاه که طیب‌نیا در سال ۱۳۹۲ وزیر شد، تورم ۳۴.۷درصد بود، او اما موفق شد در همان سال اول و حتی قبل از تصویب برجام، با سیاست‌های اقتصادی‌اش تورم را در یک سال به کمتر از نصف برساند و در سال ۱۳۹۳  تورم به ۱۵.۶ درصد رسید و یک سال بعد نیز باز بدون برجام تورم ۱۱.۹ درصد شد و در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نیز که برجام اجرا می‌شد، این رقم به ۹ و ۹.۷درصد کاهش یافت. این حد از کاهش تورم، بعد‌ها دیگر تکرار نشد.در واقع باید اذعان داشت که علی طیب‌نیا در دوره چهارساله وزارت خود دستاورد قابل ملاحظه‌ای را در حوزه مهار تورم داشت.
کسی که پایان‌نامه‌اش را در باب تورم نگاشته بود در عمل نیز نشان داد که قادر به استفاده از آموزه‌های علمی خود است. ایران در سال‌های گذشته همواره با تورم دو رقمی مواجه بوده است. در فاصله‌ چهل و پنج سال اخیر تنها در سه سال تورم ایران تک رقمی شد. یک بار در سال ۱۳۶۴ نرخ تورم به ۶.۴ درصد رسید و دو بار دیگر در دوران وزارت علی طیب‌نیا در دوره‌ ریاست‌جمهوری حسن روحانی نرخ تورم تک رقمی شد.دولت یازدهم اتفاقا در شرایطی در پاستور مستقر شد که تورم به بحرانی جدی برای اقتصاد ایران تبدل شده بود. نرخ تورم ایران در سال ۱۳۹۲ به ۳۴.۷ درصد افزایش رسیده بود و سال پیش از آن یعنی در سال ۱۳۹۱ نیز نرخ تورم بالاتر از سی درصد برآورد شد. در اولین سال استقرار دولت یازدهم نرخ تورم تا محدوده‌ پانزده درصد کاهش یافت.در سال پس از آن یعنی در سال۱۳۹۴ نرخ تورم به حدود یازده درصد رسید، اما در دو سال پیاپی، یعنی در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ نرخ تورم در محدوده ۹ درصد برآورد شد که اتفاق بسیار مهمی برای اقتصاد ایران تلقی می‌شود.از سوی دیگر به اذعان برخی کارشناسان اقتصادی، اگر در تمام ایران ۲ متخصص تورم وجود داشته باشد یکی طیب‌نیاست که تخصص‌اش را به تجربه نیز آمیخته و ۴ سال کم تورم در تاریخ پر تورم اقتصاد ایران رقم زده است.
حال او که با پیوستنش به کمپین انتخاباتی مسعود پزشکیان از عوامل برد اصلی این رئیس‌جمهور تازه شد، در شرایطی که نرخ بالای تورم در سال‌های اخیر اقتصاد ایران را بسیار آزار داده است، بار دیگر قرار است به کابینه بازگردد.حضور علی طیب‌نیا، مردی که دو سال پیاپی توانست تورم را به محدوده‌ تک رقمی وارد کند، با واکنش مثبت در افکار عمومی همراه شده است. آیا نسخه‌ای که قرار است بار دیگر طیب‌نیا برای تورم ایران بپیچد می‌تواند نجات بخش اقتصاد ایران باشد؟

 

 

با موعد تحویل ۹۰ روزه صورت می‌گیرد؛ پیش‌فروش سوزوکی ویتارا  و  رفقا

 قیمت سوزوکی گرند ویتارا مدل ۲۰۲۴ با چیزی که در سایت راساخودرو به‌چشم می‌خورد، متفاوت خواهد بود.
به‌گزارش فرارو؛ قیمت سوزوکی گرند ویتارا مدل ۲۰۲۴ فعلا به شکل علی‌الحساب حدود یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان اعلام شده، اما به این عدد هزینه‌های مرسوم خودرو‌های وارداتی تعلق می‌گیرد. اضافه شدن مالیات، هزینه شماره‌گذاری، اسقاط خودرو فرسوده، کرایه حمل‌ونقل و ... در ماه‌های گذشته قیمت خودرو‌های وارداتی را تا دوبرابر نرخ اعلام شده در مبادی ورودی بالا برده است. از طرف دیگر همین الان معدود مدل‌های صفرکیلومتر سوزوکی گرند ویتارا مدل ۲۰۱۸ با ارقامی نزدیک چهار میلیارد آگهی می‌شوند. پیش‌فروش سوزوکی گرند ویتارا و سه محصول دیگر ژاپنی تا نوزدهم تیرماه ادامه دارد.
۱- پیش فروش سوزوکی ویتارا و سه محصول دیگر ژاپنی، برای همه نیست. متقاضیانی که قبلا در سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی، روی محصولات سوزوکی دست گذاشتند، تیرماه امسال امکان انتخاب یکی از چهار محصول ارائه شده از سوی راساموتور را خواهند داشت. راساموتور به‌عنوان شرکت واردکننده محصولات سوزوکی به ایران، مسئولیت پیش‌فروش سوزوکی ویتارا و سه محصول دیگر این برند را برعهده دارد.
پیش‌فروش سوزوکی ویتارا و مدل‌های مختلف سوزوکی در این برهه نیازمند این است که متقاضیان به‌صورت همزمان محصول انتخابی خود را باید در سامانه یکپارچه نیز انتخاب کنند. آنطور که گفته می‌شود، اگر خودروی انتخابی متقاضی در سامانه یکپارچه با چیزی که در سایت راساموتور به‌ثبت می‌رسد، همخوانی نداشته باشد، قراردادی به صورت اتوماتیک ابطال می‌شود.
۲- پیش‌فروش سوزوکی ویتارا توسط راساموتور همزمان با سه محصول دیگر ژاپنی از همین برند کلید خورده است. سوزوکی گرند ویتارا نام‌آشناترین گزینه است. قبلا در ایران حضور داشته و حالا با به‌اسم سوزوکی گرند ویتارا ۲۰۲۴ برای فروش گذاشته شده است. سوزوکی فرانکس کنار سوزوکی گرند ویتارا دو شاسی‌بلند جدید ژاپنی به بازار خودرو محسوب می‌شوند و علاوه بر آنها، اسم دو سدان دیگر یعنی سوزوکی سیاز و سوزوکی بالنو در سایت راساخودرو به‌چشم می‌خورد.
۳- قیمت سوزوکی ویتارا و سه محصول دیگر ژاپنی درقالب پیش‌فروش راساموتور به شکل علی‌الحساب اعلام شده است. یعنی به‌جز چیزی که به‌اسم قیمت علی‌الحساب در مبادی ورودی درنظر گرفتند، هزینه حمل‌ونقل، مالیات بر ارزش افزوده، اسقاط خودرو فرسوده، شماره‌گذاری و کرایه حمل بر قیمت خودرو اضافه خواهد شد.قیمت سوزوکی ویتارا به‌عنوان مثال یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان است، البته علی‌الحساب. چون تجربه نشان داده، در محاسبه قیمت نهایی خودرو وارداتی، رقم نهایی تا دوبرابر قیمت مبادی ورودی بالا می‌رود. فراموش نکنید قیمت سوزوکی گرند ویتارا مدل ۲۰۲۴ در بازار جهانی چیزی بین ۱۵ تا ۱۶هزار دلار است؛ تقریبا ۱.۸ تا دو میلیارد تومان؛ اما این را هم باید بدانید که همین الان معدود مدل‌های صفرکیلومتر سوزوکی گرند ویتارا در بازار آزاد تا مرز چهار میلیارد آگهی می‌شود.قیمت سوزوکی فرانکس که از سوزوکی گرندویتارا کمتر است، به‌شکل علی‌الحساب یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده است. سوزوکی بالنو علی‌الحساب یک میلیارد و ۲۸۰میلیون پیش‌فروش می‌شود و قیمت سوزوکی سیاز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون است.
۴- پیش‌فروش سوزوکی ویتارا و سه محصول دیگر ژاپنی با موعد تحویل ۹۰ روزه آغاز می‌شود. یعنی اواخر مهرماه امسال موعد تحویل گرند ویتارا مدل ۲۰۲۴ و سوزوکی سیاز، سوزوکی بالنو و سوزوکی فرانکس خواهد بود.سوزوکی گرند ویتارا مدل ۲۰۲۴ با رنگ سفید، مشکی، نقره‌ای، خاکستری، سرمه‌ای و قرمز پیش‌فروش می‌شود. سوزوکی بالنو دقیقا با همین ترکیب رنگ در سایت راساموتور قرار گرفته است، اما سوزوکی فرانکس فقط با رنگ‌های سفید، مشکی، نقره‌ای و خاکستری روانه بازار می‌شوند و رنگ‌های سوزوکی سیاز، سفید، نقره‌ای، خاکستری و قهوه‌ای اعلام شده است.
۵- پیش‌فروش سوزوکی ویتارا و الباقی محصولات راساموتور با لحاظ یکسری شرایط آغاز شده است. متقاضی که دنبال خرید سوزوکی ویتارا و سه محصول دیگر ژاپنی است، باید در این مرحله نیمی از قیمت علی‌الحساب اعلام شده برای هر محصول را به حساب راساموتور واریز کند. رنگ انتخابی متقاضی وابسته به ظرفیت‌هاست و طبیعتا اولویت با آن‌هایی است که زودتر اقدام کنند.
محصولات راساموتور با سه سال گارانتی فروخته می‌شوند. با هر کد ملی امکان خرید یک محصول وجود دارد. انصراف از خرید بعد  ازانعقاد قرارداد، شامل جریمه پنج درصدی از قیمت پایه خودرو می‌شود. شرط نداشتن پلاک انتظامی فعال در این مرحله از پیش‌فروش محصولات سوزوکی وجود دارد و متقاضی بعد از ۷۲ ساعت از واریز وجه برای انعقاد قرارداد راهی نمایندگی‌های راساموتور شود.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۳/۴/۱۹ -  شماره 5625
جستجو
جستجو
بالای صفحه