عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۳۴۸۹۷

آمار دقیقی از تعداد افراد مبتلا به تب دنگی در کشور وجود ندارد

طبق آخرین آمار غیررسمی شمار مبتلایان به تب دنگی به بیش از ۱۴۰ نفر رسیده و این در حالی است که این بیماری هنوز نه درمان مشخصی دارد و نه استفاده از واکسن برای کسانی که تابه‌حال مبتلا نشده‌اند، امکان‌پذیر است.

بر اساس اظهارنظر کارشناسان حوزه درمان انتقال پشه‌های ناقل بیماری تب دنگی از طریق لاستیک و تایر ماشین‌ها اتفاق می‌افتد. از آنجا که این پشه‌ها بیش از ۵۰۰ متر نمی‌توانند پرواز کنند، احتمال اینکه از شهری به شهر دیگر منتقل شوند تقریباً صفر است؛ اما آنها می‌توانند با تخم‌گذاری در جاهای تاریک و نمور عامل گسترش این بیماری باشند. مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، دراین‌باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «متاسفانه هنوز هیچ آمار دقیقی در مورد تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور نداریم. اما با در نظر گرفتن پراکندگی افراد مبتلا به این بیماری و مساله انکارناپذیر وجود پشه در تمام شهرها، اینکه دچار همه‌گیری در زمینه تب دنگی شویم دور از ذهن نیست. در واقع با وجود پشه فرد ناقل در هر شهری می‌تواند بین ۶ تا ۱۰ نفر را مبتلا کند.»او می‌افزاید: «این بیماری تازه شروع شده و هنوز گستردگی آن به طور دقیق معلوم نیست. طی روزهای آینده قرار است جلسه‌ای با مسئولان وزارت بهداشت و درمان در این زمینه داشته باشیم تا بتوانیم ابعاد انتشار این بیماری را بررسی کنیم.»محرز در پاسخ به این سوال که آیا تب دنگی واکسن دارد یا نه، توضیح می‌دهد: «واکسن وجود دارد اما مساله اینجاست که متخصصان می‌گویند این واکسن‌ها تنها برای افرادی که قبلاً به این بیماری مبتلا شده‌اند تجویز می‌شود و کسانی که تابه‌حال مبتلا نشده‌اند استفاده از این واکسن برایشان خطرناک است. متاسفانه تب دنگی درمان خاصی هم ندارد. مساله مهم در این زمینه پیشگیری است که باید در دستور کار قرار بگیرد. ضمن اینکه افراد مبتلا باید به محض بروز علائم هرچند خفیف به مراکز درمانی مراجعه کنند. از طرف دیگر یک بار ابتلا به این بیماری نمی‌تواند باعث مصونیت شود و هر فرد ممکن است بیش از سه بار به این بیماری مبتلا شود. وی افزود: خوشبختانه آمار مرگ‌ومیر بر اثر این بیماری بسیار کم است اما مساله اینجاست که آثار بیماری تا مدت‌ها در بدن فرد باقی می‌ماند و باعث درد و ضعف‌های طولانی‌مدت می‌شود.

 

 

پیش‌بینی ‌وقوع‌ دماهای بالای ۵۰ درجه در خوزستان

مدیرکل هواشناسی خوزستان از پیش‌بینی وقوع دماهای ۴۹ و ۵۰ درجه و بالاتر در استان خبر داد.
محمد سبزه‌زاری اظهار کرد: تا روز جمعه شاهد روند افزایش دما و وقوع دماهای ۴۹ و ۵۰ درجه و بالاتر در اغلب نقاط استان خواهیم بود.وی افزود: امیدیه با ۴۸.۶ و ایذه با ۲۳.۷ درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنکترین نقاط خوزستان گزارش شده‌اند. تغییرات دمای اهواز در این مدت بین ۴۷.۵ و ۳۱.۴ درجه سانتیگراد در نوسان بوده است.
گفتنی اینکه پیش از این، صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه نواحی شمال غرب کشور شاهد بارش باران است گفت: در شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، برخی مناطق غربی سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز بارش پراکنده رخ خواهد داد. در همین رابطه رییس مرکز اقلیم سازمان هواشناسی گفت: امسال در جنوب شرق آسیا یک سال استثنایی بود و کم‌کم این موج گرما به سمت غرب گسترش پیدا می‌کند و به همین علت با دمای به شدت بالاتر از نرمال مواجه می‌شویم.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۳/۴/۱۹ -  شماره 5625
جستجو
جستجو
بالای صفحه