کد خبر: ۱۱۶۶۶۶

رئيس قوه قضاییه: بی سند متهم کردن، ناشایست است

رئیس قوه‌قضائیه با تاکید بر ضرورت نهادینه‌سازی فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در کشور، اتهام‌زنی‌های بدون سند را موجب وارد آمدن ضربه به روند مبارزه با فساد دانست و گفت: کسانی که به هر دلیل دچار هوای نفس شده و به اموال مردم با اخذ رشوه، پورسانت، اختلاس و ... دست اندازی کرده اند، بهتر است قبل از اینکه دستگاه قضایی به سراغشان برود، خودشان این اموال را بازگردانند.

سیدابراهیم رئیسی با اشاره به کلید زدن پروژه ناامیدسازی مردم توسط دشمن از مدت‌ها قبل، تاکید کرد: بی تردید مردم عاشورایی ما مایوس نخواهند شد. پرچمی که مقام معظم رهبری برداشته اند، پرچم مقاومت و مبارزه با فساد است. بنده نیز یک طلبه و سرباز هستم و ملت بزرگ، مخلص و متدین، پای کار هستند. دولت، مجلس، نهاد‌ها و رسانه‌ها می‌دانند که گسترش فساد موجب ناامیدی و مبارزه با فساد موجب امیدواری در جامعه است. به حمداله با رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب و حضور مردم در صحنه، تا امروز قلب پروژه دشمن از کار افتاده و مردم بیش از همیشه امیدوار به آینده نظام و کشور هستند. ادامه این روند نیز تلاش همگان را می‌طلبد.وی با تاکید بر اینکه در مبارزه با فساد باید از افراط و تفریط پرهیز کرد، یادآور شد: هم بی عملی و هم انگشت اتهام بی سند به سمت کسی گرفتن، هر دو به روند مبارزه با فساد ضربه می‌زند. نباید کسانی خواسته یا ناخواسته امری غیر مستند را در فضای مجازی یا حقیقی به کسی نسبت دهند. اگر سندی وجود دارد باید به دستگاه قضایی ارائه شود، زیرا اتهام زنی در فضای حقیقی و مجازی، موجب سلب امنیت روانی و اخلاقی از جامعه می‌شود و باید این موضوع به دقت کنترل شود.رئیسی با بیان اینکه دلسوزان نظام باید مستند سخن بگویند، اظهار کرد: دستگاه قضایی به هیچ عنوان ظلم به هیچکس را روا نمی‌داند. ما معتقدیم در عین قاطعیت باید عادلانه و بر اساس آنچه که منطبق با حق و عدل است، برخورد کنیم، زیرا به اعتقاد ما چنین برخوردی است که می‌تواند امید‌ها را در جامعه افزون کند.

 

 

غالب ائمه جمعه به دلیل تعدد مشاغل، وقت مطالعه ندارند؛
افراد  سر جای خودشان نیستند

گروه سياسي:
یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: متاسفانه دولت و مجلس آنطوری که انتظار می‌رفت، عمل نکردند. مخصوصا آن بخش اصلاح‌طلبی مجلس نتوانست کارش را انجام دهد. بخش مهمی از اصلاح‌طلبان جامعه و بخش عمده مردم که به این افراد رای دادند، انتظارشان خیلی بیشتر بود. به نظر من نمی‌توان به مجلس دهم نمره‌ای بالای ۱۴ یا ۱۵ داد.
حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، به انتقاد از برخی رویه‌ها طی چهار دهه گذشته پرداخت و گفت:  یکی از اشتباهاتی که بعد از انقلاب، نظام ما گرفتار آن شد این بود که آدم‌ها در خیلی از موارد سر جای خودشان نبودند.آن روزها بحثی را مطرح می‌کردیم تحت عنوان تعهد یا تخصص؛  گفته می‌شد که تعهد بر تخصص مقدم است. یعنی کسی که به اخلاق و دین متعهد بود باید نمره اول را به او داد، لذا در گزینش‌هایی هم که انجام می‌‌شود، (هنوز هم در پاره‌ای از سئوالات گزینشی مطرح هست)، کسی که مثلا می‌خواست کارمند بانک شود از او سئوالات توضیح‌المسائلی می‌پرسیدند که هیچ ربطی به کارش نداشت و فقط از لحاظ دینی او را تست می‌کردند آن‌هم به معنای توضیح‌المسائلی دین!پیداست که هر کسی که زرنگ‌تر بود پاسخ سئوالات را در می‌آورد و می‌توانست آنها را جواب دهد و در جایگاهی که جایش نبود می‌رفت و هیچ تست کاری و تخصصی معمولا انجام نمی‌شد.وی خاطر نشان كرد:یکی از چیزهایی که مملکت را نجات می‌دهد، مدیریت درست است، مدیریت یعنی اداره کردن کشور به نحو احسن و قطعا مدیریت چیزی است که باید برای آن نسخه پیچید، از نظر من که یک روحانی هستم نسخه مدیریت را «شرع» نمی‌پیچد، عقل و تجربه بشری می‌پیچد.
یک نفر اگر می‌‌خواهد مدیر باشد نمی‌تواند در توضیح‌المسائل بگردد و بفهمد که مدیر خوب یا بد کیست؛ نمی‌تواند فرمول آن را از آنجا پیدا کند، همانطور که یک پزشک باید فرمول و کار خودش را در حوزه تخصصی یاد بگیرد.مدیر خوب کسی است که بتواند از عقل و تجربه بشری برای اداره بخشی که مربوط و مسئول آن است، استفاده کند و این امر هم جغرافیاشناس نیست.ما بعد از انقلاب یکی از مشکلات‌مان این بود که آدم‌ها سر جای خودشان قرار نداشتند، چرا که انقلاب کرده و دست به تسویه زدیم و خیلی از آدم‌های مجرب را بیرون کردیم و یک سری آدم تازه آمدند که یا دانش آن کار را نداشتند و یا اگر دنبالش می‌رفتیم به سراغ متون دینی می‌رفتیم که آنجا به درستی دانش آن کار نصیبمان نمی‌شد.
فاضل میبدی گفت: روحانیت یکی از مصادیق این داستان است و این سئوال که چرا روحانیت در ۴۰ سال پس از انقلاب در نگاه مردم آن جایگاه قبل خود را نداشته، به دلیل این است که روحانیت از جایگاه خودش در رفت و جایی نشست که جایگاهش نبود. یعنی در مسائل اجرایی دخالت کردند یا خودش مستقیم درگیر شد یا کسانی که درگیر  کار اجرایی بودند توسط روحانیت دستور می‌گرفتند؛ در هر دو صورت روحانیت مسئول کارهای اجرایی شناخته شد و طبیعتا دانش و تخصص این کار را نداشت و از تجربه بشری هم چندان استفاده نمی‌کرد.قبل از انقلاب، جایگاه روحانیت در مسجد و بالای منبر بود، وعظ و سخنرانی می‌کرد و خیلی هم محبوبیت داشت؛ اما بعد از انقلاب همه‌جا از جمله رئیس کمیته‌ها روحانی بود و به طور مثال من به عنوان یک روحانی اولین شورای فرماندهی سپاه‌ یزد را تشکیل دادم و رئیس کمیته میبد هم بودم.مردم سیگار، قند، نبات و کوپن می‌خواستند به سراغ روحانیت می‌رفتند، روحانیت چه جوابی داشت به آنها بدهد؟! اگر جوابی هم می‌داد و وعده او محقق نمی‌شد؛ دروغگو از آب در می‌آمد.این استاد حوزه گفت: یکی از علت‌هایی هم که بین مردم و بخشی از روحانیت فاصله افتاده نا‌همگونی و ناسازگاری اندیشه موجود است که بین نسل جوان و روحانیت وجود دارد؛ یعنی بخشی از روحانیت ما با داده‌ها و اندیشه‌های روز جلو نیامده نمونه آن خطبه‌هایی است که در نماز جمعه خوانده می‌شود این خطبه‌ها هیچ ربطی به نسل امروز ندارد، مال بیش از ۵۰۰ سال پیش است. اینکه بگویند حمله کنیم و بکشیم که نشد خطبه! خطبه آن است که جامعه مسلمانی را در اندیشه روز نگه دارید و مردم را عالم به زمان کنید؛ اما متاسفانه این موضوع در ادبیات برخی از روحانیت ما نیست یعنی نسبت به اندیشه روز آگاهی ندارند و نمی‌توانند با این نسل یک مفاهمه و گفت‌و‌گو برقرار کنند دلیل آن هم این است که غالب ائمه جمعه شغل‌های زیادی به ویژه کارهای اجرایی در استان‌های خودشان دارند. این روحانی فرصت مطالعه برای ایراد خطبه ندارد اینکه مجال و فرصتی که بنشیند فکر کند که دنیا چه خبر است، اندیشه‌ها چه هستند و اخلاق چه می‌گوید یا فلسفه فقه و دین چه هستند و مسائل اجتماعی را ندارند. وی افزود: نباید شاه‌بیت مرامنامه سیاسی ما مبارزه با آمریکا یا دعوا با یک کشور باشد. مملکت شاه‌بیتش در توسعه است. توسعه به معنای علمی تا دنیای پیشرفته‌ای که برای ۵۰ سال آینده خودش تعریف کرده مشخص شود که می‌خواهد کجا بایستد. ما نباید همه‌اش خودمان را از نظر نظامی در آینده تعریف کنیم، بعد نظامی یک بخش از کار ماست. ابعاد اقتصادی و سیاست خارجی و داخلی و بحث‌های اجتماعی و فرهنگی و دانشگاهی بحث‌های مهمی است که باید ببینیم سال بعد کجا هستیم. چه کسی نسخه پیچیده است و چه کسی پیش‌بینی کرده است؟‌ اینکه بزرگان اندیشه کنند و اتاق فکری برای خود درست کنند که ما کجا باید بایستیم اصلا این بحث‌ها مطرح نیست. فقط بحث این است که برای انتخابات بعد چه کسی را بگذاریم و چه کسی را نگذاریم. مشکل این است که انتخابات مجلس محلی است و در انتخابات‌های محلی نظر مردم را جلب می‌کنند تا رای دهند. همین است که مردم ما همان روحیه سابق را دارند و هیچ فرقی هم نکرده است. هنوز که هنوز است شخص در محل خود می‌نشیند ببیند چه کسی به او نزدیکتر است و چه کسی فامیلش هست تا برای او رای جمع کند و هیچ وقت به فکر منافع ملی کشور نیستند و این بحث برای مردم مطرح نیست.

 

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
1398/6/12 -  شماره 4504
جستجو
جستجو
بالای صفحه
کد خبر: ۱۱۶۶۶۶

رئيس قوه قضاییه: بی سند متهم کردن، ناشایست است

رئیس قوه‌قضائیه با تاکید بر ضرورت نهادینه‌سازی فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در کشور، اتهام‌زنی‌های بدون سند را موجب وارد آمدن ضربه به روند مبارزه با فساد دانست و گفت: کسانی که به هر دلیل دچار هوای نفس شده و به اموال مردم با اخذ رشوه، پورسانت، اختلاس و ... دست اندازی کرده اند، بهتر است قبل از اینکه دستگاه قضایی به سراغشان برود، خودشان این اموال را بازگردانند.

سیدابراهیم رئیسی با اشاره به کلید زدن پروژه ناامیدسازی مردم توسط دشمن از مدت‌ها قبل، تاکید کرد: بی تردید مردم عاشورایی ما مایوس نخواهند شد. پرچمی که مقام معظم رهبری برداشته اند، پرچم مقاومت و مبارزه با فساد است. بنده نیز یک طلبه و سرباز هستم و ملت بزرگ، مخلص و متدین، پای کار هستند. دولت، مجلس، نهاد‌ها و رسانه‌ها می‌دانند که گسترش فساد موجب ناامیدی و مبارزه با فساد موجب امیدواری در جامعه است. به حمداله با رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب و حضور مردم در صحنه، تا امروز قلب پروژه دشمن از کار افتاده و مردم بیش از همیشه امیدوار به آینده نظام و کشور هستند. ادامه این روند نیز تلاش همگان را می‌طلبد.وی با تاکید بر اینکه در مبارزه با فساد باید از افراط و تفریط پرهیز کرد، یادآور شد: هم بی عملی و هم انگشت اتهام بی سند به سمت کسی گرفتن، هر دو به روند مبارزه با فساد ضربه می‌زند. نباید کسانی خواسته یا ناخواسته امری غیر مستند را در فضای مجازی یا حقیقی به کسی نسبت دهند. اگر سندی وجود دارد باید به دستگاه قضایی ارائه شود، زیرا اتهام زنی در فضای حقیقی و مجازی، موجب سلب امنیت روانی و اخلاقی از جامعه می‌شود و باید این موضوع به دقت کنترل شود.رئیسی با بیان اینکه دلسوزان نظام باید مستند سخن بگویند، اظهار کرد: دستگاه قضایی به هیچ عنوان ظلم به هیچکس را روا نمی‌داند. ما معتقدیم در عین قاطعیت باید عادلانه و بر اساس آنچه که منطبق با حق و عدل است، برخورد کنیم، زیرا به اعتقاد ما چنین برخوردی است که می‌تواند امید‌ها را در جامعه افزون کند.

 

 

غالب ائمه جمعه به دلیل تعدد مشاغل، وقت مطالعه ندارند؛
افراد  سر جای خودشان نیستند

گروه سياسي:
یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: متاسفانه دولت و مجلس آنطوری که انتظار می‌رفت، عمل نکردند. مخصوصا آن بخش اصلاح‌طلبی مجلس نتوانست کارش را انجام دهد. بخش مهمی از اصلاح‌طلبان جامعه و بخش عمده مردم که به این افراد رای دادند، انتظارشان خیلی بیشتر بود. به نظر من نمی‌توان به مجلس دهم نمره‌ای بالای ۱۴ یا ۱۵ داد.
حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، به انتقاد از برخی رویه‌ها طی چهار دهه گذشته پرداخت و گفت:  یکی از اشتباهاتی که بعد از انقلاب، نظام ما گرفتار آن شد این بود که آدم‌ها در خیلی از موارد سر جای خودشان نبودند.آن روزها بحثی را مطرح می‌کردیم تحت عنوان تعهد یا تخصص؛  گفته می‌شد که تعهد بر تخصص مقدم است. یعنی کسی که به اخلاق و دین متعهد بود باید نمره اول را به او داد، لذا در گزینش‌هایی هم که انجام می‌‌شود، (هنوز هم در پاره‌ای از سئوالات گزینشی مطرح هست)، کسی که مثلا می‌خواست کارمند بانک شود از او سئوالات توضیح‌المسائلی می‌پرسیدند که هیچ ربطی به کارش نداشت و فقط از لحاظ دینی او را تست می‌کردند آن‌هم به معنای توضیح‌المسائلی دین!پیداست که هر کسی که زرنگ‌تر بود پاسخ سئوالات را در می‌آورد و می‌توانست آنها را جواب دهد و در جایگاهی که جایش نبود می‌رفت و هیچ تست کاری و تخصصی معمولا انجام نمی‌شد.وی خاطر نشان كرد:یکی از چیزهایی که مملکت را نجات می‌دهد، مدیریت درست است، مدیریت یعنی اداره کردن کشور به نحو احسن و قطعا مدیریت چیزی است که باید برای آن نسخه پیچید، از نظر من که یک روحانی هستم نسخه مدیریت را «شرع» نمی‌پیچد، عقل و تجربه بشری می‌پیچد.
یک نفر اگر می‌‌خواهد مدیر باشد نمی‌تواند در توضیح‌المسائل بگردد و بفهمد که مدیر خوب یا بد کیست؛ نمی‌تواند فرمول آن را از آنجا پیدا کند، همانطور که یک پزشک باید فرمول و کار خودش را در حوزه تخصصی یاد بگیرد.مدیر خوب کسی است که بتواند از عقل و تجربه بشری برای اداره بخشی که مربوط و مسئول آن است، استفاده کند و این امر هم جغرافیاشناس نیست.ما بعد از انقلاب یکی از مشکلات‌مان این بود که آدم‌ها سر جای خودشان قرار نداشتند، چرا که انقلاب کرده و دست به تسویه زدیم و خیلی از آدم‌های مجرب را بیرون کردیم و یک سری آدم تازه آمدند که یا دانش آن کار را نداشتند و یا اگر دنبالش می‌رفتیم به سراغ متون دینی می‌رفتیم که آنجا به درستی دانش آن کار نصیبمان نمی‌شد.
فاضل میبدی گفت: روحانیت یکی از مصادیق این داستان است و این سئوال که چرا روحانیت در ۴۰ سال پس از انقلاب در نگاه مردم آن جایگاه قبل خود را نداشته، به دلیل این است که روحانیت از جایگاه خودش در رفت و جایی نشست که جایگاهش نبود. یعنی در مسائل اجرایی دخالت کردند یا خودش مستقیم درگیر شد یا کسانی که درگیر  کار اجرایی بودند توسط روحانیت دستور می‌گرفتند؛ در هر دو صورت روحانیت مسئول کارهای اجرایی شناخته شد و طبیعتا دانش و تخصص این کار را نداشت و از تجربه بشری هم چندان استفاده نمی‌کرد.قبل از انقلاب، جایگاه روحانیت در مسجد و بالای منبر بود، وعظ و سخنرانی می‌کرد و خیلی هم محبوبیت داشت؛ اما بعد از انقلاب همه‌جا از جمله رئیس کمیته‌ها روحانی بود و به طور مثال من به عنوان یک روحانی اولین شورای فرماندهی سپاه‌ یزد را تشکیل دادم و رئیس کمیته میبد هم بودم.مردم سیگار، قند، نبات و کوپن می‌خواستند به سراغ روحانیت می‌رفتند، روحانیت چه جوابی داشت به آنها بدهد؟! اگر جوابی هم می‌داد و وعده او محقق نمی‌شد؛ دروغگو از آب در می‌آمد.این استاد حوزه گفت: یکی از علت‌هایی هم که بین مردم و بخشی از روحانیت فاصله افتاده نا‌همگونی و ناسازگاری اندیشه موجود است که بین نسل جوان و روحانیت وجود دارد؛ یعنی بخشی از روحانیت ما با داده‌ها و اندیشه‌های روز جلو نیامده نمونه آن خطبه‌هایی است که در نماز جمعه خوانده می‌شود این خطبه‌ها هیچ ربطی به نسل امروز ندارد، مال بیش از ۵۰۰ سال پیش است. اینکه بگویند حمله کنیم و بکشیم که نشد خطبه! خطبه آن است که جامعه مسلمانی را در اندیشه روز نگه دارید و مردم را عالم به زمان کنید؛ اما متاسفانه این موضوع در ادبیات برخی از روحانیت ما نیست یعنی نسبت به اندیشه روز آگاهی ندارند و نمی‌توانند با این نسل یک مفاهمه و گفت‌و‌گو برقرار کنند دلیل آن هم این است که غالب ائمه جمعه شغل‌های زیادی به ویژه کارهای اجرایی در استان‌های خودشان دارند. این روحانی فرصت مطالعه برای ایراد خطبه ندارد اینکه مجال و فرصتی که بنشیند فکر کند که دنیا چه خبر است، اندیشه‌ها چه هستند و اخلاق چه می‌گوید یا فلسفه فقه و دین چه هستند و مسائل اجتماعی را ندارند. وی افزود: نباید شاه‌بیت مرامنامه سیاسی ما مبارزه با آمریکا یا دعوا با یک کشور باشد. مملکت شاه‌بیتش در توسعه است. توسعه به معنای علمی تا دنیای پیشرفته‌ای که برای ۵۰ سال آینده خودش تعریف کرده مشخص شود که می‌خواهد کجا بایستد. ما نباید همه‌اش خودمان را از نظر نظامی در آینده تعریف کنیم، بعد نظامی یک بخش از کار ماست. ابعاد اقتصادی و سیاست خارجی و داخلی و بحث‌های اجتماعی و فرهنگی و دانشگاهی بحث‌های مهمی است که باید ببینیم سال بعد کجا هستیم. چه کسی نسخه پیچیده است و چه کسی پیش‌بینی کرده است؟‌ اینکه بزرگان اندیشه کنند و اتاق فکری برای خود درست کنند که ما کجا باید بایستیم اصلا این بحث‌ها مطرح نیست. فقط بحث این است که برای انتخابات بعد چه کسی را بگذاریم و چه کسی را نگذاریم. مشکل این است که انتخابات مجلس محلی است و در انتخابات‌های محلی نظر مردم را جلب می‌کنند تا رای دهند. همین است که مردم ما همان روحیه سابق را دارند و هیچ فرقی هم نکرده است. هنوز که هنوز است شخص در محل خود می‌نشیند ببیند چه کسی به او نزدیکتر است و چه کسی فامیلش هست تا برای او رای جمع کند و هیچ وقت به فکر منافع ملی کشور نیستند و این بحث برای مردم مطرح نیست.

 

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد