به گزارش تسنیم، این روزها بازار گرانی کالاها هم داغ شده، انگار شب عید است و بر مبنای روال هر سال و تأثیر آن بر قیمت کالاها، قیمت انواع مواد مصرفی مردم مجدد روند افزایشی پیدا کرده است. انگار همه تولیدکنندگان خود را با قیمت خودرو و عقب نماندن از آن مقایسه میکنند.
شاید یکه تاز گرانی ها، خودرو باشد، اما دولت نه تنها برای این کالای مصرفی مردم هیچ کاری نکرده، بلکه هر سه ماه نیز به آنها اجازه داد بر اساس تورم و ارز و سایر هزینه ها، درخواست افزایش قیمت دهند. شاید برای سایر کالاها نیز این مجوز داده شده، که هر از چندگاهی همه با هم با فاصله یک هفته و یک ماهه قیمت اقلام تولیدی خود را گران میکنند.
بر اساس این گزارش، نکته جالب این است که تولیدکننده میگوید هزینه هایش بالا رفته و مواد اولیه وارداتی است و به همین دلیل برای افزایش قیمت مجوز گرفته است. اما نمیدانم این مجوزها از کجا گرفته میشود که کسی خبردار نمیشود. مگر نباید درخواست افزایش قیمت از سوی تولید کننده به سازمان حمایت ارائه و پس از تأیید به، ستاد تنظیم بازار برای تأیید نهایی ارسال و نهایتا ابلاغ شود؟ حداقل در این دو ماه اخیر نشنیده ایم که این ستاد مجوزی به این منظور صادر کرده باشد. این موضوع از دو حالت خارج نیست، یا بدون مجوز افزایش قیمتها رخ میدهد، که باید سازمان حمایت نظارت کند؛ اگر مجوزی هم از سوی ستاد تنظیم بازار صادر شده، چرا اعلام نشده است.
آیا مجوز افزایش ۲۵ درصدی قیمت مواد شوینده صادر شده است؟
گزارش میدانی از بازار مواد شوینده، حاکی از این است که موج گرانی در حال رسیدن به این بخش است، به نوعی که آقای اکبری یکی از فروشندگان مواد شوینده و بهداشتی در این خصوص اعلام کرد: در تیر ماه بخشی از اقلام شوینده قیمت آن گران شد و در حال حاضر نیز، توزیع کننده این اقلام به ما اعلام کرده که یک ماه آینده نیز قرار است ۲۰ الی ۲۵ درصد قیمتها مجدد افزایش یابد.
نمونه یک قلم این کالاها، دستکش آشپزخانه بود که از یک برند سه قسمت را در مغازه داشت به این ترتیب که در ۳۰ دی ماه سال ۹۸ نرخ دستکش ۹۵۰۰ تومان بوده که به ترتیب در ۷ خرداد ماه به ۱۱۵۰۰ تومان و در ۱۳ مرداد ماه به ۱۷۵۰۰ تومان تغییر قیمت داده است.
همچنین پودر لباسشویی از ۷۵۰۰ تومان در تیر ماه به ۹ هزار تومان رسیده است. البته پودر لباسشویی در دو برند شناخته شده حتی به ۱۱ هزار تومان رسیده است. همان طور که معمولا وقتی یک برند افزایش قیمت میدهد، سایر برندهای هم صنف نیز در صدد افزایش نرخهای خود میافتند، باید منتظر گرانی سایر برندها نیز بود. وقتی هم جویای دلیل این وضعیت میشویم جوابی جز افزایش نرخ دلار ندارند. معتقدند وقتی مواد اولیه وارداتی باشد، در قیمت نهایی نیز اثر میگذارد.
به گفته یکی از فروشندگان محصولات شوینده، قرار است یک ماه آینده قیمتها حدود ۲۰ درصد گران شود. بنابراین فعلاً صدای گرانی به گوش میرسد، تا تصویرش به دید مردم برسد مدت زیادی نمانده است.
مردم مراقب قیمتهای کاذب باشند
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه همچنان قیمتهای انواع خودرو کاذب بوده و مردم نباید تحت تاثیر قیمتها قرار بگیرند، گفت: در حال حاضر قیمت انواع خودروها ۵ تا ۱۲ میلیون تومان کاهش یافته است.سعید موتمنی با اشاره به اینکه با آغاز مرحله جدید فروش فوری خودروها توسط شرکتهای خودروساز روند افزایش قیمتها در بازار خودرو کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: از سه شنبه هفته گذشته تا امروز قیمت انواع خودروهای داخلی ۵تا۱۲ میلیون کاهش پیدا کرده است.وی با بیان اینکه البته همچنان قیمتها کاذب بوده و مردم نباید تحت تاثیر قیمتها قرار بگیرند، افزود: به هیچ عنوان مردم تحت تاثیر قیمتهای کاذب بازار قرار نگیرند پیشبینی ما این است فروشهای فوری خودرو در هفتههای آینده باعث میشود تا قیمتهای کاذب خودرو در بازار کاهش پیدا کند.
بازار خرید و فروش همچنان راکد است اما در قالب آگهی در فضای مجازی قیمتهای کاذبی برای خودروها عنوان میشود که مردم باید مراقب این موضوع باشند. دلیلی برای افزایش خودرو آنهم به صورت غیر منطقی وجود ندارد.
افزایش ۱۰ درصدی قیمت پوشک
همچنین، یکی از اقلام بهداشتی مورد نیاز خانوادههای بچه دار پوشک است که این کالا نیز در ۱۵ فروردین ماه ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود که بعد از افزایش قیمت ارز به ۷۸ هزار تومان و در حال حاضر نیز قرار است از روز گذشته ۲۲ شهریور ماه با افزایش ۱۰ درصدی به ۸۶ هزارتومان فروخته میشود.البته شاید تولید کنندگانی که این روزها در حال افزایش قیمت هستند، در ابتدای سال که تقریباً همه کالاها مجوز دریافت کردند، آنها قیمت خود را تغییر ندادند و در شرایط فعلی تصمیم به انجام این کار گرفته اند، که البته این موضوع شاید در مورد موارد اندکی از کالاها رخ داده باشد.
شروع افزایش قیمت محصولات سلولوزی از ۶ شهریور
داستان اینجا تمام نمیشود، محصولات سلولوزی نیز از قافله گرانی عقب نمانده و دو برند قیمتهای خود را از ۶ شهریور ماه افزایش داده و سایر برندها نیز قطعاً از این قافله عقب نخواهند ماند و نهایتا تا یک ماه آینده نرخ محصولات خود را تغییر خواهد داد. همچنین پدهای بهداشتی نیز از جمله اقلامی است که با افزایش قیمت روبه رو شده است.
این وضعیت تنها برای بازار مواد شوینده و سلولوزی نبوده و در هفته گذشته گرانی کره، تخم مرغ، مرغ و کمبود روغن جامد و افزایش غیرقانونی در برخی موارد و در ابتدای فهرست نیز خودرو نیز رخ داده و همه اینها کنار هم و ادامه دار بودن این وضعیت، باعث میشود مردم ماهانه چندین برابر افزایش حقوقی که دولت در ابتدای سال برای کارگران و کارمندان در نظر گرفت را خرج کنند. البته این خرج کردن برای خانوادهای است که توانایی خرید دارد اما، کارگر و یا کارمندی که با حداقل حقوق زندگی میکند، شاید اصلا برخی از این اقلام را نتواند در سبد ماهانه خود داشته باشد.