دکتر مسعود پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر برنامهای دقیق برای آموزش و پرورش داشته باشیم، نباید ۹۰ درصد نخبگان ما به خروج از کشور فکر کنند. وقتی کودکی در این نظام آموزشی رشد میکند و در نهایت هدف خود را مهاجرت میداند، باید بررسی کنیم که چه اشکالی در شیوههای آموزش ما وجود دارد. نباید به نقطهای برسیم که آینده و آرزوی جوانان ما در آن سوی مرزها شکل بگیرد. آموزش باید بهگونهای باشد که تعلق خاطر به کشور، فرهنگ، منطقه و جامعه در دانشآموزان تقویت شود.دکتر پزشکیان با اشاره به ظرفیت دانشگاهها در حل مسائل کشور تصریح کرد: تهران دانشگاههای بزرگی دارد. دانشکدههای اقتصاد، فنی، علوم اجتماعی و دیگر مراکز علمی میتوانند نقش مهمی در ارائه راهکارهای عملی داشته باشند. متأسفانه ما از توانایی دانشگاهیان در حل مشکلات استفاده نمیکنیم، در حالی که تمام این ناترازیها و چالشهای موجود با کمک کارشناسان و متخصصان قابل حل است.
رئیس جمهور با انتقاد از نگاه دستوری به حل مسائل کشور اظهار داشت: مشکلات کشور با دستور و بگیر و ببند حل نخواهد شد. دانشگاهها باید مسئولیت بپذیرند و وارد میدان شوند. شوراهای شهری و منطقهای نیز میتوانند بسیاری از مشکلات مربوط به دسترسی به امکانات آموزشی و بهداشتی را برطرف کنند. اگر نهادهای علمی و اجرایی هماهنگ عمل کنند، بخش زیادی از چالشهای کشور از میان برداشته خواهد شد.وی با اشاره به ضرورت شناخت مشکلات و برنامهریزی علمی برای حل آنها اظهار داشت: کافی است که بدانیم رحم الله امرأ عرف نفسه؛ یعنی خداوند رحمت کند کسی را که خود را بشناسد. امروز بهترین مدیران، متخصصان و امکانات در تهران متمرکز شدهاند. بسیاری از نخبگانی که کشور پرورش داده، به این شهر آمدهاند، اما شهرستانها به آنها فرصت رشد ندادهاند. این خود مسئلهای جداست، اما مسئله مهمتر این است که همین نخبگان و مدیران نتوانند مشکلات خود را حل کنند، در حالی که انتظار میرود راهحلهایی برای مشکلات کل کشور ارائه دهند. پزشکیان با اشاره به وضعیت نابرابر توزیع امکانات و درآمد تصریح کرد: میانگین درآمد در تهران ۳۰۰ میلیون تومان است، در حالی که در سایر مناطق کشور حدود ۲۰۰ میلیون تومان برآورد میشود. این یعنی اختلاف درآمدی قابلتوجهی بین پایتخت و سایر استانها وجود دارد. پراکندگی جغرافیایی منابع و ثروت دچار اشکال است و این نابرابری نیازمند اصلاح ساختاری است.رئیس جمهور با استناد به راهکارهای عملی برای حل مشکلات آموزش و بهداشت تأکید کرد: در جلسات کارشناسی، بارها مطرح شده که حل مشکلات آموزش و پرورش و بهداشت در تهران نیازمند همکاری استانداری، شهرداریها و شوراهای شهری است. اگر واقعاً به آینده کودکان کشور اهمیت میدهیم، باید زمینهای مورد نیاز برای ساخت مدارس تأمین شود. شهرداریها میتوانند در این زمینه نقش کلیدی ایفا کنند. اگر مدرسهای ساخته نمیشود، دستکم زمین آن باید اختصاص داده شود. بسیاری از تغییر کاربریها که در شهرها اتفاق افتاده و باید بازنگری شوند تا زمینهایی که برای آموزش و بهداشت در نظر گرفته شده بودند، دوباره به کاربری اصلی خود بازگردند.
پزشکیان با تأکید بر لزوم مطالبهگری در حوزه آموزش خاطرنشان کرد: انتظار این است که مدیران کل آموزش و پرورش در هر استان، تیمهای مطالبهگری تشکیل دهند و نیازهای خود را بهطور شفاف اعلام کنند. شوراها، دولت، استانداریها و مجلس باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و برای حل این مسائل همکاری کنند. کیفیت آموزش نباید تحت تأثیر کمبود فضا و امکانات قرار بگیرد.