یکی از شهروندانی که در حال خرید هم است درپاسخ به اینکه چه کالاهایی پس از اجرایی شدن افزایش قیمت بنزین افزایش قیمت داشته، با گلایه میگوید قیمت چه اجناسی افزایش نداشته است؟
در همان ساعتهای اولیه افزایش قیمت بنزین مسئولان از کنترل بازار و تاثیر نداشتن این افزایش قیمت بر سایر اجناس صحبت کردند، آنها حتی میگفتند که دلیلی بر افزایش قیمتها وجود ندارد و بازار با سوخت بنزین نمیچرخد که گرانی در پی داشته باشد.
به گزارش کاوش؛ از ستاد تنظیم بازار و نظارت و کنترل صحبت کردند و اینکه سازمانهای مربوطه با سرکشیهای روزانه اجازه افزایش قیمتها را نمیدهند، هرچند از همان روزهای اول هم مشخص بود که این وعده وعیدهها صرفا حرف درمانی است و اگر تنها همان افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین سهمیهای را هم در نظر بگیریم تاثیر آن بر قیمت سایر اجناس حتمی خواهد بود.
برای صرفه جویی به ناچار اجناس کم کیفیت را خریداری میکنم
خانم حسنونی، یكی از شهروندان اهوازی میافزاید: بعد از این گرانیهای اخیر برای اینکه در اقتصاد خانواده صرفه جویی کنم مجبور میشوم اجناسی که کیفیت کمی دارند را خریداری کنم بطور مثال همین سیب زمینی که تا قبل از افزایش قیمتها کیلویی ۳ هزار تومان بود به ۶ هزار تومان رسیده که من به خاطر صرفه جویی جنس بی کیفیت با قیمت پایینتر را میخرم هرچند خرابی آن بیشتر باشد. وی درباره میزان تغییر قیمت برخی دیگر از اقلام میگوید: گوجه فرنگی پیش از این هر کیلو ۳ هزار تومان بود اما در چند روز اخیر روزانه در قیمت آن نوسان وجود داشته و بین ۸ هزار تا ۱۲ هزار تومان متغیر بوده است.
آقای استاد زاده با اشاره به کمیاب شدن برنج پاکستانی میگوید: تا ۲ هفته گذشته این نوع برنج را ۷۰ هزار تومان خریداری میکردم در حالیکه امروز همان را ۹۰ هزار تومان به من فروخته اند، همچنین قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی از ۷۵ هزار به ۹۵ هزار تومان و مرغ از کیلویی ۱۰ هزار و ۲۰۰ به ۱۳ هزار و ۳۰۰ افزایش داشته است. این شهروند با تاکید بر گران شدن قیمت پیاز و گوجه فرنگی ادامه میدهد: پیاز پیش از این تحولات قیمتی هرکیلو ۳ هزار بود و اکنون به ۷ هزار تومان رسیده است، همچنین قیمت گوجه از ۲ و حداکثر سه هزار تومان به ۱۰ هزار تومان تغییر یافته است. حتی شلغم هم دچارافزایش قیمت شده و از کیلویی ۱۰۰۰ تومان به ۴ هزار تومان تغییر کرده است. یکی از میوه فروشان منطقه فاز یک پادادشهر با بیان اینکه کرایه حمل بار ۴۰ درصد افزایش داشته و از ۷۰ هزار به صد هزار تومان رسیده است، افزود: برای جبران این افزایش کرایه بطور میانگین تمام اجناس ما ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است. قیمت هر کیلو انار از ۵ و ۶ هزار تومان به ۸ هزار تومان و موز از ۱۲ هزار به ۱۴ هزار رسیده است. آقای دهدشتی که راننده وانت بار است با اشاره به اینکه وقتی اصطحکاک خودرو بالا باشد مصرف بنزین نیز به طور طبیعی بیشتر میشود، اذعان میکند: با توجه به اینکه خودروی من تک سوز بنزینی است سهمیه در نظر گرفته شده برای آن ماهانه ۲۰۰ لیتر بود که ۱۰۰ لیتر هم مجددا تعلق گرفت اما بازهم کفایت نمیکند در نتیجه مجبور به افزایش ۴۰ درصدی کرایهها شدم.
خانم رضوی نیا نیز در این خصوص اظهار میکند: از همان ابتدا که قیمت بنزین تغییر پیدا کرد نگرانی اصلی مردم از افزایش سایر قیمتها پس از اجرای این طرح بود که البته این نگرانی نیز به جا بود زیرا نه تنها وعده مسئولان مبنی برعدم تغییر هیچگونه قیمتی به طور کامل محقق نشد بلکه مردم این روزها به وضوح با گرانیها دست و پنجه نرم میکنند و قدرت خرید آنها بیش از پیش کاهش یافته است. بطور مثال برنج محلی که تا پیش از این طرح به قیمت هرکیلویی هشت هزار و ۵۰۰ تومان بود حال با حدود ۳۰ درصد افزایش و با نرخ ۱۲ هزار تومان خریداری میکنم، همچنین انواع آجیل حدود ۱۵ درصد افزایش داشته و قیمت تخم مرغ با ۲۰ درصد افزایش از دانهای ۶۰۰ تومان به ۷۵۰ تومان تغییر یافته است.
سهمیه نگرفته ایم
حیدر راننده تاکسی ویژه است و در خط سلمان فارسی – پادادشهر کار میکند و در رابطه با سهمیه بندی بنزین اینگونه توضیح میدهد: سهمیه بنزین مختص تاکسیهای ویژه تاکنون به ما تعلق نگرفته است و این برای من که به واسطه شغلم روزانه ۱۵، ۱۶ لیتر بنزین سوخت میشود نگران کننده است اما با این حال تا کنون کرایهها را افزایش نداده ام. مسئول خط رسالت، نبوت، صد دستگاه و باهنر میگوید: بطور میانگین چیزی حدود ۵۰۰ تومان و یا کمتر کرایههای این مسیرها افزایش داشته است به عبارت دیگر کرایهای که پیش از این ۲ هزار و ۱۵۰ تومان بود ، اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و کرایهی رسالت و منازل صد دستگاه از ۲ هزار ۸۰۰ به ۳ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
عباس مرادی که راننده تاکسی شخصی است، بیان میکند: باوجود آن که پیامکی به گوشی من ارسال شده مبنی بر اینکه به رانندگان خودروهای شخصی ساماندهی شده از طریق استانداری و شهرداری سهمیه تعلق میگیرد اما هنوز این کار صورت نگرفته است.
وی ادامه میدهد: من در خط حصیرآباد و چهارصد دستگاه کار میکنم و پس از تغییر نرخ بنزین از آن جایی که سهمیهای به ما تعلق نمیگیرد کرایه را از ۲ هزار به ۳ هزار تومان افزایش دادهام. همچنین خانم عبدالهپور در مورد تغییر قیمت کرایهها با بیان اینکه برای جابه جایی بیشتر از اتوبوس استفاده میکنم، میگوید: کرایه اتوبوس خط منبع آب از ۷۰۰ به ۸۰۰ تومان تغییر پیدا کرد اما عملا ۱۰۰۰ میگیرند زیرا وقتی به طور مثال ۲ هزار تومان برای کرایه ۲ نفر میدهیم مابقی را پس نمیدهند.
مهدوی پور مدیر آژانس بانوان نیز در این خصوص با اشاره به اینکه تغییری در کرایه داخلی نداشتهایم و همان ۴ هزار تومان است، اضافه میکند: در روزهای ابتدایی اجرای طرح افزایش قیمت و سهمیهبندی بنزین به ما اعلام شد که تا ۵۰ درصد امکان افزایش کرایهها وجود دارد اما بعد از چند روز بیان کردند کرایهها به همانترتیب گذشته باشد.
افزایش سرسام آوربرخی اجناس
در گزارشات میدانی طبق گفته شهروندان، مغازه داران و صاحبان فروشگاهها قیمت اکثر اقلام به خصوص مواد غذایی و میوهها به طور میانگین بین ۲۰ تا ۳۰ درصد روند صعودی داشته و بیشترین افزایش قیمتها متوجه حبوبات، گوجه فرنگی، پیاز و همچنین کرایه وانت بارها بوده است، در این بین برخی کالاها مانند برنج هندی و پاکستانی کمیاب شده است.
لازم به ذکر است قیمت مواد مصرفی چون قند، شکر و روغن تاکنون تغییر چندانی نداشته است. اکثر سرویسهای مدارس نیز خواستار افزایش کرایهها با حداقل تغییر ۳۰ هزار تومان شده اند. مشکلات رانندگان اما به افزایش قیمت بنزین و بعضا تعلق نگرفتن سهمیه خلاصه نمیشود و از کمیاب شدن و افزایش قیمت کپسول گاز خبر میدهند که از یک میلیون تومان به چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تغییر کرده است. همچنین از تعداد کم کارگاههای نصب کپسول CNG گلایه مند بودند.
آنها انتظار دارند با توجه به اینکه پس از افزایش قیمت بنزین تقاضا برای گازسوز کردن خودروها افزایش پیدا کرده است، مسئولان ذی ربط حداقل برای حل این مشکل اقدام کنند و تنها در جلسات پشت میزی از کنترل بازار حرف نزنند.