ماهیت بازار خودروی ایران و انحصاری بودن این بازار تاثیر بسزایی بر تحولات قیمت در بازار دارد. برای درک علل افزایش قیمت خودرو طی روزهای اخیر باید به چند نکته توجه کرد.
اولین مسئله ماهیت بازار خودروی ایران و انحصاری بودن این بازار به شکلی که دو خودروساز بزرگ سهم غالب را در اختیار دارند و هر گونه تغییری در عرضه توسط این دو خودروساز تاثیر بسزایی بر تحولات قیمت در بازار دارد. اعلام پایان تولید بعضی از محصولات خودروسازان بزرگ یکی از عوامل موثر بر افزایش قیمت خودرو طی روزهای اخیر به شمار می رود. علاوه بر این به دنبال شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش حجم مبادلات بین المللی در کنار تحریم ها عرضه محصولات از جمله خودرو با محدودیت مواجه شده است که این امر نیز باعث افزایش قیمت خودرو شده است. در کنار عوامل موثر بر سمت عرضه باید تقاضا و عوامل موثر بر تقاضای خودرو را مد نظر داشت. رشد نقدینگی طی سالهای اخیر و توزیع نابرابر نقدینگی، دسترسی گروههای خواص به منابع پولی کشور، ثبت بازی در بخش تقاضای خودرو و مدیریت تقاضا را در دست داشته است. مضاف بر این، بخشی از تقاضای ایجاد شده ناشی از افزایش نگرانیها نسبت به تورم آتی و به عبارت دیگر انتظارات تورمی و تلاش برای حفظ ارزش دارایی های پولی خانوارها میباشد. بر این اساس مجموعه عوامل طرف عرضه و تقاضا جهش قیمت طی روزهای اخیر را به همراه داشته است. اعلام تصمیم به افزایش قیمت مصوب خودرو هم در این میان بی تاثیر نبوده است چرا بازار به نوعی این افزایش قیمت را پیش خور میکند.