کد خبر: ۱۳۲۱۰۷
شهردار اهواز: در تلاش هستیم از ورود نیروی مازاد به شهرداری جلوگیری شود

عمق مشکلات اهواز با کمتر جایی قابل مقایسه است

شهردار اهواز با بیان اینکه ضعیف بودن زیرساخت‌های ناشی از دوران دفاع مقدس موجب شده تعدد و عمق مشکلات اهواز با کمتر جایی قابل مقایسه باشد، گفت: جا داشت برای رفع عقب‌ماندگی‌های ناشی از دوران جنگ، اهواز بیشتر مورد توجه حاکمیت و مرکز قرار می‌گرفت اما این اتفاق نیفتاده است؛ امیدواریم با تلاش‌هایی که انجام می‌شود استان خوزستان را به جایگاه خود برسانیم.

رضا امینی در شصت و ششمین اجلاس مشورتی روسای شوراهای شهرها و مراکز استان‌ها که در اهواز برگزار شد، با اشاره به اجرای قانون شوراها و تشکیل شوراهای شهر اظهار کرد: با تاخیر ۲۰ ساله یکی از اصول اساسی قانون اساسی عملیاتی شد و اگر جمهوری اسلامی‌را به شخص بالغ تشبیه کنیم اکنون شوراها نیز با ۲۲ تا ۲۳ سال سن، آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند. اما نکاتی برای بهتر شدن وضع و نفوذ بیشتر شورایی‌ها در مجموعه مدیریت در شهرها وجود دارد که بعضا به عنوان آفت، مانع عملکرد بهتر شوراها می‌شوند و باید در این جلسات در این خصوص صحبت شود. وی افزود: باید مسیر برای کار باز شود زیرا ما ویترین و جلوه حاکمیت در نظر مردم هستیم. بر اساس قوانین و اصول پیش‌بینی شده در قانون اساسی، شوراها متولی امور حاکمیت‌های محلی و مطالبه‌گر امور مردم از دولت هستند. شهردار اهواز بیان کرد: متاسفانه شوراهای شهر و روستا دچار آفاتی شده‌اند و این خانواده را به شدت تهدید می‌کند.
امینی ادامه داد: در دولت‌های مختلف با هر آنچه به عنوان تقاضا به مجلس شورای اسلامی‌یا دولت ارائه شده، مقداری از اختیارات شوراها کاسته شده و این نماد مردم‌سالاری در کشور ما که در شوراها وجود دارد با تهدید جدی مواجه است و اگر دیر بجنبیم ممکن است شوراها با بی مهری‌های بیشتر نیز روبه‌رو شوند و قدرت‌شان تحلیل برود؛ در نتیجه بار سنگینی که شوراها از حاکمیت به دوش می‌کشند مجددا به سمت دولت تمایل پیدا می‌کند و موجب کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود. وی عنوان کرد: نخستین موضوعی که موجب تقویت شوراها می‌شود، انسجام بین اعضای شورای شهر است و اگر این موضوع وجود نداشته باشد لایه‌های زیرین مدیریت شهری که بافت‌های سنتی، قدیمی‌و برنامه‌ریز شهرداری‌ها هستند، از پس کار برنمی‌آیند. متاسفانه اکثر توان شوراها صرف مواجهه با برنامه‌های مدیریت شهری می‌شود و عملا به شوراهای شهرداری‌ها تبدیل می‌شوند و بسیار زود فرصت‌ها تمام می‌شود و مشکلات باقی می‌مانند. 
امینی گفت: دعوت از نخبگان و مجربین برای حضور در شوراها یک اصل اجتناب‌ناپذیر است؛ هر چند باید از ظرفیت جوانان استفاده شود اما شورا جایگاهی است که به تعدادی افراد مجرب و کارکشته نیاز دارد. در صورتی که شوراها به صِرف جوان‌گرایی کاملا جوان شوند، طبیعتا در جنگ با مشکلات، با مشکل جدی مواجه خواهند شد. وی عنوان کرد: سرمایه انسانی، سرمایه مادی و برنامه سه رکن اساسی موفقیت در شهرداری‌ها هستند و اگر این سه رکن همزمان محقق شوند شهرداری‌ها سریعا به اهداف خود می‌رسند. شهردار اهواز بیان کرد: ادعای حل همه مشکلات شهر در یک دوره، واهی و غیرمنطقی است اما باید تلاش شود از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده شود و بیشتر مشکلات حل شوند. امینی ادامه داد: رویکرد شورای شهر اهواز رویکرد ویژه‌ای در حوزه سرمایه‌گذاری و مشارکت بوده است اما نداشتن خروجی مورد نظر تاکنون، به دلیل کاهش سرمایه اجتماعی بین سرمایه‌گذاران اهواز و همراهی نکردن بدنه ماندگار برای حضور بخش خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری است که امیدواریم هر چه سریعتر این شرایط تغییر کند و بخشی از اهواز از این طریق متحول شود. وی بیان کرد: هوشمندسازی شهرها و کاهش اِعمال سلایق شخصی جزو ضرورت‌های مدیریت شهر هستند؛ امروزه فساد گسترده در ادارات کشور به یک اصل نهادینه درآمده و باید به صورت جدی با این مساله برخورد شود؛ یکی از راه‌های برخورد با این مساله، هوشمندسازی و کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌هایی است که در سیستم نفوذ کرده‌اند و منابع را به سمت خاصی سوق می‌دهند. شهردار اهواز گفت: دسترسی به درآمدهای شهرداری بسیار کوتاه مدت است و شورای شهر می‌تواند با تصویب یک طرح یا لایحه، در دو سه هفته کار را محقق کند؛ این مساله موجب شده طمع در این زمینه زیاد باشد که مدیریت را آشفته می‌کند. در این شرایط، باید مراقبت شود تا سرمایه به هدف برسد.
امینی عنوان کرد: متعادل نبودن نیروی انسانی با وظایف و تکالیف شهرداری‌ها نیز یکی از اشکالات موجود در شهرداری‌ها است که این مساله در اهواز بیشتر است. در تلاش هستیم که از ورود نیروی مازاد به شهرداری جلوگیری شود البته ممکن است در گوشه کنار شهرداری اتفاقاتی بیفتد اما اراده بر این است که از ورود نیروی بیشتر به شهرداری جلوگیری شود. وی ادامه داد: متاسفانه سهم زیادی از درآمدهای شهرداری اهواز در بخش جاری هزینه می‌شود که این مساله، هشدار خطرناکی است و به ما آلارم می‌دهد و قطعا کالبد شهر از این حیث مورد تهدید جدی واقع می‌شود. شهردار اهواز گفت: نسبت بودجه جاری به عمرانی در شهرداری‌ها ۴۰ به ۶۰ است اما معمولا در کلانشهرها و مراکز استان‌ها رقابت بر این است که هزینه جاری کمتر از این باشد و اکنون در برخی کلانشهرها بودجه بخش عمرانی به ۷۰ تا ۷۵ درصد هم می‌رسد. در اهواز در تلاش هستیم با کاهش هزینه‌های جاری، سهم عمرانی را افزایش دهیم. امینی افزود: در ایران دستگاه‌ها و بخش‌های مختلفی فعالیت می‌کنند اما تفاوت اصلی شهرداری با دستگاه‌های دیگر، مدیریت توام درآمد و هزینه است. پیچیدگی کار در شهرداری موجب سودجویی برخی افراد خارج از شهرداری و اغفال برخی کارکنان شهرداری می‌شود که باید از این مساله مراقبت شود تا منابع در جای خود به کار گرفته شوند. وی با اشاره به تاثیر جنگ تحمیلی بر عقب‌ماندگی خوزستان گفت: تخریب زیرساخت‌ها و ایجاد شرایط سخت شهری به دلیل حملات ناجوانمردانه دشمن به مردم موجب عقب‌ماندگی خوزستان شد و جا داشت بعد از دوران دفاع مقدس که به عنوان دوران سازندگی نامگذاری شد، بیشتر به این استان توجه می‌شد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
1401/11/1 -  شماره 5295
جستجو
جستجو
بالای صفحه
کد خبر: ۱۳۲۱۰۷
شهردار اهواز: در تلاش هستیم از ورود نیروی مازاد به شهرداری جلوگیری شود

عمق مشکلات اهواز با کمتر جایی قابل مقایسه است

شهردار اهواز با بیان اینکه ضعیف بودن زیرساخت‌های ناشی از دوران دفاع مقدس موجب شده تعدد و عمق مشکلات اهواز با کمتر جایی قابل مقایسه باشد، گفت: جا داشت برای رفع عقب‌ماندگی‌های ناشی از دوران جنگ، اهواز بیشتر مورد توجه حاکمیت و مرکز قرار می‌گرفت اما این اتفاق نیفتاده است؛ امیدواریم با تلاش‌هایی که انجام می‌شود استان خوزستان را به جایگاه خود برسانیم.

رضا امینی در شصت و ششمین اجلاس مشورتی روسای شوراهای شهرها و مراکز استان‌ها که در اهواز برگزار شد، با اشاره به اجرای قانون شوراها و تشکیل شوراهای شهر اظهار کرد: با تاخیر ۲۰ ساله یکی از اصول اساسی قانون اساسی عملیاتی شد و اگر جمهوری اسلامی‌را به شخص بالغ تشبیه کنیم اکنون شوراها نیز با ۲۲ تا ۲۳ سال سن، آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند. اما نکاتی برای بهتر شدن وضع و نفوذ بیشتر شورایی‌ها در مجموعه مدیریت در شهرها وجود دارد که بعضا به عنوان آفت، مانع عملکرد بهتر شوراها می‌شوند و باید در این جلسات در این خصوص صحبت شود. وی افزود: باید مسیر برای کار باز شود زیرا ما ویترین و جلوه حاکمیت در نظر مردم هستیم. بر اساس قوانین و اصول پیش‌بینی شده در قانون اساسی، شوراها متولی امور حاکمیت‌های محلی و مطالبه‌گر امور مردم از دولت هستند. شهردار اهواز بیان کرد: متاسفانه شوراهای شهر و روستا دچار آفاتی شده‌اند و این خانواده را به شدت تهدید می‌کند.
امینی ادامه داد: در دولت‌های مختلف با هر آنچه به عنوان تقاضا به مجلس شورای اسلامی‌یا دولت ارائه شده، مقداری از اختیارات شوراها کاسته شده و این نماد مردم‌سالاری در کشور ما که در شوراها وجود دارد با تهدید جدی مواجه است و اگر دیر بجنبیم ممکن است شوراها با بی مهری‌های بیشتر نیز روبه‌رو شوند و قدرت‌شان تحلیل برود؛ در نتیجه بار سنگینی که شوراها از حاکمیت به دوش می‌کشند مجددا به سمت دولت تمایل پیدا می‌کند و موجب کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود. وی عنوان کرد: نخستین موضوعی که موجب تقویت شوراها می‌شود، انسجام بین اعضای شورای شهر است و اگر این موضوع وجود نداشته باشد لایه‌های زیرین مدیریت شهری که بافت‌های سنتی، قدیمی‌و برنامه‌ریز شهرداری‌ها هستند، از پس کار برنمی‌آیند. متاسفانه اکثر توان شوراها صرف مواجهه با برنامه‌های مدیریت شهری می‌شود و عملا به شوراهای شهرداری‌ها تبدیل می‌شوند و بسیار زود فرصت‌ها تمام می‌شود و مشکلات باقی می‌مانند. 
امینی گفت: دعوت از نخبگان و مجربین برای حضور در شوراها یک اصل اجتناب‌ناپذیر است؛ هر چند باید از ظرفیت جوانان استفاده شود اما شورا جایگاهی است که به تعدادی افراد مجرب و کارکشته نیاز دارد. در صورتی که شوراها به صِرف جوان‌گرایی کاملا جوان شوند، طبیعتا در جنگ با مشکلات، با مشکل جدی مواجه خواهند شد. وی عنوان کرد: سرمایه انسانی، سرمایه مادی و برنامه سه رکن اساسی موفقیت در شهرداری‌ها هستند و اگر این سه رکن همزمان محقق شوند شهرداری‌ها سریعا به اهداف خود می‌رسند. شهردار اهواز بیان کرد: ادعای حل همه مشکلات شهر در یک دوره، واهی و غیرمنطقی است اما باید تلاش شود از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده شود و بیشتر مشکلات حل شوند. امینی ادامه داد: رویکرد شورای شهر اهواز رویکرد ویژه‌ای در حوزه سرمایه‌گذاری و مشارکت بوده است اما نداشتن خروجی مورد نظر تاکنون، به دلیل کاهش سرمایه اجتماعی بین سرمایه‌گذاران اهواز و همراهی نکردن بدنه ماندگار برای حضور بخش خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری است که امیدواریم هر چه سریعتر این شرایط تغییر کند و بخشی از اهواز از این طریق متحول شود. وی بیان کرد: هوشمندسازی شهرها و کاهش اِعمال سلایق شخصی جزو ضرورت‌های مدیریت شهر هستند؛ امروزه فساد گسترده در ادارات کشور به یک اصل نهادینه درآمده و باید به صورت جدی با این مساله برخورد شود؛ یکی از راه‌های برخورد با این مساله، هوشمندسازی و کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌هایی است که در سیستم نفوذ کرده‌اند و منابع را به سمت خاصی سوق می‌دهند. شهردار اهواز گفت: دسترسی به درآمدهای شهرداری بسیار کوتاه مدت است و شورای شهر می‌تواند با تصویب یک طرح یا لایحه، در دو سه هفته کار را محقق کند؛ این مساله موجب شده طمع در این زمینه زیاد باشد که مدیریت را آشفته می‌کند. در این شرایط، باید مراقبت شود تا سرمایه به هدف برسد.
امینی عنوان کرد: متعادل نبودن نیروی انسانی با وظایف و تکالیف شهرداری‌ها نیز یکی از اشکالات موجود در شهرداری‌ها است که این مساله در اهواز بیشتر است. در تلاش هستیم که از ورود نیروی مازاد به شهرداری جلوگیری شود البته ممکن است در گوشه کنار شهرداری اتفاقاتی بیفتد اما اراده بر این است که از ورود نیروی بیشتر به شهرداری جلوگیری شود. وی ادامه داد: متاسفانه سهم زیادی از درآمدهای شهرداری اهواز در بخش جاری هزینه می‌شود که این مساله، هشدار خطرناکی است و به ما آلارم می‌دهد و قطعا کالبد شهر از این حیث مورد تهدید جدی واقع می‌شود. شهردار اهواز گفت: نسبت بودجه جاری به عمرانی در شهرداری‌ها ۴۰ به ۶۰ است اما معمولا در کلانشهرها و مراکز استان‌ها رقابت بر این است که هزینه جاری کمتر از این باشد و اکنون در برخی کلانشهرها بودجه بخش عمرانی به ۷۰ تا ۷۵ درصد هم می‌رسد. در اهواز در تلاش هستیم با کاهش هزینه‌های جاری، سهم عمرانی را افزایش دهیم. امینی افزود: در ایران دستگاه‌ها و بخش‌های مختلفی فعالیت می‌کنند اما تفاوت اصلی شهرداری با دستگاه‌های دیگر، مدیریت توام درآمد و هزینه است. پیچیدگی کار در شهرداری موجب سودجویی برخی افراد خارج از شهرداری و اغفال برخی کارکنان شهرداری می‌شود که باید از این مساله مراقبت شود تا منابع در جای خود به کار گرفته شوند. وی با اشاره به تاثیر جنگ تحمیلی بر عقب‌ماندگی خوزستان گفت: تخریب زیرساخت‌ها و ایجاد شرایط سخت شهری به دلیل حملات ناجوانمردانه دشمن به مردم موجب عقب‌ماندگی خوزستان شد و جا داشت بعد از دوران دفاع مقدس که به عنوان دوران سازندگی نامگذاری شد، بیشتر به این استان توجه می‌شد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد