عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۳۲۴۳۹

موج سوم ریزش قیمت دلار در راه است؟

قیمت دلار در حالی به زیر ۵۰ هزار تومان رسیده که تحلیلگران معتقدند بازار ارز و دلار به شدت تحت تاثیر اخبار و موج ریزش روانی است؛ اما این موج ریزشی سوم در راه است؟ روند قیمت دلار در سومین هفته اسفندماه متاثر از حضور رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، نزولی بود. قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا و بازار آزاد کاهشی بود و این ریزش باعث شد این اسکناس آمریکایی وارد کانال ۴۰ هزار تومانی شود.معامله‌گران در انتظار نتیجه سفر گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و پایان مذاکرات بودند. این سفر دو روزه تمام شد و نتیجه برای دو طرف رضایت‌بخش بود.

فشار عرضه، اخبارِ مساعدِ نشست مذکور و امنیت خاطر ایران در عدم صدور قطعنامه‌ای علیه کشورمان در شورای حکام، باعث شد قیمت دلار دست پایین را بگیرد. در کمتر از یک هفته دلار بیش از ۱۰ هزار تومان کاهش داشت. هر چند که برخی تحلیلگران ارزی معتقد بودند این روند نزولی نشانه‌هایی از نوسان‌گیری بازارساز را نیز در خود دارد، اما توانست قیمت دلار را از قله ۶۰ هزار تومانی در کانال ۴۰ هزار تومانی قرار دهد.توجه به این نکته ضروری است که انتظارات تورمی در بالاترین سطح خود قرار دارد، سیاست‌های نادرست پولی همچنان پابرجاست و کسری بودجه سال‌آینده در انتظار اقتصاد کشور است. مواردی که اشاره شد فاکتور‌های اصلی و تاثیرگذار بر قیمت ارز در کشور است و همچنان به قوت خود پابرجاست، از همین رو کارشناسان روند نزولی قیمت دلار را کوتاه‌مدت می‌دانند.
کارشناسان، اما روند دلار را چگونه پیش‌بینی می‌کنند؟ هومن مقراضی، تحلیلگر بازار‌های مالی با اشاره به تورم سال ۱۴۰۰ تا دی‌ماه ۱۴۰۱ قیمت واقعی دلار را با خطای ۱۰ درصد، حدود ۴۵ هزار تومان عنوان کرد و گفت: «این پیش‌بینی بر اساس تورم گذشته‌نگر است و ما باید به تورم آینده نیز توجه کنیم و انتظارات تورمی را نیز در نظر بگیریم؛ بنابراین دلار می‌تواند تا حد زیادی تورم سال آینده را پیشخور کند و این اتفاق در روز‌های گذشته رخ داده است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۴۰۱/۱۲/۲۰ -  شماره 5328
جستجو
جستجو
بالای صفحه