البته با توجه به اینکه هیچ معاملهای در بنگاههای خرید و فروش خودرو صورت نمیگیرد، تمامی محصولات داخلی، مونتاژی و وارداتی نسبت به روز پنجشنبه ثابت است، همچنین در پی باثبات بودن مهمترین محرک بازار خودرو، یعنی نرخ ارز، قیمت انواع خودروهای داخلی و مونتاژی نیز تغییر چندانی پیدا نکردند؛ اما همین تغییر اندک به صورت نزولی خود را در نمودار بازار خودرو نمایان کرد.
یک کارشناس بازار خودرو در گفتوگو با تجارتنیوز گفت: اتفاقاتی که در بازار خودرو در بهار ۱۴۰۳ افتاده، مشابه شرایطی است که سیاستگذاران در سال ۱۴۰۲ دنبال کردند. یعنی بازاری که در آن سیاست انقباضی پولی در آن شکل گرفته است و برای مهار تورم در مقطعهای کوتاه مدت از این سیاست استفاده میشود، منتهی زمانی که سیاست پولی با سیاست مالی هم راستا نباشد تورم بیشتری در بازار دیده میشود.
مسیح فرزانه افزود: با توجه به انتخابات ریاستجمهوری که در پیش داریم همانند سالهای گذشته بازارهای سرمایهای مثل خودرو، ملک، طلا و ارزهای بینالمللی با کمترین میزان تورم به صورت مصنوعی کنترل میشود. همچنین بازار خودرو با توجه به رکود مصنوعی که درآن ایجاد شده است دو مرحله دارد؛ مرحله اول رکود تا زمان انتخابات ریاستجمهوری است و مرحله دوم تا پایان تابستان است. یعنی ما شرایط رکود سنگین را تا پایان شهریور خواهیم داشت و هفتهی آینده جدای از این داستان نیست.فرزانه اضافه کرد: با توجه به ثابت ماندن قیمت ارز و حجم واردات و صادرات و حجم تولید همچنان قیمت خودرو روند کاهشی داشته است و در این زمان فعالان بازار خودرو و فروشندهها برای اینکه مشتری را جذب کنند شرایط مختلف فروش میگذارند یا قیمت خودرو را تعدیل میکنند تا کسبوکار خود را بچرخانند، همچنین بازار با این شدت رکود، بهترین زمان برای مصرفکننده و خرید خودرو است.