گران بودن سفر هوایی و بالا بودن بلیت هواپیما، افزایش نرخ شرکتهای اتوبوسرانی، گرانی هتل و تورهای تفریحی عاملی شده تا بسیاری از خانوادههای ایرانی و خوزستانی قید سفر تابستانه را بزنند. این در حالی است که در سالهای نه چندان دور سفر در کشور چندان گران نبود و با یک چمدان کوچک و حداقل کرایه یک اتاق و بلیت بسیاری از خانوادهها سفری کم خرج را انجام میدادند.
فرشاد کوراوند یکی از مسافران پایانه شرق اهواز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: نحوه ارائه خدمات از سوی شرکتهای مسافربری باتوجه به افزایش نرخ بلیتها نه تنها بهتر نشده است بلکه رضایت بخش هم نیست. وی با اشاره به افزایش نرخ بلیت اتوبوسدر سال جاری نسبت به پارسال و کاهش سرویس دهی به مسافر گفت: امسال با افزایش قیمت بلیت حدود ۷۰۰ هزار ریالی اتوبوس در مسیر اهواز به اصفهان توان خرید بلیط، از سوی مسافران کاهش یافته است این در حالی است که سال گذشته این مسیر را با برخی شرکتهای اتوبوسرانی با قیمت ۵۰۰ هزار ریال طی میکردیم.
کوراوند افزود: در برخی از اتوبوسها بهداشت داخل کابین رعایت نمیشود به نحوی که روکش صندلیهای اتوبوس کثیف و غیر بهداشتی است و برخی از اتوبوسها در بین راه برای صرف غذا در رستورانهایی توقف میکنند که غذای بی کیفیت و گران ارائه میدهند، ضمن اینکه از وضعیت سرویس بهداشتی مناسبی برخوردار نیستند.
رقیه میری وضعیت نرخ بلیت شرکتهای اتوبوسرانی را گران عنوان کرد و گفت: هزینه بالای کرایه اتوبوس در مسیر اهواز - تهران و عکس آن با قیمتی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال برای یک دانشجو بسیار سنگین است و پرداخت آن برای خیلی از دانشجوها مقدور نیست. وی گفت: در طول یک ماه هشت بار این مسیر را طی میکنم و بیش از ۹میلیون و ۶۰۰ هزار ریال در طولترم هزینهتردد باید پرداخت نمایم.
میری ادامه داد: استفاده از خطوط ریلی هزینهتردد را کمی کاهش میدهد اما تهیه بلیت در زمانهای مورد نظر سخت است و به ناچار از اتوبوسهای این مسیر استفاده میکنم. وی وضعیت توقفگاههای بین راهی اتوبوسها را نامطلوب عنوان کرد و گفت: طی چند سالی که در این مسیرتردد میکنم توقفگاههای اتوبوسها در طول مسیر به دلخواه راننده است و گاهی اوقات در رستورانهای بین راهی که از وضعیت سرویس بهداشتی و کیفیت پایین غذا برخوردار هستند توقف میکنند.
جواد میر حسینی استاد دانشگاهی که در طول ماه بین سه تا چهار روز در مسیر اهواز - اصفهانتردد میکند ،کرایه بالای حمل مسافر را از جمله مشکلات اتوبوسرانی عنوان کرد و اظهار داشت: هزینه بالای اتوبوسهای بین شهری باعث پدیدار شدن مشکلات تحصیلی برای دانشجوها خواهد شد به نحوی که دانشجوهای شهرستانی گاهی به دلیل پرداخت کرایه در طولترم با غیبت فراوان مواجه خواهند شد که خود عاملی برای ضعف در آموزش است. این استاد دانشگاه افزود: بلیت مسیر اهواز به اصفهان هیچگونه ثبات قیمتی ندارد در برخی ایام تا ۴۰۰ هزار ریال به فروش میرسد، این در حالی است که بیشتر اوقات به خصوص در روزهای شنبه و پنج شنبه به دلیلتردد بیشتر مسافر قیمت هر بلیت به ۸۰۰ هزار ریال هم میرسد.
وی خاطر نشان کرد: اگر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای که متولی بخش اتوبوسرانی است برای دانشجوها تخفیفی ویژه در نظر بگیرد تا این قشر بتواند درتردد خود با کاهش هزینه روبرو شوند کمک شایانی در امر تحصیل دانشجوها خواهد داشت.
مجتبی نوروزی دانشجوی کارشناسی ارشد تهران با اشاره به قیمت بلیت یک میلیون و ۱۶۰ هزار ریالی اهواز به تهران اظهار داشت: طی یکترم حدود ۱۲ بار مسیر اهواز - تهران و بر عکس را طی میکنم که علاوه بر هزینه بالای کرایه حملونقل در این مسیر، خدماتی که دریافت میکنیم به هیچ وجه مطلوب نیست.
وی بیان کرد: باید هزینه حملونقل عمومی ارزانتر از استفاده وسیله شخصی باشد تا مردم و مسافران تشویق شوند و از این ناوگان برایتردد استفاده کنند و از پارامترهای دسترسی آسان و ارزان که از شاخصههای مهم ناوگان حملونقل عمومی است برای تشویق مردم استفاده کرد. مجتبی امیرحسینی راننده اتوبوس پایانه شرق اهواز از هزینههای بالای تعمیر و نگهداری خودروی خود سخن گفت و اظهار داشت: تعمیر برخی قطعات اتوبوس به قدری بالاست که دیگر توان خرید قطعه و حتی تعمیر آن را نداریم، به طور مثال تأمین یک قطعه اتوبوس (واتر پمپ) حدود ۱۵۰ میلیون ریال است که در صورت خرابی خودرو توان تعمیر آن را نداریم. امیر حسینی نرخ کرایهها را متناسب با تورم عنوان کردو افزود: طی ۲ تا سه سال گذشته قیمت اجناس و قطعات بسیار افزایش پیدا کرده و به نسبت بهای بلیت متناسب با تورم هیچگونه افزایشی نداشته هر چند سال گذشته ۲۰ درصد نرخ بلیت افزایش داشت اما در واقع هیچ تأثیری در روند تهیه و حفظ و نگهداری خودرو نداشته است.
مدیر شرکت مسافربری پیک صبا در خوزستان با اشاره به مشکلات موجود در ناوگان اتوبوسرانی گفت: عرضه و تقاضا در شرکتهای اتوبوسرانی با هم همخوانی ندارند و هزینههای جانبی از جمله تعمیر، سرویس و نگهداری خودرو، تأمین لاستیک، تعویض روغن و… به حدی بالاست که افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایهها به هیچ وجه جوابگوی دارندگان اتوبوس را نمیدهد. فرج اله قلاوند وجود دلالان پایتختی را عاملی برای نابودی شرکتهای اتوبوسرانی و آشفتگی قیمت بلیت در بازار عنوان کرد و اظهار داشت: شرکتهای مسافری در تهران بابت بلیتهای دریافتی از هر مسافر مبلغی حدود ۲۰۰ هزار ریال کم کرده و مابقی آن را به راننده میدهند که خلاف قانون است اما به دلیل اینکه هیچگونه مرجعی برای رسیدگی به این قضیه وجود ندارد همچنان به این روند ادامه میدهند.
وی ادامه داد: راننده به خاطر اینکه مسافر برای اتوبوس خود بگیرد به ناچار با این گونه شرکتها و دلالان میسازد و همین عامل باعث میشود در مجموع کل بهای مسافر مبلغ قابل توجهی کاسته شود. قلاوند با اشاره به توزیع لاستیک به اتوبوس داران افزود: اداره راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان به تمام اتوبوس داران یک جفت لاستیک چینی اختصاص داده، که علاوه بر تعداد کم از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است، و بیشتر اتوبوسها با طی کردن حدود ۴۵ هزار کیلومتر نیاز به تعویض لاستیکها را دارند. قلاوند افزود: شرکت پیک سفر با حدود ۱۷۰ اتوبوس و ۳۰۰ راننده، کمک راننده، نیرو خدماتی و دفتری فعالیت میکند که بیش از ۷۰۰ نفر از این راه ارتزاق میکنند، که در صورت ادامه این روند کمبود قطعات و هزینههای بالای تعمیر و نگهداری خودرو برخی از این دستگاهها از کار افتاده و شرکت تعطیل خواهد شد.
مسئول انجمن صنفی شرکتهای مسافربری شمال غرب خوزستان با بیان اینکه شرکتهای فروش بلیت اینترنتی باعث بی نظمی در قیمتها شدهاند، اظهار داشت: برخی شرکتهای مسافری قیمت بلیت را به دلیل جذب مسافر بیشتر با تخفیف بیش از ۴۰ درصد به فروش میرسانند که عاملی بر بی نظمی بها بلیت ارائه شده میشود.
محمود فتاحی افزایش نرخ بلیت را کارشناسی نشده عنوان کرد و گفت: نرخ بلیت باید در شهرستانهای مختلف متناسب با توان مالی آن منطقه باشد و برای جبران قیمت بلیت نسبت به سایر مناطق استان بسته حمایتی برای راننده درنظر گرفته شود. ازاین طریق کمک به شهروندان آن منطقه وراننده برای جبران هزینههای سنگین تعمیر و نگهداری خودرو شده است.