اگر چند هفته قبل سازمان لیگ اجازه کامیون تبلیغات استقلال به ورزشگاه آزادی را نداد، این بار این مسئولان ورزشگاه آزادی بودند که با توصیه عاصم یوسفی رئیس سازمان توسعه و نگهداری اماکن ورزشی مانع از ورود تبلیغات محیطی به ورزشگاه آزادی شدند. دعوایی که در نهایت با پادرمیانی وزیر ورزش حل شد اما بلافاصله به بحرانی جدید برای فوتبال بدل شد. بحرانی که مهرداد سراجی عضو شاکی هیات رئیسه آن را ناشی از عدم شفافیت مالی فدراسیون فوتبال خواند و اعلام کرد در مقام حمایت از باشگاهها، این مسئله را پیگیری میکند.
آقای تهیه کننده حداقلهای قانونی را هم نمیداند؟
شرکت توسعه بیتردید مهمترین شرکت دولتی ورزشی است و یکی از قطبهای وزارت ورزش که بیشترین سرمایه ملکی ورزش آنجا قرار گرفته. حمید سجادی وزیر ورزش برای این پست احتمالا همان طور دست به انتخاب زده که برای رئیس دفتر و معاونتهای جوانان و فرهنگی اش اقدام کرده بود. افرادی سیاسی با یک عقبه فکری خاص و نزدیک به رئیس یک نهاد محاسباتی در کشور!عاصم یوسفی اما در میان تمام انتخابهای غیرورزشی سجادی کمترین تجربه تخصصی را با حوزه فعالیتش داشت و حالا خیلی زود مشخص شده او که تنها تهیه کنندگی چند برنامه مناسبتی و یک برنامه سیاسی در شبکه ۳ را در کارنامه دارد، احتمالا حتی یک بار قوانین مسابقات ورزشی را که در استادیومهای تحت تملک او برگزار میشود نخوانده. یوسفی روی خط زنده شبکه سه درباره اختلافات بر سر برگزاری بازی گفت:«از ۲۰ روز قل به سازمان لیگ نامه زده بودیم که باید سهم ما را از تبلیغات محیطی بدهند. اصلا معلوم نیست که این پول ها چه میشود و کجا میرود؟ این را به درودگر گفتیم و او گفت فضولی اش به شما نیامده! برای این بازی با وساطت وزیر ورزش اجازه ورود تبلیغات را دادیم اما این بار آخر است.»او در ادامه به گلایه رهبر انقلاب از پیر شدن ورزشگاه آزادی پرداخت و تاکید کرد برای نوسازی این ورزشگاه باید از آن درآمدزایی شود. گفتههایی که درودگر در پاسخ شان گفت ایشان اگر قوانین را خوانده بود میدانست محل برگزاری مسابقه باید ۲۴ ساعت قبل بازی به صورت تمیز و بدون آگهی در اختیار سازمان لیگ قرار بگیرد. درودگر با اشراف به قوانین این جمله را گفته است. اجاره هر بازی ورزشگاه آزادی برای امسال ۲۹۵ میلیون تومان است که تیم میزبان باید هزینههایش را بپردازد. برگزاری بازی در ورزشگاه آزادی مثل کرایه غرفه ای در یک نمایشگاه است برای فروش محصولات. یا مثل اجاره یک ملک تجاری برای مدتی معلوم برای کسب درآمد . بر اساس توافقی مشخص ، بهره بردار حق دارد از همه قابلیتهای درآمدزایی بهره ببرد و دیگر مالک اجازه ندارد خود را سهیم در سود بهره بردار بداند. اما این مدیر سفارش شده انگار با همان تفکر که رسانه ملی خود را مالک تصاویر لیگ میداند و برایش حق پخش نمیدهد ، آمده تا سهمی هم از درآمدهای محیطی فوتبال کم کند!
شما چرا آقای عضو هیات رئیسه؟
مهرداد سراجی مدیرعامل تیم سایپا که فصل قبل و پس از عضویت در هیات رئیسه نتوانست تیمش را لیگبرتری نگه دارد و حالا هم سایپای او در میانه جدول لیگ آزادگان است، در ادامه دعواهای اخیرش با فدراسیون فوتبال ، در توئیتی از فدراسیون و سازمان لیگ برای عدم شفافیت انتقاد کرده است. او که نماینده مدیران باشگاه ها در هیات رئیسه است البته به صورتهای مالی اشاره کرده . البته که سراجی در مقام یک مدیر دولتی بخوبی میداند وقتی حرف از صورتهای مالی میزند، این صورت ها باید در پایان سال مالی به تصویب مجمع ، تائید دیوان محاسبات و سازمان بازرسی برسند و او خود یکی از مدیران این تشکیلات است که باید پاسخگوی عملکرد جمعی باشد.فدراسیونی که هنوز چند ماهی تا مجمع سالانه اش باقی مانده است. حالا شاید اتفاقاتی چون دعوا بر سر بازی پیکان و سایپا و بعد جدلهای کمیته فوتسال او را در موضع انتقاد توئیتری قرار داده درحالی که این مدیر در صورت هر نوع تخلف باید درخواست تشکیل مجمع فوق العاده از طریق اعضای مجمع که رای به انتخابش داده اند شود و اصلا خود اوست که باید اقدام به شفاف سازی کند نه اینکه تنها ژست یک منتقد را بگیرد!مدیری که در سالهای قبل به عنوان عضو مجمع حتی درباره درآمدهای سازمان لیگ نپرسیده و در مجامع رسمی قبلی کمک به تصویب این صورتهای مالی کرده که امروز محل بحث و پرسش هستند!
اشتباه استراتژیک فدراسیون
فدراسیون فوتبال عزیزی خادم اگرچه موفقیت مهم تیم ملی را تجربه کرده و حالا در آستانه صعود به جام جهانی است اما پاشنه آشیل کم ندارد. از همان حاشیههای تیم ملی گرفته تا دعوای سرمربی و طارمی و پرونده باز ویلموتس ، تماشاگران زن ، چالش ها بر سر فوتسال و فوتبال زنان، پرونده میزبانیهای آسیایی و از همه مهمتر احتمال تعلیق به دلیل تعلل مجلس در تصویب اساسنامه که میتواند صعود به جام جهانی را با چالش روبرو کند یا در خوش بینانه ترین حالت باعث سلطه بیگانگان بر فوتبال ایران شود.در این گیر و دار حالا دعوای سازمان لیگ با استقلال به نقطه چالش سازی جدید برای ایجاد جنگهای چند قطبی بدل شده است. تبلیغات محیطی حق باشگاه هاست. این یکی از وعدههای بزرگی بود که عزیزی خادم از روز اول داده و حالا اما در شرایطی که استقلال این حقش را میخواهد، درودگر مقابل این خواست ایستاده و چالشی بزرگ ایجاد شده است. بر اساس آیین نامه اجرایی لیگ اگر باشگاهی بخواهد تبلیغات محیطی را در اختیار داشته باشد باید ۳۰ درصد درآمدهای حاصله را به فدراسیون، سازمان لیگ و هیاتهای استانی بپردازد.حالا اگر فدراسیون واقعا به وعده ابتدایی عزیزی خادم باور دارد، با اخذ مجوزهای لازم از نهادهای نظارتی برای ترک تشریفات قانونی که احتمالا وزارت ورزش مسئول قبول تعهداتش است و همچنین با کسب ضمانتنامه مالی یا معادل ملکی و یا اوراق بهادار تضمین ساز از باشگاه استقلال یا کارگزار مربوطه برای ۳۰ درصد سهم فوتبال، این حق را به متقاضی که این بار استقلال است، بار بعد پرسپولیس و شاید به مرور دیگر تیم ها واگذار نماید و خود تنها نقش برگزار کننده مسابقات را بر اساس رسالت قانونی اش بر عهده بگیرد.برای این کار شاید حتی شروع کردن از فردا هم دیر باشد و میشود همین امروز حتی انجامش داد!
با پدیدهای روبهرو هستیم که قانونگذاری میکند!
در همین رابطه عضو هیات رئیسه سازمان لیگ میگوید دیگر منشا اتفاقات عجیبی که در لیگبرتر میافتد، دعوا بر سر تبلیغات محیطی نیست.صادق درودگر درباره ادعای یوسفی، رئیس شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی توضیح داد: متاسفانه ما با عدم اشراف به آییننامههای فوتبال مواجه شدهایم. انگار ما وظیفه داریم هر کس که یک بار در این مجموعهها مدیر میشود، یک بار تمام قوانین را به آنها آموزش دهیم.او افزود: دو سال پیش آقای مهندس کریمی، مدیر وقت شرکت توسعه و تجهیز که مدیری اجرایی در کشور، معاون استاندار و کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال بود، باتوجه به مشورتهایی که به ایشان داده شده بود، خواهان داشتن سهمی از تبلیغات محیطی شدند. ما نشستی راجع به این موضوع داشتیم و به ایشان توضیح دادیم. وقتی توضیحات ما تمام شد، ایشان با وجود کارشناسیها و بررسیهایی که انجام داده بودند، قانع شدند و ما دیگر هیچ مشکلی نداشتیم.عضو هیات رئیسه سازمان لیگ ادامه داد: این کارها شان و جایگاه کشور عزیزمان را در عرصه بینالمللی به خطر میاندازد. امسال ما با پدیده جدیدی مواجه شدیم که خودش قانون وضع میکند. ما ندیده بودیم که سازمان تجهیز بخواهد برای فوتبال قانون بگذارد.
رونالدو در رده ششم قرار گرفت ومسی بهترین بازیکن فوتبال جهان شد؛
هفتمین توپ طلا برای «لیونل»
بازیکن پاریسن ژرمن و کاپیتان آرژانتین به عنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب شد و هفتمین توپ طلا را به ویترین افتخارات خود اضافه کرد.
مراسم انتخاب بهترین فوتبالیست دنیا در پاریس فرانسه و با همراهی نشریه «فرانس فوتبال» برگزار شد تا فوتبال دوستان جهان با چهره بهترین بازیکنان سال ۲۰۲۱ دنیا با نظر کارشناسان و مربیان صاحب رأی روبرو شوند.این مراسم که بسیاری از چهرههای سرشناس فوتبال دنیا حضور داشتند با پوشش گسترده رسانههای فوتبالی از سرتاسر دنیا همراه بود تا بالاخره لیونل مسی با امتیاز بیشتری نسبت به لواندوفسکی بار دیگر توپ طلا را برای خود کند.بنابراین ستاره آرژانتینی پاریسن ژرمن با کسب هفتمین جایزه به پر افتخارترین دارنده توپهای طلا در دنیای فوتبال تبدیل شد.مراسمی که سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد، باعث شد تا شایعاتی درباره احتمال اهدای توپ طلا به دو نفر مطرح شود که این موضوع توسط تیم اجرایی برگزار کننده مراسم بهترین فوتبالیست دنیا تکذیب شد.
مسی: به هشتمین توپ طلا فکر نمیکنم
در همین حال؛فوق ستاره آرژانتینی پاری سن ژرمن کسب هفتمین توپ طلا را دستاوردی بزرگ برای خود دانست.او بعد از دریافت این جایزه بزرگ گفت: کسب هفت توپ طلا دستاوردی باور نکردنی است. هرگز تصور نمیکردم که چنین لحظهای را تجربه کنم. به کسب هشتمین توپ طلا فکر نمیکنم بلکه تنها روی موفقیت با تیم جدیدم تمرکز میکنم. میخواهم هر چه سریعتر در پاری سن ژرمن جا افتم و موفقیتهای زیادی با تیم به دست آورم.او ادامه داد: فکر میکنم که سال خوبی را با بارسلونا تجربه کردم هر چند که نتوانستیم قهرمانی در لالیگا و لیگ قهرمانان را به دست آورم. تا پایان برای قهرمانی در لالیگا جنگیدیم و در نهایت تنها قهرمانی در جام حذفی را کسب کردیم. قهرمانی در «کوپا آمریکا» برای من بسیار مهم بود و در کسب توپ طلا تاثیر بسیار زیادی داشت. این برای من افتخار بزرگی است که نخستین بازیکن تاریخ پاری سن ژرمن شدهام که توانستهام این جایزه را کسب کنم. این یک دستاورد استثنایی است.مسی درباره لواندوفسکی و صلاح گفت: هم صلاح و هم لواندوفسکی این فرصت را دارند که سال بعد برنده توپ طلا شوند. آنها هر دو بازیکنان خوبی هستند که در باشگاههای بزرگی بازی میکنند. لواندوفسکی فصل خوبی را پشت سر گذاشت. او سال به سال در حال بهتر شدن است و نشان میدهد که توانایی بالایی در گل زدن دارد.
اظهارنظر عجیب وزیر نفت درباره بنزین؛ سیگنال افزایش قیمت بنزین
احتمال تغییر قیمت بنزین جدی است؟
وزیر نفت در حالی هشدار داد احتمالا تا دو سه سال آینده تبدیل به یکی از واردکنندههای بنزین میشویم که قیمت سوخت در ترکیه هم گران شده است و مقامات دولتی میگویند ارزانی بنزین موجب قاچاق آن به کشورهای همسایه میشود.
تا پیش از این تنها در دو حوزه گاز و برق دچار کمبود بودیم اما حالا جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم هشدار میدهد که اگر به همین روند ادامه دهیم، به جز کمبود گاز، دچار کمبود بنزین هم میشویم و مجبوریم به اندازه نصف مصرف فرآورده کشور، بنزین وارد کنیم.خسروجردی، عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران قبلا از قاچاق روزانه دستکم ۲۰ میلیون لیتر بنزین به کشورهای همسایه خبر داده بود.این در حالی است که بنزین در ترکیه هم ۱.۰۲ لیر گران شده است برخی اذعان کرده بودند احتمالا گرانتر شدن بنزین در کشور همسایه ایران، باعث قاچاق بیشتر بنزین به این کشورها میشود.چند ماه پیش هم قیمت بنزین در یکی از کشورهای همسایه افزایش یافت و پس از آن برخی از رسانهها مدعی شدند که افزایش قیمت بنزین در کشورهای همسایه، قیمت بنزین ایران را هم گران میکند.با وجود این که دولت، مجلس و شرکت توزیع و پخش فرآوردههای نفتی هر سه، این ادعا را رد کردند اما عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت که قیمت حاملهای انرژی باید واقعی شود.
صداوسیما در حال آمادهسازی اذهان است!
در ادامه برخی از نظرات مخاطبان را بخوانید:
*«قیمت بنزین باید گرون بشه، الان آب معدنی از بنزین گرونتره. منطقی نیست آب معدنی از بنزین گرونتر باشه باید حداقل ۵ برابر بشه… پیشنهاد میکنم ۳۰۰۰۰ تومان خیرش رو ببینید. البته شایدم قیمت آب معدنی گرون باشه لطفا بررسی کنید اگه تو کشورهای همسایه آب چند میفروشن اونم اگه نیازه گرونتر کنید.»
*« جلوی قاچاق رو بگیرید چه ربطی به ترکیه داره؟ جلو قاچاقچیها رو بگیرید. میخواهند قیمت بنزین رو بالا ببرند، صغری،کبری میچیند. یعنی هرجا هر اتفاقی افتاد هر کشوری گند زد باید تلافی از سر ما دربیارید؟ جلو قاچاق را بگیرید چه ربطی داره. بنزین گران میشه شک نکنید. فقط دارن یه فکر میکنند چه چیزی به مردم ب جای این گرانی بدهند و هنوز چیزی در نظر نگرفتند وگرنه الان بنزین گران شده بود.»
*« متاسفانه حقیقت داره، حدودا یک ماهی میشه صدا و سیما به صورت متداوم برنامههایی مبنی بر قیمت بسیار پایین سوخت و قاچاق اون پخش میکنه تا بتونه اذهان عمومی رو با این قضیه وفق بده. »