کد خبر: ۱۲۰۳۵۲

۳ مانع کاهش قیمت روز خودرو

امسال بازار خودرو روزهای پرالتهابی را پشت سر گذاشته است.

آشفتگی‌های قیمت خودرو در پی تغییرات نجومی قیمت ارز، پاندمی کرونا، رکود اقتصادی و عواملی از این قبیل دست‌به‌دست هم دادند تا شاهد روند قیمتی صعودی در بازار آزاد خودرو باشیم؛ تاجایی‌که قیمت برخی خودرو‌ها به دو برابر قیمت کارخانه رسید که نتیجه‌ای جز نارضایتی مشتریان و خوابی عمیق در بازار خودرو نداشت. شکاف قیمت غیرمنطقی بین قیمت کارخانه و بازار آزاد خودرو، علاوه‌بر دلالان، پای مصرف‌کنندگان عادی را نیز، از ترس از دست ‌رفتن سرمایه‌شان به سمت احتکار خودرو باز کرد. حتی برخی افراد تنها به‌نیت فروختن خودرو با قیمت بیشتر در بازار آزاد در قرعه‌کشی‌های شرکت‌های خودروسازی شرکت می‌کردند.

وجود تفاوت فاحش بین قیمت کارخانه و بازار در پی قیمت‌گذاری نامناسب شورای رقابت، سود اصلی بازار خودرو را به جیب واسطه‌‌ها و دلالان سرازیر کرده و برای شرکت‌های خودروسازی نیز جز افزایش هزینه‌ها و زیان انباشته، نتیجه‌ دیگری نداشته است. بنابر آمارهای منتشرشده از سوی وزارت صمت، بیش از ۸۱۴ هزار دستگاه انواع خودرو، طی ۱۰ ماهه ابتدای امسال توسط شرکت‌های خودروسازی تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشدی ۲۱ درصدی داشته است؛ اما نکته قابل‌تأمل اینجاست که علی‌رغم این آمار و اعداد مثبت، بازهم قیمت خودرو بعد از یک دوره تقریباً کوتاه کاهشی، دوباره جانب صعود را در پیش گرفته و معلوم نیست سر رشته این کلاف نامعلوم قیمت‌گذاری خودرو درنهایت به کجا ختم می‌شود.

 

 

کدام خودروها خریدار ندارد؟
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اظهار داشت: برای خودروهایی که قیمت آنها کمتر از ۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیون تومان است، مشتری مراجعه می‌کند اما برای خودروهای بالای یک میلیارد تومان خریدار بسیار کم است.
سعید موتمنی در مورد وضعیت بازار خودرو عنوان کرد: بازار خودرو آرام است و طی هفته‌های گذشته تغییری در قیمت‌ها مشاهده نمی‌شود.بازار کاهش قیمت ۳۵ درصدی که اوایل آبان ماه رخ داد را حفظ کرده است. در ماه‌های اخیر نوسانات زیادی در بازار وجود داشت که قیمت‌ها در حد ۲ الی ۳ درصد کمتر یا بیشتر می‌شدند اما در کل همان کاهش قیمت،حفظ شده است.وی در ادامه افزود: تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار خودرو وجود ندارد و تقاضای کاذب کم شده است. فقط کسانی که نیاز به خودرو دارند خرید می‌کنند.رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به نرخ روز خودرو گفت:‌ امروز در بازار قیمت پراید ۱۳۱ بین ۱۰۷ تا ۱۰۹ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ بین ۱۲۶ تا ۱۲۷ میلیون تومان، تیبا ۱۲۷ میلیون تومان، ساینا ۱۳۴ میلیون تومان، سمند ۱۸۵ میلیون تومان، پژو۴۰۵ حدود ۱۸۶ میلیون تومان، پژو پارس ۲۱۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۹۲ میلیون تومان و تیپ ۵ حدود ۲۴۸ تا ۲۵۰ میلیون تومان است.
وی در مورد بازار خودروهای خارجی گفت: بازار خودروهای خارجی ضعیف است، برای خودروهایی که قیمت آنها کمتر از ۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیون تومان است، مشتری مراجعه می‌کند اما برای خودروهای بالای یک میلیارد تومان خریدار بسیار کم است. البته معاملات انجام می‌شود اما درصد آن بسیار ضعیف است.موتمنی تصریح کرد: همانطور که پیش از این نیز گفته بودم با نزدیک شدن به شب عید تغییر قیمتی در بازار خودرو نخواهیم داشت. با توجه به اینکه امسال نسبت به سال گذشته شدت بیماری کرونا در کشور بیشتر شده، مسافرت‌ها کم است و این موضوع تاثیر خود را بر بازار خودرو می‌گذارد. البته اگر بیماری نبود وضعیت بازار خودرو متفاوت بود.

 

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
1399/12/10 -  شماره 4864
جستجو
جستجو
بالای صفحه
کد خبر: ۱۲۰۳۵۲

۳ مانع کاهش قیمت روز خودرو

امسال بازار خودرو روزهای پرالتهابی را پشت سر گذاشته است.

آشفتگی‌های قیمت خودرو در پی تغییرات نجومی قیمت ارز، پاندمی کرونا، رکود اقتصادی و عواملی از این قبیل دست‌به‌دست هم دادند تا شاهد روند قیمتی صعودی در بازار آزاد خودرو باشیم؛ تاجایی‌که قیمت برخی خودرو‌ها به دو برابر قیمت کارخانه رسید که نتیجه‌ای جز نارضایتی مشتریان و خوابی عمیق در بازار خودرو نداشت. شکاف قیمت غیرمنطقی بین قیمت کارخانه و بازار آزاد خودرو، علاوه‌بر دلالان، پای مصرف‌کنندگان عادی را نیز، از ترس از دست ‌رفتن سرمایه‌شان به سمت احتکار خودرو باز کرد. حتی برخی افراد تنها به‌نیت فروختن خودرو با قیمت بیشتر در بازار آزاد در قرعه‌کشی‌های شرکت‌های خودروسازی شرکت می‌کردند.

وجود تفاوت فاحش بین قیمت کارخانه و بازار در پی قیمت‌گذاری نامناسب شورای رقابت، سود اصلی بازار خودرو را به جیب واسطه‌‌ها و دلالان سرازیر کرده و برای شرکت‌های خودروسازی نیز جز افزایش هزینه‌ها و زیان انباشته، نتیجه‌ دیگری نداشته است. بنابر آمارهای منتشرشده از سوی وزارت صمت، بیش از ۸۱۴ هزار دستگاه انواع خودرو، طی ۱۰ ماهه ابتدای امسال توسط شرکت‌های خودروسازی تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشدی ۲۱ درصدی داشته است؛ اما نکته قابل‌تأمل اینجاست که علی‌رغم این آمار و اعداد مثبت، بازهم قیمت خودرو بعد از یک دوره تقریباً کوتاه کاهشی، دوباره جانب صعود را در پیش گرفته و معلوم نیست سر رشته این کلاف نامعلوم قیمت‌گذاری خودرو درنهایت به کجا ختم می‌شود.

 

 

کدام خودروها خریدار ندارد؟
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اظهار داشت: برای خودروهایی که قیمت آنها کمتر از ۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیون تومان است، مشتری مراجعه می‌کند اما برای خودروهای بالای یک میلیارد تومان خریدار بسیار کم است.
سعید موتمنی در مورد وضعیت بازار خودرو عنوان کرد: بازار خودرو آرام است و طی هفته‌های گذشته تغییری در قیمت‌ها مشاهده نمی‌شود.بازار کاهش قیمت ۳۵ درصدی که اوایل آبان ماه رخ داد را حفظ کرده است. در ماه‌های اخیر نوسانات زیادی در بازار وجود داشت که قیمت‌ها در حد ۲ الی ۳ درصد کمتر یا بیشتر می‌شدند اما در کل همان کاهش قیمت،حفظ شده است.وی در ادامه افزود: تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار خودرو وجود ندارد و تقاضای کاذب کم شده است. فقط کسانی که نیاز به خودرو دارند خرید می‌کنند.رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به نرخ روز خودرو گفت:‌ امروز در بازار قیمت پراید ۱۳۱ بین ۱۰۷ تا ۱۰۹ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ بین ۱۲۶ تا ۱۲۷ میلیون تومان، تیبا ۱۲۷ میلیون تومان، ساینا ۱۳۴ میلیون تومان، سمند ۱۸۵ میلیون تومان، پژو۴۰۵ حدود ۱۸۶ میلیون تومان، پژو پارس ۲۱۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۹۲ میلیون تومان و تیپ ۵ حدود ۲۴۸ تا ۲۵۰ میلیون تومان است.
وی در مورد بازار خودروهای خارجی گفت: بازار خودروهای خارجی ضعیف است، برای خودروهایی که قیمت آنها کمتر از ۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیون تومان است، مشتری مراجعه می‌کند اما برای خودروهای بالای یک میلیارد تومان خریدار بسیار کم است. البته معاملات انجام می‌شود اما درصد آن بسیار ضعیف است.موتمنی تصریح کرد: همانطور که پیش از این نیز گفته بودم با نزدیک شدن به شب عید تغییر قیمتی در بازار خودرو نخواهیم داشت. با توجه به اینکه امسال نسبت به سال گذشته شدت بیماری کرونا در کشور بیشتر شده، مسافرت‌ها کم است و این موضوع تاثیر خود را بر بازار خودرو می‌گذارد. البته اگر بیماری نبود وضعیت بازار خودرو متفاوت بود.

 

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد