دکتر عبدالطیف پدرام، گفت: مردم افغانستان به همان مقدار که از طالبان نفرت دارند، از رژیم غنی که گام به گام افغانستان را تسلیم طالبان کرد نیز متنفرند. مقاومت ملی به لحاظ دیپلماتیک نتوانسته فعالیت مناسبی داشته باشد، زیرا سقوط کابل بسیار غافلگیر کننده بود. تصور نمیشد کابل با این سرعت در اختیار طالبان قرار بگیرد. در زمینه اطلاعرسانی و تبلیغات کسریهایی وجود دارد. همه چیز از پایه در حال شکلگیری است. مقاومت ملی باید شکل دولت بعدی را تعریف کند. از لحاظ جامعهشناسی هر جنبش با هر محتوایی اگر نتواند دولت بعدی را تعریف کند، موفق نخواهد شد. جبهه مقاومت ملی، جنبشی سراسری است و اختصاصی به پنجشیر یا بدخشان و هزارهجات ندارد. حتی امکان اینکه گروههای دیگری نیز به این جنبش اضافه شوند، بسیار زیاد است. وی اظهار داشت: اگر منظور از اسلام سنتی و اسلام قابل قبول و مد نظر مردم، همین اسلام طالبانی باشد، باید بگویم مردم این شکل سنتی تفسیر اسلام را نمیخواهند. در همین راستا شاهد تظاهرات زنان و فعالیتهای جامعه مدنی و علمای افغانستان در محکومیت طالبان بودهایم. روشهایی که تاکنون بر افغانستان مسلط بوده، تفسیرهای سختگیرانه طالبانی از اسلام بوده که در حکومتهای قبل شکست خورده است. امروز افغانستان به یک نگاه جدید، مدرن و بهروز از اسلام نیازمند است. جنبشهای مدنی حقوق زنان در خیلی از دورهها مطرح نبوده، ولی الان نیاز جامعه است. با طالبان از موضع مدرنتری باید مبارزه کرد. اگر قرار باشد که سنتیتر از طالبان و یا در همان حد طالبان باشیم، دیگر چه نیازی به مبارزه است؟ برای مبارزه با طالبان و ایجاد یک آلترناتیو، نیازمند یک ادبیات جدید و مدرن دینی هستیم. قبیله من همه عالمان دین بودند...من مسلمان هستم. خانواده من روحانی هستند. نگاه من به دین با درک ابتدایی طالبان از دین بسیار متفاوت است. نسل امروز افغانستان که بالغ بر ۷۰ درصد جامعه را تشکیل میدهند، حرفهای تازه ای از دین را خواهان هستند. پدرام درخصوص نقش زنان در گذشته[دولتهای کرزی و غنی]، حال [طالبان] و آینده افغانستان گفت: زنان در دورههای تاریخی افغانستان به فراخور سطح رشد کشور حضور و نقش داشتند. در افغانستان بر خلاف ایران اختلاف بر سر حجاب نیست. طالبان اصولا زنان را انکار میکنند. مقولهای به نام زن برای آنها موضوعیت ندارد. زنان در جامعه طالبان غایباند. ابتدا باید ببینیم زن را به عنوان شهروند میپذیرند تا بعد درباره حقوق آنان بحث کنیم!
وی در باره حمله به مسجد شیعیان افغانستان در قندوز اظهار داشت: این حمله سازمانیافته بود. در این رابطه هشدار داده بودم. متأسفانه در منطقهای هستیم که به لحاظ اقتصادی و امنیتی احتمال جنگی به مراتب بزرگتر پیشبینی میشود. حمله به مردمان شیعه کاملا قابل پیشبینی بود. ایران در رابطه با طالبان خود را درگیر نکرد و حتی با آنها تعامل کرد. نگاه ایران به طالبان زیادی خوشبینانه است. طالبان عمدا این حمله انتحاری را انجام دادند تا به سایر کشورها نشان دهند که داعش هم در میدان است [تا آنها را بترسانند].من مطلع هستم که داعش در کشورهای همسایه در حال آموزش است. بیشک با جنگی روبهرو خواهیم شد که قربانیان این جنگ برادران اهل تشیع خواهند بود. این آخرین حمله نخواهد بود. رهبر حزب کنگره ملی افغانستان همچنین گفت: ریشه طالب و داعش یکی است. قرائت عقبمانده سلفی وجه اشتراک آنهاست. به لحاظ ایدئولوژی رفتارشان تفاوتی ندارد. داعش را نمیشود انکار کرد. داعش و طالبان حتی دایره لغاتشان شبیه هم است و مولفههای ایدئولوژیکی آنها دور از هم نیست، یکی میگوید خلافت، دیگری میگوید امارت!
پدرام در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه دوشنبه پایتخت مقاومت شده است، آیا احتمال درگیری طالبان با تاجیکستان هست؟ اظهار داشت: در حوزه کشورهای مشترکالمنافع، روسیه به دید تازهای از طالبان رسیده است. اوایل مسکو نسبت به طالبان خوشبین بود، اما سخنگوی طالبان حرف از سرتاسر خراسان و آسیای مرکزی زد. روسیه که تا چند روز قبل از تعامل با طالبان حرف میزد، دیروز بسیار روشن گفت هر نوع تحرک علیه تاجیکستان را سرکوب خواهد کرد. روسیه متوجه عواقب این خوشبینی راجع به طالبان شده است. امیدواریم ایران هم با دقت بیشتری به مسائل نگاه کند، چون خطر بزرگی برای ایران و کشورهای منطقه در پیش است. طالبان آماده بحرانسازی در آسیای مرکزی هستند. تاجیکستان از ابتدا موضع شفافی در زمینه مقاومت مردم افغانستان گرفته و ما از آنها بسیار سپاسگزاریم. در خصوص مقاومت در هزارهجات و دایکندی باید بگویم که مقاومت باید سراسری باشد. جنبش مقاومت نباید در محدوده یک ولایت باقی بماند، زیرا تحت فشار قرار میگیرد. در این نبرد مردم عادی متضرر میشوند، ولی چارهای نیست. نمیشود بهطور مسالمتآمیز حرف زد، چون طالبان منطق مسالمت و صلح را نمیدانند. طالبان علیرغم اصرار بر دولت همهشمول، زنان، قوم هزاره و ...را انکار کردند. من تعجب میکنم که این واقعیت روشن چرا دیده نشد؟ در خصوص حکومت فدرالی که ما میگوییم و حکومت غیرمتمرکزی که احمد مسعود پیشنهاد کرده است، اختلافی وجود ندارد.یکی از راههایی که به بحران و اختلاف در افغانستان پایان میدهد تقسیم ساختار قدرت است. طوریکه طالبان هم در آن سهم داشته باشد. تنها راه همزیستی میان اقوام این است که حکومت فدرالی شود. در غیر آن خطر تجزیه وجود دارد.
مدعیان تغییر و طرفداران رابطه با طالبان ببینند!
از این عکس و خبر هیچکس در دنیا شرم نکرد! هیچ فمینیستی جلو سفارت کشور مربوطه لباسش را در هوا تکان نداد! هیچ عالمی یقه خود را ندرید و وا اسلاما نگفت و گلو پاره نکرد!
رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل هم به روی خود نیاورد اصلا برای دنیا چه اهمیتی دارد که در گوشهای از دنیا مجددا برده فروشی و خرید و فروش غلام و کنیز از نو شروع شده و زنده شده است نه در فیلمهای هالیودی بلکه در میدان برده فروشی شهری در افغانستان؛ آنهم با اعلام نرخ به صورت مزایده هر کس پول بیشتری داد دخترک و پسرک به او فروخته می شود. سخنگوی تروریستهای طالبان علنا اعلام میکند: برده داری در اسلام حلال و مجاز است! آغاز به کار فروش دختر بچههای خردسال در شرایط سنی یک تا ده سال به عنوان کنیز ( برده زن) در بازارهای برده فروشی استانهای غزنی و ننگرهار توسط عمارت اسلامی در افغانستان. سخنگوی طالبان عنوان نمود که در آغاز سال نوی شمسی اجازه خرید و فروش کنیز به مسلمانهای ساکن کشورهای اسلامی در منطقه نیز با تعهد به رعایت موازین شرعی انجام خواهد پذیرفت. این در حالیست که آخرین بازار برده و کنیز فروشی یکصد سال قبل در مدینه و مکه برچیده شد!