در این راستا حملات تروریستی در الجزایر در ژانویه ۲۰۱۳ تاثیر جدی بر استراتژی شرکتهای ژاپنی برای گسترش روابط در کشورهای عربی داشت و همکاریهای امنیتی-اطلاعاتی را به سرفصل تازهای از روابط ژاپن و اعراب تبدیل کرد.در سوی دیگر، آذرماه سال ۱۴۰۱ بود که دولت چین هم طی بیانیهای مشترک با کشورهای حاشیه خلیجفارس، ضمن تردید ضمنی در مورد مالکیت جمهوری اسلامی بر جزایر سهگانه، خواستار حل مسالمتآمیز این مناقشه ساختگی از سوی دولتهای خلیجفارس شده است.در بند ۱۲ بیانیه مشترک چین و سران کشورهای خلیجفارس آمده بود: «رهبران از تلاشهای مسالمتآمیز شامل ابتکارها، پیشنهادهای امارات برای رسیدن به راهکار صلح آمیز برای مسأله سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، از راه مذاکرات ۲جانبه بر مبنای قوانین بینالمللی حمایت میکنند».پس از چین، روسیه در سال۱۴۰۲ به عنوان دومین قدرت شرقی بعد از چین، در اقدامی بیسابقه، با حضور در همان نشستی که سال قبل، اعراب از چین برای حضور دعوت کرده بودند حاضر شد و از حق امارات بر جزایر سه گانه در خلیجفارس دفاع کرد.موضع گیریهای دو کشور چین و روسیه در به رسمیت شناختن حق اعراب بر جزایر سه گانه، درست زمانی انجام میشود که سیاست خارجی دولت سیزدهم، توجه به کشورهای شرقی، به مثابه تکیه گاهی برای ایجاد اتحادهای راهبردی و دیوارهای دیپلماتیک در برابر غرب است.موضوعی که اساتید علوم سیاسی از آن به عنوان «آرمانگرایی تنش زا» یاد میکنند. تصویری که سیاستمداران در ایران، پیوندهای اقتصادی و سیاسی کشورهای آسیایی با غرب را نادیده میگیرند و در فضایی خیالی، تصور ایدئولوژیک شدن پیمانهای شانگهای و بریکس علیه غرب را به مبنای تحلیل خود قرار میدهند. تحلیلی که به اشتباه، تصور تغییر نظم جهانی به نفع ایران را با تشکیل بلوک اقتصادی شرق علیه غرب، مطرح کرده بود.چه آنکه هم اکنون، چین و روسیه در عضویت پیمان امنیتی-اقتصادی شانگهای هستند و در اخرین نشست شانگهای که در هند برگزار شد، کشورهای عضو سازمان تاکید کردند که اصول احترام متقابل به حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی کشورها، برابری، عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها را محور سیاست خود قرار دهند و عدم استفاده از زور و توان نظامی، مبنای توسعه پایدار روابط بینالملل قرار گیرد.
اما با این حال دو کشور مهم عضو شانگهای و بریکس، از حق امارات بر جزایر ایرانی حمایت کردند. موضوعی که ناظران سیاسی دلیل آن را ضعف اقتصادی ایران و وابستگی اقتصاد ایران به چین و روسیه متاثر از تحریمها ارزیابی کردهاند که موضع ایران را در دفاع حقوقی از تمامیت ارضی خود، تحت تاثیر قرار داده است.
این سومین بار است که در بیانیه پایانی نشست اعراب با سایر کشورها به موضوع جزایر ایرانی و رسمیت دادن به حق امارات بر این جزایر تاکید میشود.همکاری کشورهای عربی با سایرکشورها به ویژه کشورهای آسیایی در ابعاد اقتصادی، سیاست خارجی این کشورها را نیز در پیوند با تفاهم نامههای اقتصادی قرار داده است.به تعبیر دیگر یکی از شروط اعراب برای سرمایه گذاری مالی در سایر کشورها، همسو شدن سیاست خارجی آن کشورها در محورهای خاصی است که «مسئله ایران»، برای آنها از مهمترین سرفصلهای مطرح در یکسال گذشته بوده است.از این رو کارشناسان روابط بینالملل میگویند بدون درک روابط اقتصادی کشورها با یکدیگر، پیشبرد سیاستهایی همچون توجه به شرق یا همسایگان، اگرچه ممکن است روسای کشورها را در یک قاب تصویر نشان دهد، اما نخواهد توانست منافع ملی کشورها را بدون توجه به پیوند اقتصاد و سیاست خارجی درک کند.ناظران سیاسی معتقدند ایران بدون توجه به پیوند اقتصاد و سیاست خارجی، برنامههای اقتصادی خود را در فضایی آرمانگرایانه و بدون واقعیت اثرات منفی تحریمها، تدوین کرده و سیاستمداران ایرانی با تصور اینکه قادر خواهند بود اقتصاد را در زمینی متفاوت از سیاست خارجی به پیش ببرند، از درک واقعبینانه در روابط بینالملل فاصله دارند.از اینرو، کارشناسان ژاپنی به دولت توصیه کردند با توجه به اینکه از زمان زلزله بزرگ شرق ژاپن در مارس ۲۰۱۱، ساختار عرضه و تقاضای انرژی ژاپن به طور قابل توجهی تغییر کرده است و وابستگی ژاپن به نفت و گاز طبیعی افزایش یافته، بنابراین روابط با کشورهای عربی که تامین کنندگان اصلی آن هستند، مهمتر از همیشه خواهد بود.در یک جمع بندی؛ هر چند ژاپن، چین و روسیه که از دوستان شرقی ایران هستند در صف حامیان حق امارات بر جزایر سه گانه قرار گرفتند، اما ارزیابی سیاستمداران و تحلیل گران این کشورها حاکی از آن است که جمهوری اسلامی در سده گذشته، هیچ گاه بر سر تمامیت ارضی خود معامله نکرده است. موضوعی که نمایانگر خط قرمز و اولویت ایران در حفظ تمامیت ارضی با هر هزینهای است.
سیاست دور زدن ایران توسط همسایگان
موضوعی که علیرغم امیدواری ایران به همسایگانش اما دورزدن ایران متاثر از تحریمهای امریکا، به سیاستی آشکار از سوی همسایگان ایران با هدف دوری از هر نوع تحمیل هزینه در روابط
اقتصادی آنها تبدیل شده است. ناظران سیاسی در تایید این گزاره به ماجرای دورزدن ایران از سوی پاکستان در جریان خط لوله گاز از ایران به این کشور که به خط لوله صلح معروف شده بود، اشاره میکنند. در جریان این ماجرا، با امضای موافقتنامهای بین پاکستان و روسیه، این پروژه خط لوله، بدون حضور ایران و بین روسیه و پاکستان، اجرا خواهد شد. پیش از این، روسیه در راهاندازی شرکت توسعه نفت و گاز (OGDC) و کارخانههای تولید فولاد پاکستان (PSM) به این کشور کمک کرده بود.دور زدن ایران توسط همسایگانش و کشورهای شرقی به اینجا ختم نمیشود. خط لوله ترانس که گاز روسیه را از مسیر ترکمنستان،جمهوری آذربایجان و ترکیه به اروپا وصل میکند، سوآپ گازی ایران را که بین ترکمستان،آذربایجان و ایران منعقد شده بود، دور میزند.خط لولهای که جزئیات آن، در اجلاس اخیر سران کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان که در ترکمنستان برگزار شد، مورد بحث قرار گرفت و پس از آن، امریکا نیز از این خط لوله حمایت کرد.