سرلشکر حسین سلامی در جمع بسیجیان ناحیه مقاومت جماران با بیان اینکه ما یک تاریخ فشرده، پر از سختی و در عین حال سرشار از پیروزی را پشت سر گذاشتهایم، اظهار داشت: ما در لحظههای سخت سیلیهای محکم به دشمنان زدیم و آنها را خیلی عقب راندیم و طواغیت امروز در دست ما عاجز شده اند. وی ادامه داد: ما افسردگی و پژمردگی را در چهره و در گفتمان دشمنان میبینیم، ما همیشه آنها را رصد میکنیم، ما فرازهای آخر این مبارزه را داریم طی میکنیم و خیلی از طنابهای خیمه اینها را قطع کردیم، فقط عمود مرکزی باقی مانده که به آن هم نزدیک شدیم.
فرمانده کل سپاه با اشاره به اغتشاشات اخیر در سطح کشور، عنوان کرد: دشمنان از فرصت یک حادثه در کشور ما میخواستند استفاده کنند، ولی آنچنان غافلگیر شدند که به اغما رفتند، یعنی فهمیدند ایران سرزمینی نیست که با هیچ سناریو و سیاستی قابل تکان خوردن باشد؛ این استحکام ظاهر شد و مردم مثل خورشید درخشیدند.وی با بیان اینکه ما توان شکستن هر قدرتی را داریم اما دنبال جنگ و آغازگر آن نیستیم، اظهار داشت: چهل سال است دشمنان در حال سقوط هستند و تحقیر شده اند اما در نقطه مقابل ما در حال پیشروی هستیم و کارهایی را انجام میدهیم که قبلا نمیکردیم.سرلشکر سلامی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در خصوص لزوم تقویت پایگاههای بسیج، عنوان کرد: پایگاه دیگر یک نقطه نیست، بلکه یک سپاه پاسداران کامل و کوچک است و شاید بزرگتر از یک سپاه باشد چرا که افراد آن بلند فکر میکنند و فتنه و کید دشمن را میشناسند.وی خطاب به بسیجیان،گفت: نميشود بسیجی را با موشک حتی مقایسه کرد، یک تار موی بسیجی به اندازه تمام موشکهایی است که ما انباشته کردیم، هرچند به اندازه موهای زیبای سر شما موشک داریم. ما به شما تکیه می کنیم ولی به موشک تکیه نميکنیم، هرچند آنها را هم به اندازه کافی داریم و به وقتش هم شلیک میکنیم.وی با تاکید بر اینکه پایگاههای بسیج باید تقویت شوند و این امر رهبر ماست، اذعان کرد: پایگاه را باید محل حل همه معضلات کنیم؛ از پایگاهها باید بیرون برویم و به میان مردم رفت، در محلهای که پایگاه هست، فقیر، معتاد و بیمار صعب العلاجی که به داد آن نرسیده باشیم نباید وجود داشته باشد.
شكایت اروپا از برنامه موشکی ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در توییتی در واکنش به نامه سه کشور اروپایی عضو برجام درباره برنامه موشکی ایران نوشت: آخرین نامه سه کشور اروپایی درباره موشکهای ایران یک دروغ از روی استیصال و برای پردهپوشی بی کفایتی رقتآور آنها در انجام حداقل وظایفشان در برجام بوده است. اگر سه کشور اروپایی میخواهد ذرهای اعتبار جهانی داشته باشد میتواند با اعمال حاکمیت به جای تعظیم در مقابل آمریکا کار خود را شروع کند." کشورهای اروپایی عضو برجام گفتهاند که بخشی از برنامه موشکی ایران مغایر مصوبه شورای امنیت در لغو تحریمهای هستهای است.نمایندگان آلمان، بریتانیا و فرانسه - سه کشور اروپایی عضو برجام - در نامه مشترکی به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، گفتهاند که اقدامات ایران برای ساخت موشکهای بالستیک قادر به حمل کلاهک اتمی مغایر قطعنامه شماره ٢٢٣١ شورای امنیت است. این قطعنامه در پی دستیابی ایران و پنج قدرت جهانی به توافق هستهای - برجام - در سال ٢٠١٥ صادر شد و با تایید محتوای این توافق، تحریمهای بینالمللی هستهای علیه ایران را لغو کرد. بخشی از قطعنامه شماره ٢٢٣١ به برنامه موشکی ایران اختصاص دارد که در آن صراحتا این کشور از دنبال کردن برنامه موشکی قادر به استفاده در حملات اتمی منع شده است. نمایندگان سه کشور اروپایی از دبیرکل خواستهاند تا در گزارش بعدی خود به شورای امنیت در مورد پیشرفت اجرای قطعنامه ٢٢٣١، محتوای نامه این سه کشور را نیز گزارش کند.
در نامه کشورهای اروپایی به یک فیلم ویدیویی اشاره شده که در روز ٢٢ آوریل سال جاری در رسانههای اجتماعی منتشر شد. این فیلم آزمایش نوع جدیدی از موشک میانبرد شهاب-٣ را نشان میداد که، به گفته این سه کشور، دارای تجهیزات MARV بود. این اصطلاح برای موشکهایی به کار میرود که کلاهک آنها قادر به هدفیابی مستقل زمینی است. در این نامه آمده است که بوستر شهاب-٣ که در این فیلم آزمایش آن نشان داده شد از نوعی است که از لحاظ فنی میتواند برای حمل و پرتاب کلاهک هستهای به کار رود.در نامه مشترک سه کشور اروپایی علاوه بر آزمایش شهاب-٣ در آوریل سال جاری، سه مورد دیگر از برنامههای موشکی ایران نیز ذکر و مغایر قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت اعلام شده است.
مشاور ترامپ: ایران برنامه موشکیاش را متوقف کند
مشاور امنیت ملی آمریکا بار دیگر خواستار توقف برنامه موشکی ایران شده است. رابرت او براین گفت : ایران بایستی برنامه موشکی و هستهای خودش را متوقف کند.وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آیا فکر میکند اقدام واشنگتن در اعزام هزاران نیرو به منطقه توانسته ایران را مهار کند، گفت: «امیدواریم اینطور باشد.ما یک کارزار فشار حداکثری علیه ایران ایجاد کردهایم و لازم است این کشور اقداماتی انجام دهد.»او براین اضافه کرد: «ایران باید برنامه موشک بالستیک خودش را متوقف کند، باید برنامه هستهای خودش را متوقف کند، گروگان گرفتن شهروندان غربی را کنار بگذارد. آنها اگر میخواهند وارد اجتماع کشورهای بینالمللی شوند باید چندین کار انجام دهند.»
آیتاله سیستانی: حفظ امنیت تظاهراتکنندگان برعهده نیروهای امنیتی است
هفت خوان تعیین نخستوزير در عراق
گروه بينالملل:
گروه بینالملل: معترضان عراق پس از صدها کشته و هزاران زخمی، سرانجام توانستند به یکی از اهداف اصلی خود، که استعفای نخستوزير است، برسند.
عادل عبدالمهدی، شنبه گذشته استعفای خود را تقدیم پارلمان کرد، اما استعفای نخستوزير، معترضان را آرام نکرد، در نتیجه تظاهرات و ناآرامیها در عراق هنوز ادامه دارد. در این میان، گروههای سیاسی برای تعیین نخستوزير جدید، به تکاپو افتاده، ولی هنوز به اجماع نرسیدهاند.احزاب و جریانات سیاسی عراق که پیش از این برای معرفی نخستوزير از یکدیگر سبقت میگرفتند، در اقدامی بیسابقه از معرفی نخستوزير خودداری میکنند. با این حال، تلاشهای غیرعلنیشان برای معرفی نخست هنوز ادامه دارد. استعفای عبدالمهدی، تمام گروههای سیاسی، خصوصا احزاب شیعی، را تحت فشار قرار داد. این گروهها، که با خشم بیسابقه معترضان مواجه شدهاند، سعی میکنند در عین اجابت کردن مطالبات معقول و منطقی معترضان، از ساختار کلی نظام سیاسی عراق محافظت کنند. اما استعفای عبدالمهدی، که دولتش فقط یک سال و یک ماه دوام آورد، سرآغاز یک راه پر پیچ و خمی است که باید توسط گروههای یادشده، پیموده شود. شکافی که در دو ماه اخیر میان دولت و ملت عراق ایجاد شده و خون صدها معترض هم در آن جاری شده است، بر دشواری این راه میافزاید. در واقع، هم اکنون چالش اصلی جریانات سیاسی عراق این است که آیا میتوانند فردی را جایگزین عبدالمهدی کنند که هم مورد توافق همه گروههای سیاسی است و هم از مقبولیت مردمی برخوردار باشد.
در شرایط عادی، بعد از هر انتخابات، رئیسجمهور از رئیس بزرگترین ائتلاف پارلمانی درخواست میکند که ظرف یک ماه دولت تشکیل دهد و دولت خود را برای کسب رأی اعتماد به پارلمان معرفی کند. اگر چنین فرآیندی در مهلت مقرر به تشکیل دولت منجر نشود، رئیسجمهور، فرد دیگری را مامور تشکیل دولت میکند. این فرد، ۱۵ روز وقت دارد تا دولت را تشکیل دهد. چنین فرآیندی حتی در شرایط عادی هم ماهها طول میکشید. بعد از هر انتخابات، چندین ائتلاف ادعا میکنند که «بزرگترین ائتلاف» هستند تا اختیار تعیین نخستوزير را از آن خود کنند و در این راه، چانهزنیها و بده بستانهای زیادی صورت میگیرد که بر عملکرد دولت نیز تاثیر نامطلوبی میگذارد. به طوری که هر نخستوزيری که طبق چنین فرآیندی به قدرت میرسد، مجبور است خواستههای تمام ائتلافهای تشکیلدهنده دولتش را برآورده کند. امری که معمولا بدون امتیازدهی اقتصادی و سیاسی امکانپذیر نیست.جریانهای سیاسی عراق در ۱۶ سال گذشته به این سازوکار سیاسی عادت کردهاند و کمتر کسی از سیاسیون عراق واقعا مایل است چنین فرآیند پرمنفعتی را کنار بگذارد. اما معترضان، دیدگاه متفاوتی دارند. آنها میگویند این سیستم کارآمد نیست و باید یا به طور بنیادین اصلاح شود یا کلا کنار گذاشته شود. برخی نیز ایده تبدیل نظام پارلمانی به نظام ریاستی را مطرح کردهاند.حال که عراق درگیر اعتراض و ناآرامی است، تعیین نخستوزير، به مراتب دشوارتر از گذشته است. فعلا هیچ اجماعی میان گروههای سیاسی درباره انتخاب جایگزینی برای عبدالمهدی وجود ندارد. هیچ کس هم حاضر نیست فردی را به طور رسمی و علنی معرفی کند. در عین حال، هیچکدام از جریانات سیاسی شیعی، مایل نیستند در فرآیند انتخاب نخستوزير جدید به حاشیه رانده شوند. به دلیل شرایط حساس سیاسی در عراق، جریانهای سیاسی این کشور برای نخستین بار پس از سال ۲۰۰۳ از معرفی نخستوزير خودداری میکنند.
برخی با در نظر گرفتن شرایط جدید عراق، از معرفی یک «شخص استثنایی و ویژه» که عضو شاخص طبقه حاکم نباشد، حمایت میکنند. از دیدگاه این جریان، چنین شخصی باید هم مورد تایید مرجعیت نجف و هم مورد تایید مردم باشد. علاوه بر این، باید مستقل باشد و بتواند با شجاعت اوضاع آشفته عراق را سامان دهد. اما این سناریو با چند مشکل مواجه است. اولا، با سناریوی انتخاب عبدالمهدی به نخستوزيری مشابه است. عبدالمهدی هم به عنوان یک شخص مستقل معرفی شد، ولی به زودی معلوم شد که کاملا وابسته به احزاب است. ثانیا، تمام گروههای سیاسی با این سناریو موافق نیستند.
موضع آیتاله سیستانی درباره تحولات عراق
آیت اله سیستانی مرجع تقلید عالی شیعیان روز جمعه مواضع مهم جدیدی درباره تحولات اخیر عراق ایراد کرد. در این مواضع که از سوی حجت الاسلام کربلایی نماینده مرجعیت دینی در خطبه های دیروز نماز جمعه قرائت شد، آمده است: بدون شک اگر جنبش مردمی گسترش یابد و گروههای مختلف را در بر بگیرد، ابزار تاثیرگذاری برای فشار بر دولتمردان جهت ایجاد اصلاحات واقعی در کشور خواهد بود اما شرط اصلی این است که چنین جنبشی به خشونت، هرج و مرج و تخریب کشیده نشود. چنین اعمالی علاوه بر اینکه از نظر شرعی و قانونی وجاهت ندارد، پیامدهای معکوسی روی حرکت اصلاحات خواهد گذاشت و به کاهش همبستگی تدریجی با آن منجر می شود و علی رغم همه خون های گرانبهایی که در راه رسیدن به اهداف مشروع این جنبش ریخته شده، باید به این موضوع توجه داشت و از دادن بهانه به کسانی که خواهان اصلاح نیستند و برای جلوگیری از تحقق آن تلاش می کنند، خودداری کرد. حفظ روند مسالمت آمیز تظاهرات و دور بودن آن از خشونت و تخریب از اهمیت بالایی برخوردار است و یک مسئولیت همگانی است که باید همه در راستای اجرای آن با همدیگر همبستگی کنند و همانطور که حفظ امنیت تظاهراتکنندگان مسالمتآمیز برعهده نیروهای امنیتی است تا بتوانند خواستههای خود را با آزادی مطرح کنند، تظاهراتکنندگان هم نباید به خرابکاران اجازه دهند که تحت عنوان تظاهرات کننده به صفوف آنها نفوذ و اقدام به حمله به نیروهای امنیتی و تخریب اموال عمومی و خصوصی کنند و به منافع شهروندان لطمه بزنند.