کد خبر: ۱۱۷۴۲۶
اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار ۵۵ میلیون تومان شد

رکوردهای عجیب در قیمت خودرو

گروه اقتصادي: فعالان بازار می‌گویند: قرار بود با فروش بخشی از تولیدات خودروسازان در حاشیه بازار اختلاف قیمت‌ها برطرف شود اما نه تنها این موضوع محقق نشده بلکه روند رشد اختلاف قیمت‌ها هر روز رکورد جدیدی را ثبت می‌کند.

بازار خرید و فروش خودرو به شب عید نزدیک شده اما در رکود معاملات واقعی، فضای دلالی و افزایش قیمت‌ها در بازار داغ شده است. در حال حاضر اگر سری به آگهی‌های صوری در فضای مجازی بزنید برخی رقم‌های نجومی را برای خودروهای خود اعلام کرده که این موضوع خود بر نوسانات قیمت در سطح بازار اضافه می‌کند. 
فعالان بازار خودرو دلیل نوسانات این روزهای قیمت انواع خودرو را کاهش عرضه می‌دانند،  به اعتقاد آنان قرار بود با فروش بخشی از تولیدات خودروسازان در حاشیه بازار اختلاف قیمت‌ها برطرف شود اما نه تنها این موضوع محقق نشده بلکه روند رو به رشد اختلاف قیمت‌ها هر روز رکورد جدیدی را ثبت می‌کند. خودروسازان هم در این شرایط سکوت کرده و فقط با اعلام طرح هایی، خودرو آن هم برای سال ۱۴۰۰ به مردم می‌فروشند. در سایر فروش‌ها هم مصرف کننده به سختی امکان ثبت نام دارد و در نهایت مشخص نیست ظرفیت‌های بسیار کم خودروها در پیش فروش‌های فوری از آن چه کسانی شده است. افزایش نرخ ارز در یک هفته گذشته، همچنین عرضه کم خودرو از سوی خودروسازان سبب شد تا افرادی که خودرو در اختیار داشتند به طمع افزایش قیمت‌ها از فروش منصرف شوند، همچنین خریداران از خرید دست بکشند. 
به گفته کارشناسان، آشفته بازار خودروها از هفته گذشته و با وارد شدن دلار به کانال ۱۳ هزار تومانی شدت گرفت و از بعدازظهر دیروز با دلار ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی به خواب رفت، به طوری که تعداد تماس‌ها با نمایشگاه‌های خودرو به حداقل رسیده است. 
در حال حاضر علیرغم اینکه شاهد هستیم که قیمت ارز روندی نسبتا با ثبات دارد. اما عدم انتشار اخبار مثبت در حوزه خودرو، وضعیت نوسانی و صعودی قیمت‌ها را بیشتر از پیش تقویت می‌کند. این بخش از فعالان بازار معتقدند چنانچه اخباری از جنس احتمال آزاد شدن واردات خودرو در سال آینده یا تغییر در نحوه عرضه خودرو توسط خودروسازان منتشر شود شاهد سقوط قیمت‌ها در بازار خواهیم بود. آنها هشدار می‌دهند انتشار اخباری درباره بهبود وضعیت تولید خودرو در شرایطی که مشتریان حاضر در بازار، نمودی عینی از آن را نمی‌بینند، نه‌تنها کمکی به کاهش قیمت‌ها نمی‌کند بلکه خود تبدیل به پارامتری برای افزایش قیمت‌ها می‌شود. از آنجا که عرضه از سوی خودروسازان روال مشخصی ندارد و شرکت‌های خودروساز در تزریق محصول به بازار با چالش‌هایی مواجه هستند آن دسته از فروشندگان که تعداد زیادی خودرو دپو کرده‌اند به صورت هماهنگ قیمت‌ها را در بازار تعیین می‌کنند. وی تاکید می‌کند:  این موضوع برفروشندگان جزء بازار اثرگذار است. دلیل دیگری که مدنظر فعالان بازار است، خرید و فروشی است که دست‌اندرکاران بازار با یکدیگر انجام می‌دهند. این اتفاق سبب می‌شود که نمودار قیمت خودرو افزایشی شود. به این‌ترتیب در شرایطی که عوامل افزایشی شدن قیمت خودرو را باید در بازار خودرو جست‌وجو کرد برخی دیگر بر نقش عوامل خارج از بازار خودرو در تعیین قیمت‌ها تاکید دارند. این بخش از فعالان بازار معتقدند در حال حاضر عوامل کلان اقتصادی مانند تورم، تاثیر سایر بازارها روی بازار خودرو مانند بازار ارز و همچنین اخبار سیاسی، دست بالا را در تعیین قیمت‌ها دارند. مبهم بودن شرایط اقتصادی کشور و قرار گرفتن خودرو در لیست کالاهای سرمایه‌ای نیز مورد توجه طرفداران تاثیر عوامل خارج از بازار خودرو روی قیمت‌ها، قرار گرفته است. 
 پشت پرده آشفتگی بازار خودرو
به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو علاوه بر عرضه کم، نوسان قیمت ارز نیز موجب بهم ریختگی بازار خودرو شده است. 
سعید موتمنی درباره دلیل گران شدن روزانه خودرو اظهار کرد: انحصار در هر بازاری موجب افزایش قیمت می‌شود و تولیدکننده تمایل دارد کالای خود را به بیشترین قیمت بفروشد. زمانی که مردم برای خرید صف تشکیل می‌دهند هم قیمت افزایش می‌یابد و هم کیفیت افت می‌کند. زمانی که کالا با هر کیفیتی مشتری دارد تولیدکننده با کنترل عرضه، قیمت بازار را در اختیار می‌گیرد و به قیمت دلخواه کالای خود را به فروش می‌رساند. 
وی با بیان اینکه در حال حاضر اختلاف قیمت بازار و کارخانه در خودرو‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۳ تا ۴۵ میلیون تومان رسیده است، ادامه داد: زمانی که اختلاف قیمت کارخانه و بازار به حدود ۲ میلیون تومان رسید افرادی که خودرو ثبت‌نام کردند خواستار دریافت پول‌های خود شدند به همین دلیل عرضه کم شد تا قیمت‌ها افزایش یابد تا مردم از دریافت پول خود منصرف شوند. وی درباره اینکه آیا فروش حاشیه بازار موجب کاهش قیمت می‌شود، بیان کرد: بهمن و اسفند ماه سال گذشته قرار شد درصدی از محصولات خودروسازان با قیمت ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه شود که اینکار را  آغاز کردند، اما آیا فاصله قیمت کارخانه و بازار از بین رفت؟ 
وی با بیان اینکه افزایش قیمت موجب شده خرید و فروش راکد شود، افزود: این روند صعودی قیمت موجب ناراحتی مردم شده است. علاوه بر عرضه کم، نوسان قیمت ارز نیز موجب بهم ریختگی بازار شده به گونه‌ای که نه فروشندگان حاضر به فروش هستند و نه خریداران ریسک خرید را قبول می‌کنند. نمایشگاه داران خودرو‌های صفر را از افرادی که قبلا ثبت نام کردند خریداری می‌کنند و با سود مجاز آن را به مشتری می‌فروشند و قیمت اصلی را دارنده خودرو تعیین می‌کند.: قیمت‌ها به اردیبهشت ۹۸ برگشته و کاهش قیمت به سیاست‌های بانک مرکزی و عرضه خودروسازان بستگی دارد. 
قیمت خودرو در بازار
در حال حاضر در بخش خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون اختلاف قیمت کارخانه تا بازار بسیاری از محصولات از ۲۵ تا ۵۵ میلیون تومان شده، به نحوی که قیمت پژو۲۰۷ دنده‌ای در کارخانه ۹۶ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان است اما در بازار این خودرو با اختلاف ۴۷ میلیونی ۱۴۴ میلیو به فروش می‌رسد. علاوه بر این پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در کارخانه ۶۷ میلیون و ۲۸۳ هزار تومان اما با اختلاف ۳۳ میلیونی۱۰۰ میلیون، پراید ۱۱۱ در کارخانه ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اما در بازار با اختلاف ۲۴ میلیونی ۶۴ میلیون، دنا در کارخانه ۸۳ میلیون و ۶۲۳ هزار تومان اما با اختلاف ۵۵ میلیونی۱۳۹ میلیون مورد معامله قرار می‌گیرد. در بازار خرید و فروش خودرو پراید ۱۱۱ با رشد ۷ میلیونی نسبت به دو هفته اخیر ۶۴ میلیون، تیبا از ۶۱ میلیون به ۷۰ میلیون، پژو۲۰۶ تیپ ۲ از ۹۶ میلیون به ۱۰۰ میلیون و پژو۲۰۶ صندوق دار از ۱۱۴ میلیون به ۱۲۳ میلیون رسیده است. 

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
1398/11/15 -  شماره 4604
جستجو
جستجو
بالای صفحه
کد خبر: ۱۱۷۴۲۶
اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار ۵۵ میلیون تومان شد

رکوردهای عجیب در قیمت خودرو

گروه اقتصادي: فعالان بازار می‌گویند: قرار بود با فروش بخشی از تولیدات خودروسازان در حاشیه بازار اختلاف قیمت‌ها برطرف شود اما نه تنها این موضوع محقق نشده بلکه روند رشد اختلاف قیمت‌ها هر روز رکورد جدیدی را ثبت می‌کند.

بازار خرید و فروش خودرو به شب عید نزدیک شده اما در رکود معاملات واقعی، فضای دلالی و افزایش قیمت‌ها در بازار داغ شده است. در حال حاضر اگر سری به آگهی‌های صوری در فضای مجازی بزنید برخی رقم‌های نجومی را برای خودروهای خود اعلام کرده که این موضوع خود بر نوسانات قیمت در سطح بازار اضافه می‌کند. 
فعالان بازار خودرو دلیل نوسانات این روزهای قیمت انواع خودرو را کاهش عرضه می‌دانند،  به اعتقاد آنان قرار بود با فروش بخشی از تولیدات خودروسازان در حاشیه بازار اختلاف قیمت‌ها برطرف شود اما نه تنها این موضوع محقق نشده بلکه روند رو به رشد اختلاف قیمت‌ها هر روز رکورد جدیدی را ثبت می‌کند. خودروسازان هم در این شرایط سکوت کرده و فقط با اعلام طرح هایی، خودرو آن هم برای سال ۱۴۰۰ به مردم می‌فروشند. در سایر فروش‌ها هم مصرف کننده به سختی امکان ثبت نام دارد و در نهایت مشخص نیست ظرفیت‌های بسیار کم خودروها در پیش فروش‌های فوری از آن چه کسانی شده است. افزایش نرخ ارز در یک هفته گذشته، همچنین عرضه کم خودرو از سوی خودروسازان سبب شد تا افرادی که خودرو در اختیار داشتند به طمع افزایش قیمت‌ها از فروش منصرف شوند، همچنین خریداران از خرید دست بکشند. 
به گفته کارشناسان، آشفته بازار خودروها از هفته گذشته و با وارد شدن دلار به کانال ۱۳ هزار تومانی شدت گرفت و از بعدازظهر دیروز با دلار ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی به خواب رفت، به طوری که تعداد تماس‌ها با نمایشگاه‌های خودرو به حداقل رسیده است. 
در حال حاضر علیرغم اینکه شاهد هستیم که قیمت ارز روندی نسبتا با ثبات دارد. اما عدم انتشار اخبار مثبت در حوزه خودرو، وضعیت نوسانی و صعودی قیمت‌ها را بیشتر از پیش تقویت می‌کند. این بخش از فعالان بازار معتقدند چنانچه اخباری از جنس احتمال آزاد شدن واردات خودرو در سال آینده یا تغییر در نحوه عرضه خودرو توسط خودروسازان منتشر شود شاهد سقوط قیمت‌ها در بازار خواهیم بود. آنها هشدار می‌دهند انتشار اخباری درباره بهبود وضعیت تولید خودرو در شرایطی که مشتریان حاضر در بازار، نمودی عینی از آن را نمی‌بینند، نه‌تنها کمکی به کاهش قیمت‌ها نمی‌کند بلکه خود تبدیل به پارامتری برای افزایش قیمت‌ها می‌شود. از آنجا که عرضه از سوی خودروسازان روال مشخصی ندارد و شرکت‌های خودروساز در تزریق محصول به بازار با چالش‌هایی مواجه هستند آن دسته از فروشندگان که تعداد زیادی خودرو دپو کرده‌اند به صورت هماهنگ قیمت‌ها را در بازار تعیین می‌کنند. وی تاکید می‌کند:  این موضوع برفروشندگان جزء بازار اثرگذار است. دلیل دیگری که مدنظر فعالان بازار است، خرید و فروشی است که دست‌اندرکاران بازار با یکدیگر انجام می‌دهند. این اتفاق سبب می‌شود که نمودار قیمت خودرو افزایشی شود. به این‌ترتیب در شرایطی که عوامل افزایشی شدن قیمت خودرو را باید در بازار خودرو جست‌وجو کرد برخی دیگر بر نقش عوامل خارج از بازار خودرو در تعیین قیمت‌ها تاکید دارند. این بخش از فعالان بازار معتقدند در حال حاضر عوامل کلان اقتصادی مانند تورم، تاثیر سایر بازارها روی بازار خودرو مانند بازار ارز و همچنین اخبار سیاسی، دست بالا را در تعیین قیمت‌ها دارند. مبهم بودن شرایط اقتصادی کشور و قرار گرفتن خودرو در لیست کالاهای سرمایه‌ای نیز مورد توجه طرفداران تاثیر عوامل خارج از بازار خودرو روی قیمت‌ها، قرار گرفته است. 
 پشت پرده آشفتگی بازار خودرو
به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو علاوه بر عرضه کم، نوسان قیمت ارز نیز موجب بهم ریختگی بازار خودرو شده است. 
سعید موتمنی درباره دلیل گران شدن روزانه خودرو اظهار کرد: انحصار در هر بازاری موجب افزایش قیمت می‌شود و تولیدکننده تمایل دارد کالای خود را به بیشترین قیمت بفروشد. زمانی که مردم برای خرید صف تشکیل می‌دهند هم قیمت افزایش می‌یابد و هم کیفیت افت می‌کند. زمانی که کالا با هر کیفیتی مشتری دارد تولیدکننده با کنترل عرضه، قیمت بازار را در اختیار می‌گیرد و به قیمت دلخواه کالای خود را به فروش می‌رساند. 
وی با بیان اینکه در حال حاضر اختلاف قیمت بازار و کارخانه در خودرو‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۳ تا ۴۵ میلیون تومان رسیده است، ادامه داد: زمانی که اختلاف قیمت کارخانه و بازار به حدود ۲ میلیون تومان رسید افرادی که خودرو ثبت‌نام کردند خواستار دریافت پول‌های خود شدند به همین دلیل عرضه کم شد تا قیمت‌ها افزایش یابد تا مردم از دریافت پول خود منصرف شوند. وی درباره اینکه آیا فروش حاشیه بازار موجب کاهش قیمت می‌شود، بیان کرد: بهمن و اسفند ماه سال گذشته قرار شد درصدی از محصولات خودروسازان با قیمت ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه شود که اینکار را  آغاز کردند، اما آیا فاصله قیمت کارخانه و بازار از بین رفت؟ 
وی با بیان اینکه افزایش قیمت موجب شده خرید و فروش راکد شود، افزود: این روند صعودی قیمت موجب ناراحتی مردم شده است. علاوه بر عرضه کم، نوسان قیمت ارز نیز موجب بهم ریختگی بازار شده به گونه‌ای که نه فروشندگان حاضر به فروش هستند و نه خریداران ریسک خرید را قبول می‌کنند. نمایشگاه داران خودرو‌های صفر را از افرادی که قبلا ثبت نام کردند خریداری می‌کنند و با سود مجاز آن را به مشتری می‌فروشند و قیمت اصلی را دارنده خودرو تعیین می‌کند.: قیمت‌ها به اردیبهشت ۹۸ برگشته و کاهش قیمت به سیاست‌های بانک مرکزی و عرضه خودروسازان بستگی دارد. 
قیمت خودرو در بازار
در حال حاضر در بخش خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون اختلاف قیمت کارخانه تا بازار بسیاری از محصولات از ۲۵ تا ۵۵ میلیون تومان شده، به نحوی که قیمت پژو۲۰۷ دنده‌ای در کارخانه ۹۶ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان است اما در بازار این خودرو با اختلاف ۴۷ میلیونی ۱۴۴ میلیو به فروش می‌رسد. علاوه بر این پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در کارخانه ۶۷ میلیون و ۲۸۳ هزار تومان اما با اختلاف ۳۳ میلیونی۱۰۰ میلیون، پراید ۱۱۱ در کارخانه ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اما در بازار با اختلاف ۲۴ میلیونی ۶۴ میلیون، دنا در کارخانه ۸۳ میلیون و ۶۲۳ هزار تومان اما با اختلاف ۵۵ میلیونی۱۳۹ میلیون مورد معامله قرار می‌گیرد. در بازار خرید و فروش خودرو پراید ۱۱۱ با رشد ۷ میلیونی نسبت به دو هفته اخیر ۶۴ میلیون، تیبا از ۶۱ میلیون به ۷۰ میلیون، پژو۲۰۶ تیپ ۲ از ۹۶ میلیون به ۱۰۰ میلیون و پژو۲۰۶ صندوق دار از ۱۱۴ میلیون به ۱۲۳ میلیون رسیده است. 

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد