به هر روی سال تحصیلی جدید از اول مهر در حالی آغاز شد که به اذعان کارشناسان، آموزش و پرورش سالها و مدتهای مدید است که با چالشهای تاریخی مواجه است: نیروی انسانی/ منابع مالی/ و کم کیفیتی مدارس دولتی. علی اللهیار ترکمن معاونت سابق توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، چالش و آسیب کیفیت مدارس دولتی را این طور تحلیل میکند: «بررسی این موضوع، ابعاد گسترده ای در خود دارد که موضوعاتی همچون جذب نیروی انسانی، تامین معیشت معلم، روشهای آموزش و محتوای آموزشی، فضای کالبدی مدرسه، نحوه اداره مدرسه و جذب مشارکت صاحب نظران در مسئله کیفیت مدارس دولتی نقش دارد. اما در یک نگاه کلی، ما برای تحقق این امر نیازمند یک الگوی کیفیت بخشی هستیم.
در حال حاضر ما در آموزش و پرورش از نبود یک مدل و الگو برای ایجاد و توسعه کیفیت رنج میبریم. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به همین منظور تدوین شد که این مدل و الگو را ارائه کند اما این مدل هیچ گاه طراحی و اجرایی نشده است و مادامیکه آموزش و پرورش در این زمینه اقدام و در یک فرایند تدریجی آن را اجرایی نکند نمیتوان خلق الساعه به رخداد یک اتفاق مثبت و نتیجه بخش در کیفیت بخشی به مدارس دولتی امیدوار بود.» اللهیار ترکمن تاکید میکند: آموزش و پرورش باید به سمت و سوی طراحی یک الگو مبتنی بر سند تحول آموزش و پرورش و اجرای همه جانبه آن حرکت کند که البته تحقق این امر، مستلزم حذف مداخلات بیرونی علیه آموزش و پرورش به ویژه از سوی مجلس است. اللهیار ترکمن معتقد است: در حال حاضر، مهم ترین چالشهای آموزش و پرورش دو موضوع کمبود نیروی انسانی و نبود منابع کافی مالی است. او میگوید: این دو چالش همیشه گریبانگیر وزارتخانه آموزش و پرورش بوده است و تا زمانی که این آسیبها برای این وزارتخانه راهبردی مرتفع نشود ما نمیتوانیم در یک بستر مناسب به سوی اهداف متعالی حرکت کنیم.