بازار خودرو ایران که مدتهاست در رکود به سر میبرد، روز گذشته تحت تاثیر انفجارهای مهیب بیروت و شهادت سیدحسن نصرالله کار خود را آغاز کرد. به طوری که تمام خودروهای داخلی جهش قیمت پیدا کردند و محصولات مونتاژی و وارداتی نیز جز مواردی معدود، تماماً در مسیر صعود قرار گرفتند. قیمت دلار هم دستخوش تغییر شد و رشد حدود ۱۵۰۰ تومانی را بر جای گذاشت. با احتمال افزایش تنشها در خاورمیانه احتمال میرود این روند ادامه داشته باشد و ترکشهای جنگ بر بدنه بازار ارز و متعاقب آن بازار خودرو ایران پدیدار شود.
جهش ۳۳ میلیونی یک خودرو
بازار خودروهای داخلی نسبت به افزایش تنشهای منطقهای حساسیت بیشتری از خود نشان داد، چنانکه در این بازار رشد بین یک میلیون تا ۳۳ میلیون تومانی به چشم میخورد.
هایما ۷X پرچم افزایش بها را در دست گرفته و بیش از هر محصول داخلی دیگری رشد کرده است. کوییک GXL هم که در برابر اصابت ترکشهای جنگ مقاومت زیادی از خود نشان داد، اما آن هم رشد یک میلیون تومانی پیدا کرد.هایما اس ۷ صندوق برقی جهش ۳۲ میلیون تومانی را در اولین روز شروع هفته بر جای گذاشت تا یک میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان معامله شود. تارا دستی نیز با رشد ۳۰میلیون تومانی وارد مقاومت ۸۰۰ میلیون تومانی را شکست و به ۸۱۰میلیون تومان رسید. هایما ۸ اس نیز عملکردی شبیه به تارا داشت و وارد محدوده یک میلیارد و ۹۱۰ میلیون تومان شد. پیکاپ فوتون نیز چنین رشدی از خود بر جای گذاشت. در گروه سایپا نیز این وانتها هستند که پرچم جهش قیمت را به دست گرفتهاند. یک روز پس از شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزبالله، وانت زامیاد دیزل ۲۸ میلیون تومان، وانت زامیاد با موتور M۲۴ بیش از ۲۳ میلیون تومان، وانت زامیاد رادیال و وانت پادرا ۱۴میلیون تومان، وانت زامیاد گازسوز ۱۲میلیون تومان، وانت زامیاد گازسوز رادیال ۱۰میلیون تومان و پراید۱۵۱ بیش از ۶ میلیون تومان گران شدند. در بین سواریها نیز خانواده شاهین بیش از هر محصول دیگری گران شد. چنانکه شاهین اتوماتیک G حدود ۱۱ میلیون و شاهین سانروف ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کردهاند.در خانواده کوییک نیز رشد پنج میلیون تا هشت میلیون تومانی به چشم میخورد، البته کوییکGXL تنها یک میلیون تومان تغییر کانال داده است. سایر محصولات سایپا نیز رشد بیش از دو میلیون تومانی داشتهاند.البته این تغییرات در بین محصولات ایران خودرو بیشتر است و اکثر محصولات بیش از ۱۰ میلیون تومان گران شدهاند. ترکشهای جنگ اسرائیل و حزبالله در بدنه بازار خودروهای مونتاژی نیز مشهود است. خودروهای چینی نیز در دام تنشهای خاورمیانه گیر افتادهاند، البته در این میان فقط نام چهار محصول مشاهده میشود که افت قیمت پیدا کردهاند. جک EJ۷ و اکستریم VX حدود ۱۰میلیون تومان و تیگو۸ پرومکس و جک J۴ بیش از سه میلیون میلیون افت قیمت داشتند. سایر محصولات چینی نیز همان مسیر داخلیها را در پیش گرفتهاند.از جمله لاماری هیبریدی که ۷۰ میلیون تومان گران شد تا اکنون در بازار دو میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان قیمت بخورد. لاماری ایما نیز در این گروه ۳۵ میلیون تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند. در گروه مدیران خودرو نیز اغلب محصولات رشد بیش از هشت میلیون تومانی را به ثبت رساندهاند و آریزو ۶ جی.تی بهتنهایی ۲۷ میلیون تومان گران شده است.افزایش قیمتها در میان محصولات کرمان موتور شدیدتر است و کی.ام.سی X۵ بیش از ۴۰ میلیون تومان جهش داشته است. هیوندای اکسنت که جزو محصولات وارداتی این خودروساز است نیز ۶۰ میلیون رشد را به نام خود ثبت کرد. سایر محصولات نیز بین ۱۰میلیون تا ۳۰ میلیون تومان تغییر بها داشتهاند. در بین محصولات بهمن موتور نیز رسپکت با رشد ۲۹ میلیون تومانی پیشرو گرانی شد و سایر محصولات نیز پیرو آن بین پنج میلیون تا ۲۰ میلیون رشد کردند.