کد خبر: ۱۳۵۶۷۶

بازار خودرو به رکود سابق باز می‌گردد؟

بازار خودرو که درپی افزایش بهای کارخانه‌‌ای، به رغم رکود چندماهه، روندی صعودی را در پیش گرفته بود با پایان این هفته از تب و تاب افتاد.

پس از افزایش ۳۰ درصدی بهای نرخ کارخانه خودروهای داخلی در پایان آبان، بازار خودرو روندی صعودی را در پیش گرفت. این روند صعودی که صرفا واکنش هیجانی به افزایش قیمت کالا در مبدا بود، در نبود تقاضا به هدف اصلی خود دست نیافت و به سرعت بازار خودرو را به روال رکودی سابق بازگرداند.
افسردگی پاییزی بازار خودرو
مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو با اشاره به تجربه فصلی رکود در بازار خودرو، گفت: بازار خودرو به‌طور طبیعی در ابتدای پاییز با رکود مواجه می‌شود. این رکود تعمیق یافته و تا پایان دی‌ماه ادامه خواهد داشت. البته در بهمن و اسفند به دلیل بازار شب عید، فعالیت بیشتر بازار دور از انتظار نیست، اما با توجه به رکود بازار، تغییرات قابل توجه نخواهند بود.این تعمیق رکود دلایل متعددی دارد. اولاً، منازعات منطقه‌ای و ثانیاً، کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان که منجر به افزایش رکود تورمی شده است. در این شرایط، خریداران خودرو که عمدتاً مصرف‌کنندگان واقعی هستند با شک و تردید وارد بازار می‌شوند. آمار نشان می‌دهد که از هر ۱۰ نفر، هشت نفر فروشنده و دو نفر خریدار هستند.
واکنش بازار به افزایش بهای کارخانه
فرزانه با اشاره به افزایش بهای کارخانه محصولات خودروسازان افزود: اکنون بازار به ثبات نسبی رسیده است و افزایش بهای کارخانه خودروسازان نیز در بازار آزاد دیده می‌شود. گرچه تاثیر افزایش قیمت بازار با کارخانه برابر نبوده است، اما به طور میانگین خودروها دچار ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت شده‌اند. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش فاکتورهای دیگر تعمیق رکود را متناسب با تاثیر تحولات سیاسی و بین‌المللی باز شناخت ومی‌گوید: انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وانتخاب مجدد دونالد ترامپ، همچنین اخبار مذاکرات احتمالی ایران با کشورهای غربی، ممکن است فضای بازار را به‌گونه‌ای تغییر دهد که خریداران منتظر اخبار بهتر بمانند. این انتظار گرچه تاثیر غیرمستقیمی بر بازار خودرو دارد، اما بر عمق رکود حاکم می‌افزاید.فرزانه در پایان صحبت‌های خود، ادامه رکود عمیق و شدید در بازار خودرو را برای هفته‌های آینده پیش‌بینی کرد.  وی با تاکید بر اینکه بازار خودرو این روز‌ها در تب بالای قیمت و از همه مهمتر رکود معاملاتی به سر می‌برد،اظهارکرد: دنیا به سمت تولیداتی پیش رفته که مصرف کننده هم برای استفاده از آن لذت می‌برد و هم در بخش‌های مختلف زندگی مردم اثرگذار است، اما تولید خودرو در ایران فقط یک سرمایه گذاری و بازارگردانی است، به گونه‌ای که با خرید یک خودرو انگار صاحب یک سرمایه قابل افزایش شده‌ایم و با این ذهنیت سرمایه‌ها به سمت خرید خودرو رفته و بازار کاذب ایجاد شده است.با روندی که متولیان دولتی برای بازار خودرو پیش گرفته‌اند، افزایش ۵۰- ۴۰ درصدی برخی محصولات تولید داخل و مونتاژی تا پایان سال قطعی است.بررسی سرگذشت چندماهه بازار خودرو ایران نشان می‌دهد که هیچ خبر خلق‌الساعه‌ای در نهایت منجر به شکست رکود حاکم بر بازار خودرو نخواهد شد. این مساله نشان‌دهنده قدرت خرید پایین مردم و همچنین عدم اطمینان مردم نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
1403/9/10 -  شماره 5717
جستجو
جستجو
بالای صفحه
کد خبر: ۱۳۵۶۷۶

بازار خودرو به رکود سابق باز می‌گردد؟

بازار خودرو که درپی افزایش بهای کارخانه‌‌ای، به رغم رکود چندماهه، روندی صعودی را در پیش گرفته بود با پایان این هفته از تب و تاب افتاد.

پس از افزایش ۳۰ درصدی بهای نرخ کارخانه خودروهای داخلی در پایان آبان، بازار خودرو روندی صعودی را در پیش گرفت. این روند صعودی که صرفا واکنش هیجانی به افزایش قیمت کالا در مبدا بود، در نبود تقاضا به هدف اصلی خود دست نیافت و به سرعت بازار خودرو را به روال رکودی سابق بازگرداند.
افسردگی پاییزی بازار خودرو
مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو با اشاره به تجربه فصلی رکود در بازار خودرو، گفت: بازار خودرو به‌طور طبیعی در ابتدای پاییز با رکود مواجه می‌شود. این رکود تعمیق یافته و تا پایان دی‌ماه ادامه خواهد داشت. البته در بهمن و اسفند به دلیل بازار شب عید، فعالیت بیشتر بازار دور از انتظار نیست، اما با توجه به رکود بازار، تغییرات قابل توجه نخواهند بود.این تعمیق رکود دلایل متعددی دارد. اولاً، منازعات منطقه‌ای و ثانیاً، کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان که منجر به افزایش رکود تورمی شده است. در این شرایط، خریداران خودرو که عمدتاً مصرف‌کنندگان واقعی هستند با شک و تردید وارد بازار می‌شوند. آمار نشان می‌دهد که از هر ۱۰ نفر، هشت نفر فروشنده و دو نفر خریدار هستند.
واکنش بازار به افزایش بهای کارخانه
فرزانه با اشاره به افزایش بهای کارخانه محصولات خودروسازان افزود: اکنون بازار به ثبات نسبی رسیده است و افزایش بهای کارخانه خودروسازان نیز در بازار آزاد دیده می‌شود. گرچه تاثیر افزایش قیمت بازار با کارخانه برابر نبوده است، اما به طور میانگین خودروها دچار ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت شده‌اند. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش فاکتورهای دیگر تعمیق رکود را متناسب با تاثیر تحولات سیاسی و بین‌المللی باز شناخت ومی‌گوید: انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وانتخاب مجدد دونالد ترامپ، همچنین اخبار مذاکرات احتمالی ایران با کشورهای غربی، ممکن است فضای بازار را به‌گونه‌ای تغییر دهد که خریداران منتظر اخبار بهتر بمانند. این انتظار گرچه تاثیر غیرمستقیمی بر بازار خودرو دارد، اما بر عمق رکود حاکم می‌افزاید.فرزانه در پایان صحبت‌های خود، ادامه رکود عمیق و شدید در بازار خودرو را برای هفته‌های آینده پیش‌بینی کرد.  وی با تاکید بر اینکه بازار خودرو این روز‌ها در تب بالای قیمت و از همه مهمتر رکود معاملاتی به سر می‌برد،اظهارکرد: دنیا به سمت تولیداتی پیش رفته که مصرف کننده هم برای استفاده از آن لذت می‌برد و هم در بخش‌های مختلف زندگی مردم اثرگذار است، اما تولید خودرو در ایران فقط یک سرمایه گذاری و بازارگردانی است، به گونه‌ای که با خرید یک خودرو انگار صاحب یک سرمایه قابل افزایش شده‌ایم و با این ذهنیت سرمایه‌ها به سمت خرید خودرو رفته و بازار کاذب ایجاد شده است.با روندی که متولیان دولتی برای بازار خودرو پیش گرفته‌اند، افزایش ۵۰- ۴۰ درصدی برخی محصولات تولید داخل و مونتاژی تا پایان سال قطعی است.بررسی سرگذشت چندماهه بازار خودرو ایران نشان می‌دهد که هیچ خبر خلق‌الساعه‌ای در نهایت منجر به شکست رکود حاکم بر بازار خودرو نخواهد شد. این مساله نشان‌دهنده قدرت خرید پایین مردم و همچنین عدم اطمینان مردم نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد